Jump to content
Bol
Verberg

nieuwe dansgelegenheid maar geen publiek

vraag

beste lezer,

 

Ik heb net een nieuwe dansgelegenheid ontworpen en gemaakt, waar ik alleen maar goede berichten over hoor qua interieur en inrichting. Het enige probleem is dat er te weinig publiek komt, waardoor de mensen die er zijn, weglopen. Willicht zijn de berichten naar buiten toe “die zaak is altijd leeg!” negatieve indruk voor anderen.

 

Hoe mooi je zaak ook is, het publiek maakt de zaak. Ik ben ervan overtuigt dat deze zaak een hoop potentie heeft.

 

Nu weet ik dat het niet mijn probleem moet zijn omdat het mijn zaak niet is, maar ik wil graag wel dat de tent waar mijn naam achter staat een positieve indruk krijgt op elke manier.

 

Nu ben ik erg benieuwd, omdat ik hier totaal geen verstand van heb.

Wat zou deze ondernemer moeten, buiten dat hij flyers verdeeld of posters ophangt. Op wat voor een manier zou hij zijn zaak vol kunnen krijgen.

 

groet Paul

 

[titel aangepast - mod]

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Mensen zijn gewoontedieren, zeker als ze altijd in dezelfde plaats gaan stappen. Als ze een leuke kroeg of uitgaansgelegenheid hebben gevonden gaan ze niet snel shoppen. En mensen lijken zich inderdaad ongemakkelijk te voelen in een gelegenheid waar weinig bezoekers zijn.

 

Als je een nieuwe uitgaansgelegenheid leven in wil blazen betekent het dat je mensen uit hun stamkroeg/bar/dansgelegenheid moet halen en ze naar jouw tent moet lokken. Dus ik zou zeggen organiseer dingen die de doelgroep aanspreekt en probeer ze zo bij hun stamplakjes weg te lokken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat doet de ondernemer nu al wel om de toko vol te krijgen? Wat voor stijl is het, hip, massa, nog wat anders? Krijgt hij support van de brouwer?


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

stel klant en personeel centraal, mis ik volledig in de omschrijving in de eerste posting, als de ondernemer ook zo denkt...wat is de doelgroep in het ondernemersplan en hoe bereiken jullie die?


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om wat voor publiek gaat het en hoe groot is de zaak?. Bij grotere gelegenheden kan het weleens helpen in het begin van de avond slechts één ruimte open te stellen en pas nadat deze goed gevuld is een andere te openen.

 

Voor de rest is flyers uitdelen voor een dansgelegenheid natuurlijk ook een kunst. Als de mensen die de flyers uitdelen er leuk uitzien en leuk over de club kunnen vertellen, zal dit natuurlijk ook meewegen.

 

Probeer ook bijvoorbeeld borrelnootjes neer te zetten, dat houdt mensen binnen en doordat het zout is word er meer gedronken ;)

 

Het is meestal wel zo dat de eerste weken best rustig zijn, en de maanden daarna helemaal vol en dan is het de kunst het vol te houden.

 

In welke plaats is het trouwens?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is een hippe tent in Den Haag. Doelgroep kan groot zijn, omdat er twee danszalen zijn. Het is al gebleken op de momenten dat het druk was, dat boven de doelgroep rond de 30 is en beneden 22 >.

Er gaan om en bij 750 mensen in de zalen. Er is een lounge en een ruimte voor een klein hapje.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zijn er mogelijkheden om het personeel als ambassadeurs in te zetten? Maak ze doordeweeks in hun dagelijkse omgeving tot flyeraars en betaal een uur of wat redelijk is extra uit, dat creëert een band op korte termijn tussen personeel en bezoekers.


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toch nog iets groter dan ik had verwacht. Aangezien het een grote stad betreft heb je in ieder geval veel passanten. Als er entree wordt gevraagd kan er overwogen worden tot een bepaalde tijd gratis entree te doen. Dan heb je in ieder geval vroeg mensen en heb je minder kans dat mensen al wat gedronken hebben.

