Ga naar inhoud

sieraden importeren china

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Ik heb een vraag over het importeren vanuit china (de zoveelste ::))

Ik wil graag sieraden uit China importeren. Omdat de keus daar groot is, en als ik in contact kan komen met een fabriek, dan hoop ik in de toekomst mijn eigen sieraden daar te laten ontwerpen.

Ik heb geprobeerd antwoord te vinden op mijn vragen, maar sommige dingen zijn mij toch niet helemaal duidelijk.

1. Over invoerrechten: ik heb gelezen over een bepaalde "productcode". Geeft deze code de categorie van een product aan? En waar kan ik deze codes vinden? Site van douane.nl al afgespeurd, maar kan het nergens vinden.

2. Ik wil simpele sieraden importeren. Geen echt zilver of goud, wel zonder nikkel (of course). Moet de kwaliteit van de producten die ik invoer dan alsnog worden gewaarborgd? Hoe werkt dat? Gebeurt dat bij de douane, ben ik daar zelf verantwoordelijk voor?

Ik denk persoonlijk, dat als ik op mijn site zet "nikkelvrij", mensen kopen het en het blijkt toch niet nikkelvrij, dat ik dan pas te maken krijg met wetgeving? Of heb ik het helemaal fout? ;)

3. Hoe zit het nu precies met verzending? Stel, ik laat het per boot (dus FOB?) doen, moet ik dan zelf vervoer van de boot naar mijn deur regelen? Of zijn er maatschappijen die van deur tot deur brengen?

4. Betalen. De ondernemers hier, maken die het geld gewoon over naar de rekening van het bedrijf?

Ik kan me voorstellen dat als je de leverancier op een gegeven moment vertrouwt, dat je dan gewoon via overschrijving betaalt. Maar is het voor de eerste paar keren niet handig/vereist het via een systeem als www.escrow.com te doen?

Alvast heel erg bedankt. :D

Featured Replies

Geplaatst:

gmgbv

Om je een zoektocht te besparen:

1. Je hebt de HS code nodig om de invoerrechten te bepalen. Deze kan je het beste bij de leverancier opvragen. Vervolgens kan je op http://hbi.douane.nl/tarieven/aktueel/M/ContentFS.htm via de zoekfunctie de bijbehorende invoerrechten opzoeken. Je moet de eerste vijf cijfers invullen en eindigen met een "*".

2. Het beste kan je een kwaliteitsbureau inschakelen die de producten test. Feitelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de geimporteerde producten. De douane controleert niet de samenstelling ervan. Daar je importeur bent, ben je tevens productaansprakelijk. Ik zou je adviseren om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten met dekking voor producten geimporteerd van buiten de EU.

3. Verzending per boot kan, maar ik kan me voorstellen dat bij sieraden luchtvracht ook een optie is. Luchtvracht kan je het beste via DHL, Fedex of een andere courier laten regelen. Tip: vraag de leverancier in China welke kosten zij betalen bij een dergelijke courier. Waarschijnlijke hebben zij betere tarieven als wij in Nederland. Indien je kiest voor zeevracht en FOB (tot aan haven van verscheping over de reling van het schip), dan moet je zelf het vervoer regelen. Dit kan je doen via een van de forwarders in Nederland. Google maar eens.

4. Betaling is altijd lastig. De meeste fabrikanten vragen vooruitbetaling. Ofwel volledig, ofwel 30% vooruit en 70% na kopie B/L (zeevracht). Ik denk dat via luchtvracht bijna altijd 100% vooruitbetaald wordt. Escrow kennen ze volgens mij in China niet....

Trouwens, zijn er niet voldoende groothandelaren in NL die al sieraden importeren vanuit China en is het niet eenvoudiger om via hen in te kopen. Laatst had een kennis van mij oorbellen ingekocht voor € 0,13 per paar. Denk niet dat het echt nog lager kan...

Succes in ieder geval!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.