• 0

Hoe investeerder vinden voor hotel/congrescentrum?

Hallo Allemaal,

 

Mijn naam naam is Jeroen van Dam en ik ben sinds vorig jaar begonnen met de overname van een café. Dat loopt momenteel goed en ik ben dan ook geintereseerd in het oppakken van een project naast dit café. Of dit te verkopen en een nieuwe start te maken.

 

Ik zoek eigenlijk een hotel (doordeweeks business/weekends leisure) en/of conferentie centrum, maar wil dat graag samen doen met een particuliere investeerder. Een banklening is handig, maar vermijd ik liever, of beter nog, houd ik achter de hand.

 

Kan iemand mij tips geven over het benaderen en onderhandelen.

 

Alvast bedankt!

 

[titel aangepast - mod]

Jeroen van Dam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom houd je een banklening achter de hand? Heb je een uniek concept o.i.d? Kortom: Waarom wil iemand in je investeren?

 

Sidenote: Een oproep tot financiering o.i.d. is niet toegestaan hier. Een discussie over je aanpak kan wel inhoudelijk hier gevoerd worden mits onderbouwd.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een banklening is helemaal ok, maar de ervaring leert dat particuliere investeerders vaak meer knowhow en ervaring in huis hebben. Daarbij zijn banken vaak duur voor hetgeen ze bieden en denken slecht mee.

 

Kan zijn dat ik alleen slechte ervaringen heb, maar de bank waar ik momenteel mee bankier is de ABN-AMRO en ook daar liepen de zaken niet zoals ze moesten lopen. Rabobank, SNS en ING dito.

 

Ik vind het prettig om te praten met mensen die geld willen verdienen doordat mijn bedrijf lekker loopt, niet omdat ze de 'zoveel-verzekeringen-te-verkopen' target van die maand voor de baas moeten halen.

 

Als een particuliere investeerder, of coach 5% meer zou vragen, of een aandeel in het bedrijf krijgt, maar zo sterk is in die branche dat je dat terugvindt in omzet; Dan ben ik daar eerder voorstander van.

 

Begrijp me niet verkeert, een bank is ok, maar houdt ik liever aan de zijlijn. Net als bij mijn huidige bedrijf heb ik alleen een lening bij de financieringsmaatschappij van Heineken. Heineken durft dus borg te staan voor mij. Heineken denkt beter mee dan een ABN-AMRO en heeft me in korte tijd veel steun gegeven bij de start, maar is eigenlijk ook alleen maar ge-intereseert in de verkoop van haar drank. Ik wil dan ook graag een belegger (of een andere vorm van venture capital) aantrekken voor een nieuw te starten project.

 

Dat project moet nog een vaste vorm krijgen maar de basis voor een hotel/conferentie-franchise ligt er. Net als de contacten binnen de brache en een eventuele locatie om de starten. Hoop een beetje duidelijkheid te hebben gegeven.

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Heb geen concrete contacten in die business (zelf IT/internet gericht), maar volgens mij geld hetzelfde: vooral veel partijen opzoeken, bespreken.

Er zijn diverse informalnetwerken en hun sites worden steeds beter. Daar kun je vaak ook lezen welke branches ze doen.

Hoe meer je spreekt, hoe beter je propositie en gevoel voor waarde.

 

Als het om veel geld gaat (>500K), zou ik er vanaf het begin een adviseur bij betrekken die jij betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Je vraagt om tips:

 

Een investeerder zoekt:

een comfortabel gevoel bij de ondernemer

bewezen rendement van eerdere projecten

het project moet aanspreken

een kloppende rekensom

duurzaamheid over het rendement

 

Eerste dat me opvalt is dat je sinds een jaar een cafe bezit, dat goed loopt.

Tweede is dat je dit eventueel wilt verkopen, om een nieuwe start te maken.

Als een potentiele investeerder deze gegevens naast elkaar ziet, dan kan ze denken: "deze man heeft een goed lopend bedrijf en wil het na een jaar al verkopen voor een nieuwe stap". Wat gaat hier mis?

Het zou mooier staan wanneer je zegt: Ik heb sinds een jaar een goedlopend cafe, maar wil het nu al uitbreiden oid. Niet omdat jij aan een nieuwe uitdaging toe bent, nee omdat het zo'n mooie kans is dat je het als jonge beginnend ondernemer niet kan laten liggen. Je moet dus als investeerder wel erg stom zijn, wanneer je nu niet mee doet.

 

Gewoon anders vertellen, werkt soms goed.

 

Verder is mijn ervaring dat particuliere investeerders niet voor de 5,5% rente van de bank gaan, maar ruimschoots meer willen. Zeker wanneer je geen bekende van elkaar bent. Je geeft zelf aan wel bereid te zijn hier meer voor te willen betalen.

 

Advies vragen is goed, maar aan je (kersverse) nieuwe investeerder, kan dit tot problemen lijden. Die moet denken dat jij het allemaal weet.

 

Je zou eens kunnen denken aan een vastgoed investeerder die het pand koopt, en met jou een huurcontract aangaat voor lange tijd.

 

 

Succes ermee!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoihoi!

 

Helemaal goed! Bedankt voor alle tips! Volgende week heb ik een aparte meeting van beginnende ondernemers bij de Rabobank. Daar hoop ik een hoop contacten op te doen en eventuele investeerders te ontmoeten.

 

Het verhaal anders vertellen is een prima idee, want ik hoef het inderdaad niet te verkopen. Ik kan er immers van leven, maar ik wil inderdaad hogerop.

 

Zijn er, dat mensen weten; Meeting-dagen, beurzen af andere manieren om investeerders uit mijn branche te ontmoeten. Of moet ik juist, zoals in het voorbeeld in een hele andere hoek zoeken; Bijvoorbeeld in het vastgoed, projectontwikkeling of iets wat daar op lijkt.

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Ik weet toevallig vanuit mijn studies hotelmanagement dat er in Brasschaat in Belgie een hotelconsultingbureau zit, Imaco. Misschien kun je eens met dit bedrijf contact opnemen. Ik denk dat ze je hier wel kunnen helpen met het in contact brengen van investeerders.

 

groetjes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.