• 0

Nevenvestiging in NL met buitenlandse moeder

Binnenkort ga ik voor een Zwitsers bedrijf vanuit Nederland goederen importeren en verkopen.

 

Ik vraag me af wat het beste is:

-in Nederland een BV oprichten (dochter van de Zwitserse moeder)

-een nevenvestiging van de Zwitserse moeder in Nederland inschrijven bij de KvK

 

Aandachtpunten hierbij zijn:

-mijn Zwitserse partner wil de winst in Zwitserland laten vallen vanwege gunstige belastingtarieven

-hoofdelijke aansprakelijkheid

-verslaggevingseisen/deponeringseisen

 

Kan iemand mij hier verder mee helpen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marlen,

 

Zoals in jouw tweede vraag al gesteld is door HL-Admin: wij zijn helaas niet elke dag open. Wat wil zeggen dat vele leden hier eens per week de vragen beantwoorden.

 

Dan jouw vraag:

 

De Zwitserse moeder wil heffing in NL voorkomen. Dat is bij import en doorverkoop in NL maar beperkt mogelijk! Onze Staat heft op alle verkopen van geïmpoteerde goederen.

 

Wel kent ons landje de deelnemingsvrijstelling. Dit houdt in dat als een dochter BV winsten in NL genereert, dat deze dan onbelast uitgekeerd kunnen worden aan een moeder BV, ook in het buitenland, zolang in het buitenland deze inkomsten maar aan een soortgelijke belasting onderworpen zijn.

 

Je moet dus een dochter BV oprichten van de Zwitserse moeder, waarin de moeder minimaal 5% van de aandelen heeft, anders is er geen sprake van een deelneming!

 

Ik adviseer je wel om een ter zake (internationaal) kundig fiscaal adviseur te raadplegen. De oprichting van de dochter BV in NL is geen probleem via een notaris, maar de contractuele zaken moeten een scherpe blik hebben van een fiscalist die over de grenzen kijkt.

 

Groet en succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voordelen van een vaste inrichting boven een BV zijn wel mogelijk, hangt van de activiteiten af. Het belastingverdrag met Zwitserland kent wat aparte afwijkingen ten opzichte van de meeste verdragen.

 

Maar in beide gevallen kunnen kosten/werkzaamheden die in Zwitserland worden gemaakt/verricht ten behoeve van de Nederlandse activiteiten - met een winstopslag - worden doorbelast naar Nederland. Dan ben je overigens wel verplicht een leuke transferpricing documentatie op te stellen, althans, de belastingdienst maakt er een hobby van om daarnaar te vragen, en dan ben je verplicht die over te leggen (juridisch een verschil, praktisch hetzelfde...)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.