• 0

Inkopen in bestaand bedrijf

Hallo allemaal,

 

Ik ben sinds vandaag aangemeld op deze site. Erg veel informatie en zeer interessant allemaal.

 

Momenteel ben ik werkzaam bij een jong bedrijf. Het bedrijf bestaat nu 3 jaar en het ziet er goed uit voor de toekomst. Ik ben nu manager van het bedrijf maar de eigenaar heeft me een nu een aanbod gedaan om aandelen in het bedrijf te kopen. Aangezien het bedrijf nog jong is kan ik dit zelf financieren. Ik ben me nu aan het orienteren hoe ik hier het beste vorm aan kan geven.

 

Nu vroeg ik mij af; kan ik het beste prive aandelen inkopen en gewoon op loonbasis blijven werken of een eigen b.v opzetten en dan werken met een managementfee?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robin

 

Ik ben veelal voorstander van een eigen BV die de aandelen houdt in de werk BV. Dat heeft meerdere voordelen:

 

1. winsten uit de werk BV kunnen via de deelnemingsvrijstelling onbelast jouw BV invloeien.

2. als jouw BV ooit de aandelen in de werk BV verkoopt, dan is een winst daarop ook belastingvrij via de deelnemingsvrijstelling

3. jouw BV ontvangt een managementfee waarmee je zelf (tot op zekere hoogte) jouw salaris kunt bepalen, een auto kunt aanschaffen, etc.

4. in jouw BV kun je pensioen in eigen beheer opbouwen, wat betekent dat er geen premie de BV uit hoeft naar een verzekeraar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt. Een duidelijk verhaal. Het is inderdaad logisch dat bij winsten je het zo door kan sluizen naar je eigen B.V en je dan geen belasting hoeft te betalen. Tenzij je het op zou willen nemen dan betaal je natuurlijk wel weer.

 

Uiteindelijk zal ik een kleiner gedeelte bezitten dan de huidige eigenaar. Ik zal wel oficieel als bestuurder worden benoemd maar heb ik wel dezelfde inspraak en rechten?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Waarom zo'n reactie? Erg jammer. En ook helemaal niet nodig. Ik begrijp het verschil wel. Het was een foutje.

 

Misschien moet je je eens indenken dat iedereen ergens moet beginnen. Ik ben me momenteel aan het verdiepen in de materie van het ondernemer zijn. Hiervoor gebruik o.a deze site maar ook het handboek ondernemen van de belastingdienst en een starterspakket van de KVK. Je moet ergens beginnen niet waar? Aangezien je dan nog wel wat vragen over hou, heb ik me op deze site aangemeld. Of moet ik alles al weten voor ik hier mijn vragen stel? Dat ik me dan in een term vergis geeft jou direct aanleiding om iemand te beledigen?

Link naar reactie
  • -1

Het is als aanmoediging bedoeld hoor, in dit geval gaat het om (minimaal) twee verschillende belastingen die jij er beide als btw uitflapt!

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Robin,

 

Volgens mij deed je niks verkeerd hoor. Er zijn veel mensen actief op dit forum die het belangrijk vinden om net te doen alsof ze alles weten en zijn. Ik zal me er niks van aantrekken.

 

Jij bent op dit forum gekomen met een vraag, je hebt er duidelijk over nagedacht en bent ermee bezig. Je weet niet alles en maakt een foutje maar dat is begrijpelijk en kan gebeuren.

 

Toen ik je berichtje las kwamen er een paar dingen in mij op. Wacht nog even een reactie van iemand anders af voordat je ernaar gaat handelen want ik ben zeker geen expert op dit gebied. Maar ook ik denk dat de voorgestelde b.v. het beste is. Echter is dit niet de reden waarom ik een bericht plaats. Misschien ga ik offtopic en beschouw mijn bericht dan als niet geplaatst mocht dit het geval zijn.

 

Heb je de voordelen voor jezelf op een rijtje staan? Ik zou mijzelf namelijk de vraag stellen waarom de eigenaar de aandelen wilt verkopen als het er echt zo goed uitziet. Het percentage aandelen dat hij verkoopt speelt hier natuurlijk ook een rol in. Ik snap het eigenlijk niet zo goed waarom hij wil verkopen (maar dat kan net zo goed aan mij liggen).

 

Als ik het goed heb (en dat weet ik niet helemaal zeker) ga je DGA worden (directeur-grootaandeelhouder). De DGA en BV of NV zijn verschillende rechtspersonen. De DGA is dus niet aansprakelijk voor de schulden van de BV of NV en valt binnen de vennootschapsbelasting (25% i.p.v. de hoge inkomstenbelasting). Mocht je geen DGA worden dan heb je een aanmerkelijk belang wat op het bovenstaande niks zal veranderen.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn bericht verder willen aanvullen omdat ik niet alles weet.

Link naar reactie
  • 0

@Robinl en andere lezers,

 

mijn reacties in dit topic zijn nooit als belediging of arrogant bedoeld, als je (men) deze zo opvat, dan bied ik daar bij deze mijn excuses voor aan.

 

Ik wens je veel succes met ondernemerschap, waar ik alleen niet bij kon, is dat het verschil tussen vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting en BTW al niet voor een manager of indernemer-in-spe helder is...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Bedankt voor je reactie. Altijd prettig te vernemen dat er hier ook mensen zijn die wel het geduld hebben met een "beginneling".

 

De motivatie is voor mij wel duidelijk. Momenteel ben ik als eindverantwoordelijke aangewezen en zodoende heb ik in de afgelopen jaren een klantencontact en een expertise opgebouwd. De eigenaar heeft door omstandigheden er voor gekozen om op de zijlijn mee te besturen maar wil de operationele zaken aan mij over laten. Om nog meer betrokkenheid en gezamelijke doelen te creeeren is dit plan ontstaan.

 

DGA ben je al vanaf 5% van de aandelen heb ik begrepen? Dan zal dat wel opgaan inderdaad. Ik zal dan inderdaad niet aansprakelijk zijn. Tenzij er mismanagement plaats vindt. Ik ben alleen niet in bezit van een meerderheid van de aandelen. Betekend dat dan ook automatisch dat ik minder inbreng heb? (Op papier)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Bedankt voor je reactie. Altijd prettig te vernemen dat er hier ook mensen zijn die wel het geduld hebben met een "beginneling".

 

De motivatie is voor mij wel duidelijk. Momenteel ben ik als eindverantwoordelijke aangewezen en zodoende heb ik in de afgelopen jaren een klantencontact en een expertise opgebouwd. De eigenaar heeft door omstandigheden er voor gekozen om op de zijlijn mee te besturen maar wil de operationele zaken aan mij over laten. Om nog meer betrokkenheid en gezamelijke doelen te creeeren is dit plan ontstaan.

 

DGA ben je al vanaf 5% van de aandelen heb ik begrepen? Dan zal dat wel opgaan inderdaad. Ik zal dan inderdaad niet aansprakelijk zijn. Tenzij er mismanagement plaats vindt. Ik ben alleen niet in bezit van een meerderheid van de aandelen. Betekend dat dan ook automatisch dat ik minder inbreng heb? (Op papier)

 

 

Je kunt onderling afspreken dat je, in ieder geval op de werkvloer, alle inbreng hebt die je maar zou wensen.

 

Voor zaken die in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders worden beslist, en kijk in de statuten van de vennootschap welke dat zijn, zul je met een minderheidspakket inderdaad ook minder inbreng hebben.

 

En neem zeker deel via een eigen vennootschap, zie de reactie van Denarius.

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.