• 0

Wat zou je allemaal met een cooperatie kunnen doen?

Persoonlijk voorzie ik voor de cooperatie een nieuwe toekomst. Het is een prachtige vorm voor zzp-ers en freelancers om ook gezamenlijk nieuwe ideeen in de markt te zetten.

 

Ik schrijf er hier een artikel over.

 

Ik ben benieuwd of er meer mensen enthousiast zijn over de cooperatie hier op HL.

 

Ik zal zelf een aftrap geven: een cooperatieve webhoster, een cooperatieve back-up organisatie, een cooperatieve webshop.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dit is zeker een leuk draadje en wat Micky zegt klopt allemaal. Lig momenteel alleen met hoge koorts op bed, dus ik probeer er echt een reactie uit te persen momenteel.

 

Ik ben bij drie initiatieven betrokken:

 

www.coop-it.nl.

Is ooit ontstaan door een stuk of 5 ondernemers die zich voor een groot automatserings project wilde inschrijven, ieder op zich had dat nooit gekund, gezamelijk onder één naam wel. De offerte heeft uiteindelijk geen groen licht gekregen doch heeft een hele tijd in de race gezeten. Uiteindelijk is de onbekendheid met coops toch de oorzaak geweest dat dit niet door is gegaan.Dat was dan wel 4 jaar geleden.

 

Ben bezig met een coöp voor scholen waar in samenwerking met enkele ondernemers een leuke dienst op de markt wordt gezet.

die o.a. leerlingen tot leren ondernemen brengt, als de leerlingen het goed doen, kunnen ze zelfs als school een bedrag winnen die ze al of niet aan een goed doel kunnen schenken of de dienst verder uitbreiden.

 

En bezig met een coop voor een groep Open Source experts. Het zelfde als in de coop-it. Probleem met Open Source is dat het MKB weinig vertrouwen heeft om Open Source te adopteren als ze zelf geen IT expertise in huis hebben en het naar alle waarschijnlijkheid moeten doen met een groep zolderkamer figuren. Dit schept geen professioneel vertrouwen. Daarnaast worden bijdragen aan Open Source initiatieven nu eenmaal slecht betaald, hoe leuk de experts het ook vinden. Door de experts aan een coop te laten deelnemen en de MKB ondernemers lid laten worden als klant, kunnen ze project matig worden ingezet en kunnen ze geld verdienen met iedere bijdrage die ze leveren. Als een MKBer een implementatie project koopt, dient hij gelijk een aantal uren te betalen waardoor de opbrengsten gelijk naar diegene kan vloeien die een bijdrage heeft geleverd. Verder gaan we een goede helpdesk opzetten, door er initernationale leden bij te halen, kunnen we feitelijk 24x7 support geven. We zijn aan het uitzoeken wat voor telefoon systeem het beste tot zijn recht komt (waarschijnlijk iets met Skype) Maar ook hoe we de projecten gaan administreren. We hebben www.coopworks.org op de testbank staan, overigens software door Kenianen ontwikkelt :-)

 

 

Voor de goede orde, voor mij is dit puur hobby en gewoon leuk te zien hoe een groep fanatieken met een gezamenlijk doel aan de gang gaan.

 

In het algemeen over coöperaties, het is uiteindelijk een ouderwetse bedrijfsvorm, doch dat door veel onderzoek bij EZ komende tijd nieuw leven ingeblazen zal worden onder de naam Flexibele BV, klinkt wellicht wat moderner maar fenomeneen komt feitelijk op het zelfde neer. Zoek er maar eens op.

 

Op dit moment hou ik het nog even op de coöperaties, groot voordeel hierin is dat je het bedrijf kunt maken zoals je wilt. Je kunt initiatoren van een coop extra stemrechten geven, waardoor ze nooit uit de coop gezet kunnen worden, kan ook juist weer wel zo neer gezet worden dat om de twee jaar het management volledig wordt vervangen waarbij de leden dan stemmen wie dat dan zou moeten zijn.

 

De coop zelf opzetten vergt veel tijd, vertrouwen en dus geld, doch als de kaders eenmaal staan, de visie, doelstellingen en missie als one liners. kan er maar één ding gebeuren, de trein gaat rijden en stopt niet, in een korte tijd springen er meerdere op, behoeftes van MKB komen binnen en in no time worden offertes uitgebracht. Een coop is net als een BV het moet aan alle randvoorwaarden voldoen om tot een goed en professioneel bedrijf over te komen.

