• 0

Startkapitaal voor BV - de kip en het ei

Hoi allemaal

 

Ik sta op het punt om te gaan starten met een internetbedrijf. Het businessplan is geschreven maar de onderneming moet nog worden opgericht. Nu heb ik hier op het forum gezocht maar helaas niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Wel een hoop andere interessante dingen opgepikt al. Bedankt!

 

Ik ga binnenkort starten met de eerste uitgaven en ik ben in gesprek met een partner die wil investeren. De investering is niet in de vorm van cash geld maar de partner bouwt voor mij de benodigde internetsite en applicaties. Doordat ik de partner in ruil een aandeel in de onderneming wil geven ben ik direct gebonden aan de rechtsvorm B.V. (Toch?) De benodigde 18.000 Euro heb ik echter (nog) niet.

Ergo ik heb de partner als investeerder nodig om te kunnen starten, hierdoor moet ik een BV oprichten, hierdoor heb ik startkapitaal nodig.... Maar het gebrek aan startkapitaal was juist de reden om een investeerder aan te trekken voor de bouw van de site en applicaties.

 

Daarom een paar vragen:

 

Kan ik bij de oprichting van de BV de door de partner ingebrachte Internetsite en applicaties meerekenen om zo te komen tot het wettelijke startkapitaal van 18.000 Euro of mogen dit alleen meer tastbare zaken zijn zoals onroerend goed?

 

Als ik nu al geld ga uitgeven en de B.V. is nog niet rond dan wordt het steeds lastiger om te voldoen aan de startkapitaal eis bij oprichting?

 

Of zijn er misschien ook andere slimme constructies waardoor ik niet direct als een B.V hoef te beginnen?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast hartelijk dank!

 

www.socotoko.com - advertising with a widget

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kun je dan ook vosltaan met een VOF waarbij je samen een overeenkosmt opstelt en daarbij de inspanning die je partners levert waardeert (in financiele zin) en dat als inbreng vaststelt. Die stel je tegenover jouw inspanning om een verhouding vast te stellen. Vb: hij bout in 40 uur een website en jij bent 360 uur bezig met marketing en het creeëren van waarde binnen het bedrijf (dus niet de uren gerekend die facturabel zijn). De verhouding is dan 1/10 voor je partner, 9/10 voor jou. Als die 40 uur een waarde vertegenwoordigen van 4000 euro is op dat moment het bedrijf theoretisch 40.000 euro waard. Bij een overgang naar een bv kun je op die manier zijn inbreng waarderen in aandelen.

 

Of hij intussen ook profiteert van een winstaandeel is iets wat je zelf vast moet stellen. Vergeet niet de uren mee te rekenen die je er al in hebt zitten.

Link naar reactie
  • 0

Kan ik bij de oprichting van de BV de door de partner ingebrachte Internetsite en applicaties meerekenen om zo te komen tot het wettelijke startkapitaal van 18.000 Euro of mogen dit alleen meer tastbare zaken zijn zoals onroerend goed?

 

Ik heb dit eerder gedaan en het kan. Je zult (maar dit is lang geleden, dus mijn geheugen kan me in de steek laten) de spullen wel moeten activeren en een accountant een accountsverklaring moeten laten opstellen waaruit blijkt dat de spullenboel inderdaad 18k euro of meer waard is. Kortom, neem contact op met je (of een) accountant en kijk wat die voor je kan doen zou ik denken.

 

Wat overigens ook kan is gewoon met een B.V. i.o. beginnen en later (eventueel op basis de ingebrachte spulletjes) alsnog omzetten naar een B.V. Een B.V. i.o. is een B.V. zonder de kapitaalseis (maar ook zonder de aansprakelijksheidsbescherming) die je prima een tijd i.o. mag laten zijn, totdat je genoeg kapitaal hebt. Ik weet zo niet of hier een tijdslimiet op zit (kan me herinneren dat dat 1 jaar is).

 

gr, en success!

Alef

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel gedacht aan een ander rechtsvorm Ltd. (Limited) ;) ook wel genoemd EURO-BV. Je hebt bijna dezelfde rechten als B.V. Om deze rechtsvorm op te starten heb je misschien € 600,- nodig. Je kan de voordelen en de nadelen wel vinden op internet die voor de firma van toepassing zijn.

 

gr.werner

Link naar reactie
  • 0

Laat ik allereerst opmerken dat vergelijkbare vragen al eerder op het forum aan de orde zijn geweest. Wellicht heb je deze topics niet kunnen vinden. Wanneer je de term "startkapitaal" gebruikt, dan kan ik mij daar iets bij voorstellen. Het gaat immers niet om het startkapitaal waaraan eisen zijn gesteld, maar om de stortingsplicht van € 18.000,- die - nu nog - verplicht is.

 

De vraag of je ook anderszins aan de stortingsplicht kunt voldoen dan door middel van een bankrekening waar 18 K op staat is eenvoudig met ja te beantwoorden. Bedenk echter wel dat alsdan de inbreng van activa moet worden gewaardeerd. Hiervoor is een accountantsverklaring nodig en deze dient als basis voor de akte van inbreng.

 

Maar de focus hoeft niet op de BV te liggen. Een vof - zoals Nonex - aangeeft kan ook uitstekend volstaan voor het starten van een samenwerking.

 

Omdat dit onderwerp al veel vaker aan de orde is geweest op Higherlevel in andere topics, gaat dit topic hierna op slot en verzoeken we om voor aanvullende vragen eerst eens de zoekfunctie te gebruiken. Mocht alsdan het antwoord niet te vinden zijn, dan staat vragen uiteraard vrij.

 

Succes.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.