 

Ik vind dat we wel een praktijktest kunnen doen met wat HL members! ;)

 

Ik meld me alvast aan;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

- Boek een bekende artiest

- Laat de ondernemer zijn gezicht zien bij bepaalde activiteiten gericht op zijn doelgroep en geef je visitekaartje af

- Geen entree heffen

- Organiseer speciale thema avond(en) o.a. op valentijnsdag

- probeer in een regionale krant te komen-

- Geef bij het flyeren kortingbonnen voor korting op drank/entree of een gratis t-shirt (elke week een andere kortingsbon danweet je wat de response is)

- Probeer met een school een deal te sluiten voor schoolfeesten op rustige avonden

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om mensen tot in je zaak te krijgen, moet je investeren, in mijn buurt was er een zaak die juist hetzelfde probleem had, heel hip, mooi,... maar weinig volk. Nu zit de zaak altijd helemaal vol.

 

Hun aanpak:

- Geïnvesteerd in (tijdelijk) gratis/ heel goedkope drank, dit gecommuniceerd aan de hand van flaaiers.

- Speciale thema avonden om zo verschillende doelgroepen aan te spreken.(deze thema avonden vonden plaats op regelmatige basis, om zo in te spelen op het gewoontegedrag van de bezoekers, bv elke vrijdagavond ladiesnight)

- Spraakmakende concept feestjes.

 

Nu is de zaak een groot succes

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sommige clubs weten Hyves ook al heel handig te gebruiken.

 

Yep maak een hyves site aan dat is gewoon anno 2008 een vereiste. Tevens wellicht een hollandse avond organiseren of een bekende dj boeken want die neemt een aanhang aan mensen mee.

 

Oef is altijd mijn droom geweest een discotheek of club hahaha doe nu heel wat anders ;D


Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het effect bij hyves werkt eerder andersom. Zolang er geen community om jouw club als merk zijnde ontstaat kun je ook niet verwachten dat hyvers gaan participeren bij jouw bedrijfs-hyves.

 

Het ligt nogal aan de look&feel van de club. Kan de club het hebben om er een goedkoop zuipfestijn van te maken en hollandse muziek te draaien of neigt de sfeer eerder naar een jimmy woo.

 

Aan de hand daarvan kun je je acties gaan inplannen. Klinkt 1 euro bier te goedkoop omdat het een chique uitstraling heeft verzin dan een tafel + fles sterk + 10 frisdrank arrangement voor een mooi prijsje.

 

En als de club niet al te groot is moet de eigenaar veel aanwezig zijn en actief de conversatie aangaan met de aanwezige klanten. Dat zijn immers degene die kennissen/vrienden op het bestaan van de club kunnen attenderen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stomme vraag misschien, maarreh: waar ligt die club? In het centrum? Op een locatie die past bij de activiteit? Verwachten passanten op die plek een dansgelegenheid? Zo niet, dan moet je aan de bekendheid werken en mensen uit het centrum ernaar toe gaan trekken.

 

Is er een hoge drempel om binnen te stappen? Als iets er heel mooi uitziet, kan dat een drempel opwerpen voor sommige doelgroepen. Misschien is het ook interessant om de mensen die wel binnen zijn te vragen wat ze ervan vinden en hoe zij andere mensen zouden overtuigen om dezelfde stap te nemen?

 

Hoe positioneert de club zich? Je kunt wel met een lage consumptieprijs gaan stunten, maar misschien trek je dan juist 16-jarigen aan, terwijl je liever 20+' ers had gehad. En dezelfde vraag geldt voor de activiteit: Is het duidelijk dat je er kunt dansen?

 

Ik ken bijvoorbeeld een champagne/bubbelsclub, die in de problemen kwam toen na oud-en-nieuw had iedereen genoeg had van de champie. Daar zaten ze dus: mooie tent, geen publiek. Toen zijn ze met sushi en pastagerechten begonnen, maar die gerechten passen niet bij elkaar, noch bij het interieur, wat er toch echt als een bar uitziet. Uiteindelijk moet alles bij elkaar aansluiten: interieur, muziek, personeel, consumptie-aanbod, the total package moet bij de klant passen die je voor ogen hebt als uitbater.

 

[titel aangepast - mod]

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om goed te kunnen antwoorden moeten we weten wat voor soort club het is. Hoe positioneren jullie de club / doelgroep?

 

Wat voor soort muziek wordt er gedraaid?

 

Ik ga zelf geregeld naar trance/dance feesten en de enige reden om ergens heen te gaan voor ons is een goede/bekende DJ. Wij speuren de partysites zoals bv partyflock af op zoek naar een gelegenheid bij ons in de buurt met een bekende/goede naam. (In principe zoeken wij in een straal van max 1:15 uur rijden. Bij een goede naam(DJ) willen we zelfs wel 2 uur rijden; ik wil hiermee zeggen dat de doelgroep groter is dan alleen Den Haag).