 

Ik vind het zelf jammer dat ik nooit eerder op het fenomeen coops gewezen ben, ik heb heel wat initiatieven in de lucht gebracht die vanuit een BV gewoon niet geloofwaardig over kwamen en daardoor ook niet van de grond kwamen.

 

Let wel schuurtje bij het huisje houden. Een coop is uiteraard niet altijd een vervanging voor een BV en zal niet altijd handig zijn, zeker voor de ondernemers die gewoon dollar tekens in de ogen hebben en gaan voor winst maximalisatie, kunnen in ieder geval beter op zijn minst een BV, VOF of eenmanszaak hebben. Een BV kun je vervolgens als rechtspersoon ook lid maken en is de deelname aan de coop een soort vehicle om winst te maken.

 

Veel kennis krijg ik overigens van www.mkbcooperatieraad.nl Eerdaags zal ik met hen wat workshops lanceren over dit fenomeen.

 

Wat betreft voor en nadelen, eigenlijk zou je die vraag zo niet moeten stellen, maar wat de verschillen zijn. Als je echt als ondernemer een BV met een eenduidig produkt op de markt wil brengen en niet te veel democratisch geneuzel om je heen wilt hebben, moet je zeker niet aan een coop beginnen en vaak is dat ook helemaal niet voor een eind klant interessant. De bedrijfsvormen zijn in zekere zin meer aanvullend aan elkaar. De mogelijkheden per bedrijfsvorm zouden we nog eens netjes op een rij moeten krijgen, kan ik niet zomaar uit mijn mouw schudden.

 

 

 

Nou toch weer een heel verhaal er uit geperst, misschien mis ik de kern van de vraag, ik ga weer onder de wol.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zoals je in diverse discussies hebt gelezen is Perry hier een groot voorstander van

Zie bijvoorbeeld >>>

 

Uit inside information (Perry) weet ik dat hij bij diverse coops betrokken is en dat hij anderen m.b.t. creatie van coops wil stimuleren.

Maar hierover kan Perry zelf meer vertellen ;)

 

Wij (Higherlevel.nl) zijn wel geinteresseerd in informatie over deze rechtsvorm. Als we googlen vinden we wel wat de beschreven definitie is, maar zijn daarnaast met name geinteresseerd in de voor- en nadelen en de vergelijking met de meer gangbare vormen als ZZP, BV, NV.

Dus bij deze DANK voor je artikel.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hier nog wat links:

 

Boeken: http://www.co-op.ac.uk/store.asp

 

Bank: http://www.co-operativebank.co.uk/servlet/Satellite?pagename=CB/Page/tplStandard&cid=1177569063838&c=Page

 

Voorbeeld coops:

http://www.ourcoop.com/main/about.asp

 

Een online bibiolotheek van een universiteit in een coop:

http://www.universitycoop.com/ePOS/this_category=256&store=108&level1_category=Tabs&form=shared3/gm/main.html&design=coop3

 

Een geweldig initiatief van ondernemers in Tiel:

http://www.ondernemerscooperatietiel.nl/

 

Gek genoek kan ik echter weinig nederlandse coops meer vinden die actief iets op de markt brengen, wel zijn er vel coops in de woningbouw, doch die draaien meer op de achtergrond. Weet iemand er een paar?

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Perry bedankt voor je reactie.

 

Ik geef even een ander voorbeeld aan de hand van een nieuwsfeit van vandaag. Het lokale ziekenhuis in Weert is plannen aan het smeden om een externe versterking van het eigen vermogen te krijgen. Zij noemen het commercieel gaan. Ze willen 10 a 20 miljoen ophalen, Dat is veel geld natuurlijk. Gesproken wordt over een NV. Makkelijker in en uitstappen dan bij een BV. Het ziekenhuis zelf is nu een stichting en zij willen het zo inrichten dat zij de beslissende stem hebben.

 

Ook hier zou een cooperatie een zinvolle overweging kunnen zijn. Ik doe even een aanname. Het verzorgingsgebied van het ziekenhuis is 150.000 mensen. Wanneer die allemaal lid zouden worden van hun eigen ziekenhuis praat je eenmalig over 100 euro per hoofd en dan heb je 15 miljoen bij elkaar. Stel dat je dan ook nog jaarlijks een winstuitkering krijgt van een 4% procent.

 

Tegenargument is natuurlijk dat niet iedereen lid wil worden. Natuurlijk is het niet koosjer om leden voor te trekken in de zorgfunctie (voorrang op de wachtlijst) Wat wel mag is dat je leden bevoorbeeld preventieve check's geeft, fitnesstips, makkelijker parkeren, makkelijker betalen in het restaurant etc.

 

Stel de vraag eens anders: waarom zou je wel voor 30 euro per maand lid worden van een sportschool en niet eenmalig voor 100 euro van een ziekenhuis?

 

Sowieso een goede belegging natuurlijk, een ziekenhuis met een vergrijzende bevolking .... :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag is even waarom er zoveel geld nodig is in dat ziekenhuis, waar het normaal vandaan zou moeten komen en waarom het opeens te kort is en wat ze met het geld willen gaan doen, maar goed, als je inderdaad een coop van een ziekenhuis maakt waar klanten aan gaan deelnemen, wordt het een bijzonder ziekenhuis, maar het zou vogens mij zomaar kunnen wat je schetst. Of het gaat werken, is de vraag. Zijn vast wel weer overheids regeltjes aan een ziekenhuis gebonden die deze constructie niet ondersteund.

 

 

Er is overigens nog iets en dat zijn de vrijwilligers. Letop precair onderwerp, maar feit is dat vrijwilligers meestal vanuit een stichting hoogstens wat onkosten vergoed krijgen. En dat terwijl de afnemers van de vrijwillige diensten vandaag de dag best begrijpen dat hetgeen ze doen, wat meer vergoed mag worden. Nu is het ook weer zo dat veel vrijwilligers, including me ook niet altijd geld wil zien.

 

Maar met een coop, zou je wat meer kunnen vergoeden naar de vrijwilligers toe, let op zal altijd weer inkomsten belasting betaald moeten gaan worden, maar dat is het leuke van de coop.

 

 

Hoe dan ook ik weet dat er intussen ook wat coops in de lucht gebracht worden in de gezondheidszorg. Gaat dan meer om artsen die de koppen bij elkaar steken en in plaats van een maatschap voor een coöp hebben gekozen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant, de coöperatieve vereniging wordt afgestofd. De meest interessante ondernemingsvorm ter wereld! En dat op mijn eerste bezoek aan dit forum.....

 

Met de coöperatieve vereniging was vroeger veel mogelijk; landbouwers, banken en buurtsupers. Sindsdien zijn er veel ondernemingsvormen bijgekomen.

 

Nu heeft de belastingdienst de coöperatieve vereniging al een tijd op de korrel. Ik heb jaren lang enkele coöperatieve verenigingen begeleid, maar de meeste maken er een potje van. De coöperatieve vereniging is een bijzonder soort vereniging, ze mag een bedrijf uitoefenen. De coöperatieve vereniging moet echter toegevoegde waarde hebben voor de leden; duidelijke voordelen voor de leden (besloten karakter), terwijl er een zakelijke grondslag aanwezig is. Zoals ieder bedrijf heeft een coöperatieve vereniging de plicht winst na te streven. Zonder winst oogmerk betekent alleen maar dat er dus hoge kosten worden gemaakt, zodat de nagestreefde winst wordt gecompenseerd. Dit is een enorm verschil met een gewone vereniging. Dit verschil is meestal niet duidelijk aanwezig. Coöperatieve verenigingen worden in die gevallen niet als dusdanig aangemerkt en genieten dan ook niet de voordelen en uitzonderingen die in de wet voor coöperatieve verenigingen zijn gemaakt.

 

In december alleen al zijn 3 van de coöperatieve verenigingen die ik volg benaderd door de belastingdienst om maar met stukken over de brug te komen. DIt betekend volledige inzage in alle contracten tussen leden en coöperatieve vereniging (worden eigenlijk door niemand gemaakt), contracten tussen coöperatieve vereniging en opdrachtgevers, afspraken en notulen. Als alles goed is geregeld, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Meestal echter maken bestuurders er een potje van. Ze beseffen niet dat ze hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het handelen van de leden uit naam van de coöperatieve vereniging.

