• 0

Commissarissen

Gast Verwijderd account

Laatst vertelde een kennis van me dat hij commissarissen had aangesteld voor zijn bedrijf. Kan iemand mij vertellen wat

 

a) commisarissen doen voor je

b) wat daar voor vergoedingen tegenoverstaan

c) Het uiteindelijke nut is van een raad van comissarissen ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Ruben,

 

Welkom op higherlevel.nl!

 

Eens even kijken:

 

a) Commisarissen zouden in princiepe in de raad van commisarissen ervoor moeten zorgen dat je geen onverantwoordelijke dingen met je onderneming doet. Ongeveer eens in het half of hele jaar heb je een vergadering met ze, hierin presenteer je de ontwikkelingen en je zet je je plannen voor de toekomst uit. Zij geven advies en behartigen de belangen van de organisatie. (in a perfect world picture is dit)

 

b) Vergoedingen kan je zelf overeenkomen, een aandeel in de organisatie, geld, loon, natura... zelf onderhandelen.

 

c) Tja, ze geven je wat extra inzicht. Als je een bedrijf hebt met bijvoorbeeld twee partners en iedereen stelt een cmomisaris aan dan kunnen de commisarissen eventuele geschillen uitvechten.

 

Ik heb zelf een raad van commisarissen gehad, en ik heb er bij weinig aan gehad. Mijn adviseurs waren fantastisch, maar dat waren mijn eigen privé adviseurs. De commi's waren aardige, intelligente, gave gasten... Maar ik was de ondernemer :)

 

Anyways, als ik er ergens naast zit, excuse me. Het is een tijdje geleden en een RVC was een eis van de investeerders.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een raad van commissarissen is een formeel bestuursorgaan, waarbij de commissarissen een bepaalde zeggenschap over de onderneming hebben. Als het wettelijk niet verplicht is om een raad van commissarissen te hebben (bij een structuurvennootschap), is het misschien handiger om een raad van advies in te stellen. Dat is geen wettelijk bepaald fenomeen. Dan mag je gewoon lekker zelf je regels en vergoedingen bedenken en je mag ook lekker zelf de leden in je adviesraad benoemen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.