 

Zijn wij daar eenmaal geweest en we willen graag in weekend x op stap, maar er is in de buurt niet veel te beleven, dan zoeken wij die ene tent weer op waar het destijds goed is bevallen. Moet ik ook zeggen dat ik in de doelgroep jongeren val, die inmiddels full-time werkt en in bezit is van eigen auto.

 

Hier in de buurt is de donderdagavond studentenavond. Ik denk dat je om publiek op deze avond te trekken, best met de prijzen van alcohol mag stunten. Je huurt deze avond geen 'dure' bekende DJ in en stunt wat met de alcoholprijzen. Je richt je letterlijk op de student, want de rest moet vaak op vrijdag nog aan het werk en gaat dus donderdag niet op stap.

 

De vrijdagavond en zaterdagavond hanteer je gewone prijzen en moet je wat bedenken om publiek binnen te krijgen. Zoals eerder genoemd een goede naam inhuren of een themafeest organiseren(en dat hoeft echt geen gemaskerd bal te zijn!!). In Leeuwarden hebben ze de Candy-Club eens per maand en dan staat de bar vol met spekjes, lolly's etc., met een goede marketingmachine eromheen(wat muziek betreft maakt het helemaal niets uit).

Met een goede naam moet je ook weten wat je publiek wil. Nick en Simon uit Volendam zou ik zelf uitnodigen op een feestje met jong publiek(vanaf 16 jaar). Als je je richt op publiek van >21 jaar die dance-muziek verwachten, dan ben je natuurlijk verkeerd bezig.

 

Succes

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik doe even mee ;D

 

(Ik heb een klein beetje ervaring met de discothekenbusiness 8))

 

Bij discotheken ed draait alles om "emotion & experience". 't Klinkt afgezaagd, maar ik denk wel dat 't werkt: je moet de club "branden". Waar positioneer je 'm in de markt (ten opzichte van de andere clubs?). Is dit "more classy than anything else you've ever seen", of "even grandma likes it in here", or ... etcetera. Als je die branding verzonnen hebt (en hij viable is) moet je communicatie daar op afgestemd zijn. Voorbeeld: wil je more classy than anything else zijn, dan (denk ik) is flyeren in het winkelcentrum bij de Aldi (no offense!) weinig zinvol. Verder is personeel key, key, key. Zorg voor vriendelijk EN aantrekkelijk (geen grapje...) personeel, zowel mannen als vrouwen. Je zou verder aan sponsoring kunnen denken: "Club XYZ, proud sponsor of" etc (sponsor dan datgene waar je target publiek van houdt, en zorg dat je in ruil voor de pay dus ook expliciete visuals ter plekke neer mag zetten -> uitsluitend in je eigen club "proud sponsor of" hangen heeft minder zin.

 

Een bekende DJ (of paaldanser-act, of iet dergelijks) zou kunnen, maar het effect op zichzelf is niet groot: dan zit je winkel die avond wel vol, maar daarna weer niet meer. TENZIJ je dus in de gaten houdt dat die bekende DJ/etc maar een lokkertje is. Je totale package moet goed zijn. Mensen moeten binnen komen voor die act, en meteen bij binnenkomst denken "wow, wist niet dat dit zo'n leuke tent is".

 

As per gratis bier en zo als "stunt": dat is (zo weet ik ook uit ervaring) een tijdelijk effect -> de package moet weer kloppen. Mocht je positioneren op classy, dan zou ik zeggen: de prijs moet niet laag zijn, maar hoog. En de selectie aan de deur moet streng zijn. Think "us, the happy few" mentaliteit.

 

Nonsense?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat als je gaat stunten met gratis bier of entree je dan klanten binnenkrijgt die eigelijk niet tot je doelgroep behoren. Het vult mischien wel, maar het gaat niet ten goede van de sfeer. Het is belangrijk dat de mensen die er zijn ook de mensen zijn waarvan jij wilt dat ze er zijn.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je helder hebt waarmee je je wil onderscheiden (hiervoor hoef je nog niet eens per se een concurrentie-analyse te doen; je kunt vanuit je eigen visie volledig creatief en oorspronkelijk zijn als je wil) dan kan je de marketing hier op afstemmen. Wat voor uitstraling heeft je ontwerp/interieur/club?

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 134 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept