• 0

verkopen singles zonder factuur

voor ik mijn vraag stel, zal ik de situatie kort omschrijven.

 

ik heb eind vorig jaar in eigen beheer een cd single uitgebracht. Aangezien een van mijn kernactiviteiten muziek en audioproductie is, heb ik de kosten zakelijk geboekt. Dus kan de BTW aftrekken.

 

Nu wordt een gedeelte van de cd oplage via cd winkels verkocht. Het betreft hier grotere aantallen. Deze worden aan de betreffende cd winkels gefactureerd. Tot zo ver geen probleem.

 

Nu verkoop ik ook los aan particulieren die via mijn website bestellen. Het gaat hier om 1 stuks per keer. Het bedrag dient dan te worden overgemaakt naar mijn zakelijke rekening, in dit geval € 5,95 (cd + verzendkosten). De cd wordt vervolgens verzonden.

 

Nu heb ik voor deze laatste bestelprocedure geen facturen meegestuurd naar de bestellers. Ik heb dus op mijn bankrekening een groot aantal bijschrijvingen á 5,95 waar geen factuur tegenover staat in mijn boekhouding. Deze hebben wel allemaal betrekking op de verkoop van de single.

 

Hoe moet ik dit nu aanpakken? Dien ik alsnog iedereen een factuur te sturen (het betreft particulieren)?. Of kan ik deze inkomsten ook rechtstreek in het dagboek bank boeken met als tegenrekening "verkopen (hoog)"en hierin dus het btw gedeelte regelen? Laat er geen misverstand over bestaan, ik wil de 19% btw uiteraard gewoon afdragen.

 

Ik werk overigens in snelstart. Al mijn verkopen boek in onder verkopen hoog. Heb geen producten/diensten met het lage btw tarief.

 

Graag uw visie, moet nl de omzetbelasting gaan afronden voor 4e kwartaal 2007.

 

 

 

 

 

 

Face Reverse - music and media creation // www.facereverse.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Facereverse,

 

De opbrengsten gewoon via het bankboek boeken met afsplitsing van ontvangen verzendkosten en btw. Vervolgens kan je op normale wijze de btw verwerken op het electronische afdrachtenformulier. Achteraf een faktuur verzenden is niet nodig.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.