• 0

BTW over mijn inkomens (internationaal web-spel)

Hallo allemaal,

 

Ik heb een tijd geleden een webspel gemaakt wat via de browser te spelen is. Dat draait nu erg goed, ik schrijf mij binnenkort in bij de KvK als eenmanszaak, en ga me dan natuurlijk ook aanmelden bij de belastingsdienst.

 

Het spel is volledig engels, maar wordt wereldwijd gespeeld ( misschien 4-5% Nederlanders..verder uit haast alle landen wel wat spelers). Er zijn geen overige werknemers....wel zijn er spelers, die vrijwillig helpen als moderators. Deze moderators komen uit allerlei verschillende landen; USA, Engeland, etc.

 

Het spel is gratis speelbaar, de inkomsten komen vooral uit advertenties, maar er zijn nog 2 inkomstenbronnen die ik toevoeg.

 

Ik vraag mij af over welke inkomsten ik belasting moet betalen, en waar ik allemaal nog rekening mee moet houden.

Hieronder volgen de 3 inkomsten, met daarbij mijn bevindingen tot nu toe.

 

 

 

 

 

 

1 Google adsense - advertentie inkomsten

Misschien is deze simpel, google is hier zelf al redelijk duidelijk in. In je google adsense account is er een wizard die je hierbij helpt:

 

Bent u Amerikaans staatsburger, een in de VS wonende buitenlander, een Amerikaanse onderneming of maakt u deel uit van een Amerikaans partnerschap?

Nee

 

Heeft u apparatuur in de VS die verband houdt met uw deelname aan AdSense?

 

Dit is inclusief het bezit van een hostingservice of webserver in de VS. Als u alleen maar gebruik maakt van of huurt van een Amerikaans hostingbedrijf, kunt u deze vraag met "Nee" beantwoorden.

Nee

 

Heeft u medewerkers in de VS die verband houden met uw deelname aan AdSense?

 

Hieronder vallen medewerkers die betrokken zijn bij onder meer het instellen, het onderhoud, de marketing en het ondersteunen van uw site.

Nee

 

De bovenste vragen heb ik allemaal met Nee ingevuld, en krijg dan deze verklaring:

 

Verklaring geen activiteiten in de VS te ondernemen

 

Onderteken en bevestig de volgende informatie. Als u op Gegevens verzenden klikt, gaat u akkoord met het volgende:

 

De uitgever verklaart en garandeert dat hij geen eigendom of personeel in de VS heeft ("activiteiten in de VS") dat op enigerlei wijze betrokken is bij de inkomsten die door de uitgever zijn of worden gegenereerd als gevolg van deelname aan het Google AdSense Online-programma. Activiteiten in de VS omvatten, maar zijn niet beperkt tot, het bezit van webservers of hostingservices in de VS of het in dienst hebben van personeel dat is betrokken bij één van de onderstaande activiteiten:

 

1. het inrichten van de webserver, de hostingservice of de website van de uitgever

2. het ontwikkelen van inhoud voor de website van de uitgever

3. marketing met het doel een gebruikersgroep te creëren voor de website van de uitgever

4. telefonische ondersteuning voor de website van de uitgever

5. het inkopen van producten voor de website van de uitgever

6. het onderhouden van de website van de uitgever

 

Handtekening van de uitgever of een geautoriseerde vertegenwoordiger van de uitgever. (Het intypen van uw naam wordt gezien als geldige handtekening)

 

De datum en tijd van de verzending en het IP-adres van de computer worden geregistreerd zodra u op Gegevens verzenden klikt.

 

Conclusie: Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen:

Ik geloof dus dat ik hier over geen belasting hoef te betalen omdat ik geen personeel heb. Ook staan alle server in Nederland. Ik twijfel nog of die moderators misschien als personeel tellen ?

 

 

 

 

 

2 Paypal - 'Donations'

 

Spelers kunnen aan het spel gaan 'Doneren', alhoewel dit niet echt het juiste woord is. Voor donaties krijgen ze bepaalde unlocks. Ze weten dus van tevoren dat ze X euro kunnen betalen om een permanente extra optie/unlock in het spel te krijgen.

In feite kunnen ze die unlocks dus eenmalig kopen. Ook kan iemand doneren voor een andere speler.

 

Conclusie: Hier heb ik nog geen informatie over gevonden. Is dit een echte product/dienst ? Hoe zit het met belasting ?

 

 

 

 

 

3 'Offers'

 

De spelers van mijn spel zullen, als ze ingelogd zijn, naar een pagina kunnen gaan van een 3th party ( een Amerikaans bedrijf). Daarop staan dan allemaal offers/aanbiedingen. Een speler kan daar bijv. via een link een boek bestellen, en krijgt dan in het spel credits uitgereikt.

De 3th party die de offers verzameld heeft mij een IRS-formulier W-8 BEN toegestuurd. ( http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf ).

Het vreemde is dat dit bedrijf mij een W8-BEN formulier verstuurde, maar google de "Verklaring geen activiteiten in de VS te ondernemen". HETW8-BEN formulier zit namenlijk ook tussen de opties van google.

 

Conclusie: Hier heb ik nog geen duidelijkheid over.

 

 

 

 

 

 

Alvast bedankt voor het lezen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe boek je de bovnestaande bedragen als omzet. Omzet-kosten=winst. De winst wordt belast (of je die nu opneemt of niet.) via de inkomstenbelasting (bij inkomstenbelastingaangifte voor ondernemers).

 

Het kan zijn dat de inkomsten te weinig zijn om voor de inkosmtenbelasting als ondernemer aangemerkt te worden, dan is het bovenstaande niet van toepasing.

 

Als je meer weet, zou je dat dan in een nieuw bericht willen psoten, dan kunnen mensen die in de toekomst dezelfde vragen hebben het verloop van de discussie volgen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de waardevolle reacties. Ik heb te maken met een vergelijkbare situatie. Uitleg over de belastingdienst is duidelijk, ik zit nog met de administratie. Hoe dien ik mijn administratie bij te houden? Moet ik een kwitantie versturen naar iedere user voor de donatie? Of neem ik alle donaties op een hoop en dient dat als mijn inkomen (die ik weer opgeef bij de Belastingdienst).

 

Alvast dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.