 

 

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de concurrentie binnen de coöperatieve vereniging! Verdeling van kosten (opbrengsten verdelen is meestal eenvoudiger) en verantwoordelijkheden. Een keuze voor een ondernemingsvorm maak je zeer grondig. Uitgaan van een ondernemingsvorm en dan bedenken wat je ermee kunt doen is naar mijn bescheiden mening totaal verkeerd. Als je gezamenlijk wilt inkopen of verkopen, dan is de coöperatie een uitstekend model. Het initiatief hiertoe dient echter vanuit deze gemeenschappelijke wens voort te komen. Als het voortkomt uit de wens om 'iets met de coöperatieve vereniging' te doen, dan breng je de ondernemers die je kunt verleiden in gevaar.

 

Bezint eer ge begint!

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn post kenmerkt zich door met een roze bril naar de mogelijkheden van een cooperatie te kijken. De strekking ervan is dat ondernemers die willen samenwerken wat verder kunnen kijken dan vof of bv. In bepaalde gevallen kan een cooperatie een prima vorm zijn.

 

Natuurlijk heeft ook een cooperatie nadelen. Een jaar of 10 geleden was er veel misbruik.

 

(@pbikkel: welkom en thnx voor je eerst post!)

Link naar reactie
  • 0

De koffie en thee keten Kaldi werkt actief met de cooperatie als rechtsvorm. www.kaldi.nl

 

Verder is er een initiatief op het gebied van windenergie. De windunie. www.windunie.nl (een windmolencooperatie kan natuurlijk ook nog in een andere vorm).

 

Mooi beschreven is ook de Westfriese Windmolen Cooperatie

 

http://www.wfr-wind.nl/index.shtml

 

Wordt vervolgd ...

Link naar reactie
  • 0

Ik maak melding van een bijzondere organisatie:

 

een cooperatie die een index presenteert voor haar leden op het gebied van facilitaire kosten.

 

De Netherlands Facility Cost Index Cooperatie UA

 

www.nfcindex.nl

 

 

Leden van deze club: o.a. ABN AMRO, Accenture, Achmea Faciltair Bedrijf, Aegon Nederland NV, Ahold, ANWB B.V., Asito B.V., Ballast Nedam Services B.V. , Belastingdienst CFD , Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Corus Staal BV, De Nederlandsche Bank, DHV Services BV, Fortis ASR Facility Management, Gemeente Almere

Gemeente Amsterdam - Facilitair bedrijf, Gemeente Arnhem, Gemeente Den Haag Facilitaire Dienst, Gemeente Haarlem, Gemeente Rotterdam Servicedienst, Gemeente Utrecht Secretarie, Hogeschool Zuyd, IBM Nederland, ING Facility Management, Kadaster Facilitair Bedrijf, KLPD

Koninklijke Luchtmacht, KPN Vastgoed & Facilities, Luchtverkeersleiding Schiphol, Logica CMG, Min. van VROM, Rijksgebouwendienst, NS Stations Facilitaire Zaken, Prorail,

Rabobank Nederland, Randstad Nederland BV, Shell International Expl. en Prod. B.V., Siemens Nederland N.V., VNU Business publications

 

Dit maakt de volgende gedachte bij mij los:

stel je wil met een groep ondernemers een bepaald onderwerp gaan onderzoeken, sterker je wil simpelweg een eigen R&D activiteit. Alleen bijna niet te doen, cq geen prioriteit etc. Gezamenlijk door het spreiden van risico en lasten prima uitvoerbaar. Ook het aannemen van specifiek personeel hiervoor wordt dan een haalbare kaart. (Eventueel kan daarnaast kan dan ook actief gebruik gemaakt worden van subsidiemogelijkheden.)

 

Dus in plaats van lid te worden van een franchise, eerst met 10 ondernemers gezamenlijk een mooie formule ontwikkelen en die vervolgens uitrollen.

 

Wordt vervolgd ...

Link naar reactie
  • 0

Denk ook aan hoe de Open Source community haar voordeel kan doen door software meer vanuit een coöperatie aan te bieden.

 

Eind gebruikers kunnen beter proffessioneler support verwachten. Uiteindelijk één verantwoordelijk aanspreekpunt, waarbij support wordt verdeeld over de leden. Een ieder die support levert krijgt dan ook betaald. Eindgebruikers kopen dan support tickets van deze community.

 

Ook kunnen eindgebruikers meer wensen in brengen en democratisch kiezen wat en hoe er gebouwd gaat worden, doch ook hierbij een rol als investeerder spelen. Heb je mee betaald aan een module en wordt het uiteindelijk door anderen ook gebruikt en gekocht, kun je als investeerder op een gegeven moment een uitkering krijgen uit de opbengsten.

 

Dit gebeurd nu ook wel, zijnde het dat het nu allemaal vrijheid blijheid is en altijd maar afwachten is of iemand wil helpen en of wil doneren, of je kunt momenteel uiteindelijk een zolderkamer figuur inhuren, of uiteraard een commercieel bedrijf met flink hoge uur tarieven waarbij je na het geleverde werk nog moet afvragen of je nog wel Open Source in huis hebt of gewoon een maatwerk pakket die niet meer met de ontwikkelingen mee kan liften.

 

Een cooöp creeërt hiermee een mooie middenweg. Een ieder blijft als expert onafhankelijk. Eindgebruikers kunnen kiezen wie hen waarmee wil helpen. Open Source wordt professioneler aangeboden. De kosten blijven acceptabel, waarbij de opbrengsten worden verdeeld over de leden.

 

Truuk is om dit software technisch goed gefaciliteerd te krijgen. Iemand daar ideeën over? Zou er feitelijk misschien niet een soort coop module aan sourceforge moeten komen bijvoorbeeld?

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Een schets:

 

100 zzp-ers met OpenSource kennis kunnen samen in Nederland een dominante positie opbouwen in bijvoorbeeld het compleet automatiseren van webshops, front-office en back-office

 

Door met 10 man gezamenlijk vanuit een coop te beginnen creeer je een professionele "voordeur" richting de markt. In het begin zal de coop slechts zorgen voor een beperkte afname van te declareren uren maar dit zal geleidelijk aan groeien. Door de cooperatie te laten groeien wordt hij nog aantrekkelijker om zaken mee te doen. Als lid haal je bijvoorbeeld op den duur 20 uur per week werk binnen via de coop. Dat geeft stabiliteit in je bedrijfsvoering.

 

Door bijvoorbeeld waar nodig meer uren te maken in de coop die echter dan nog niet uitbetaald worden kun je een reserve in de coop creeren.

Die uren laat je dan uitbetalen bij ziekte of slappere tijden in je eigen toko. Door zo een stuk dekking te krijgen kun je een nog goedkopere AOV verzekering nemen. O ja, even terzijde ook hierbij geldt dat je het vermogen en het risico kunt splitsen door simpelweg voor dat soort activiteiten een tweede cooperatie op te richten ...

 

Ik ken de functionaliteit van Sourceforge niet dus kan je hint over de coopmodule even niet volgen.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken de functionaliteit van Sourceforge niet dus kan je hint over de coopmodule even niet volgen.

 

Op www.sourceforge.net kan een ieder prive of vanuit een bedrijf een open source project aanmaken, waarbij je dan ruimte krijgt op de server waar je de source code kunt onderhouden (mooi woord hiervoor is subversion control)

 

Vanuit deze basis wordt dan ook een forum beschikbaar gesteld en kun je wat screenshots hangen een wiki onderhouden etc..om het uiteindelijk voor de eindgebruiker beschikbaar te maken.

 

Wat er alleen nog ontbreekt is feitelijk een module waarmee je eindgebruikers om donatie c.q vergoeding voor support kunt vragen en waarbij wordt bijgehouden wie welk support heeft gegeven (eventueel zelfs met een kwaliteit indicatie) en uiteindelijk voor de geleverde inspanning een financieel bedrag wordt uitgekeerd (maandelijks of misschien wel direct na de geleverde werkzaamheden).

 

Een financieel administratie systeem dus, als verlengstuk, zou wellicht zelfs een derde partij kunnen zijn, zodat je eindgebruikers vor een keuze laat... Wil je de source code zonder kosten, zonder support, of met coöp support?

 

Momenteel kun je eigenlijk alleen maar een donatie button krijgen via PayPal.

 

Perry

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.