• 0

BV failliet, gevolgen voor de holding BV

Ik zal even een fictieve situatie schetsen. Ik ben benieuwd wat eruit komt, ben er al een tijdje over aan het denken namelijk.

 

Stel:

Mijn holding BV heeft 50% aandelen in een (werk) BV. Deze BV gaat failliet wat zijn dan de gevolgen voor mijn holding? Kunnen eventuele schulden van de (werk) BV bij mijn holding BV verhaald worden?

 

Er zit wel een gedachte achter en die is dat ik een vraag heb gekregen om te investeren in een BV. Dit is opzich een gezond bedrijf, alleen het werkt in een dusdanige branche dat dit snel kan omslaan. Kortom het kan een zeer succesvol bedrijf blijven/worden, maar het kan ook faliekant mis gaan.

Nu ben ik dus aan het twijfelen of ik het risico moet nemen, mits er een risico is. Vandaar dus bovenstaande vraag. Ik hoop dat iemand mij hier iets verder mee kan helpen.

De dagelijkse sleur mag je leven nooit gaan leiden, NOOIT!!! Want dan ben je voor mij geestelijk dood verklaard; een slaaf van de maatschappij!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zal even een fictieve situatie schetsen. Ik ben benieuwd wat eruit komt, ben er al een tijdje over aan het denken namelijk.

 

Stel:

Mijn holding BV heeft 50% aandelen in een (werk) BV. Deze BV gaat failliet wat zijn dan de gevolgen voor mijn holding? Kunnen eventuele schulden van de (werk) BV bij mijn holding BV verhaald worden?

Mits de aandelen volgestort zijn en er ook overigens geen transacties met de aandeelhouders plaatsvinden die vanwege de minimale kapitaalnorm op dat moment niet toegestaan zijn, loopt een aandeelhouder geen risico's.

 

Wordt u naast aandeelhouder ook bestuurder, dan dient u oog te hebben voor het volledige scala aan mogelijkheden die leiden eventuele bestuurdersaansprakelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt StevenK voor de snelle reactie.

 

en er ook overigens geen transacties met de aandeelhouders plaatsvinden die vanwege de minimale kapitaalnorm op dat moment niet toegestaan zijn, loopt een aandeelhouder geen risico's.

Kan iemand hier wat specifieker op ingaan, want ik investeer in de BV dus er vind wel degelijk een transactie plaats tussen mijn holding en de BV. Mijn holding investeert, dus koop mezelf in bij de (werk) BV. Maar hoe bedoelt u tussen mij en de andere aandeelhouders? Op persoonlijk vlak zal er geen transactie plaatsvinden.

 

Wordt u naast aandeelhouder ook bestuurder, dan dient u oog te hebben voor het volledige scala aan mogelijkheden die leiden eventuele bestuurdersaansprakelijkheid.

Ik zal geen bestuurder worden en ook niet actief deelnemen in de BV, puur investeerder die dividend krijgt uitgekeerd. Dus wat zijn dan de aansprakelijkheden? Uit de reactie van StevenK begrijp ik dat die dan nihil zijn.

De dagelijkse sleur mag je leven nooit gaan leiden, NOOIT!!! Want dan ben je voor mij geestelijk dood verklaard; een slaaf van de maatschappij!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.