• 0

BV voor 50% overnemen met hypotheek.

Ik heb 11 jaar in een cafe gewerkt en ben sinds 1 jaar gestopt.

Het cafe heeft als ondernemingsvorm een BV en het loopt goed.

De eigenaar heeft mij gevraagd om 50% van de aandelen over te nemen zodat hij het rustiger aan kan doen en ik de operationele onderdelen op mij neem. Er zullen geen speciale dingen gebeuren met het cafe dus het zal hetzelfde lopen zoals het nu loopt.

Ik heb zelf geen kapitaal.

 

Mijn moeder is te oud om zelf een lening te nemen(70 jaar)dus zij kan het mij niet lenen. Ze heeft wel een huis(hypotheekvrij). Kan ik op dat huis een hypotheek nemen, dus het staat niet op mijn naam, zodat ik mij kan inkopen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zal toch niet zomaar gaan. Een hypotheek op een pand waar de hypotheekgever geen aanspraak op heeft is niet iets waar de hypotheeknemer belang bij zal hebben. Wellicht dat de schenking mogelijkheden biedt om een deel van het huis te verkrijgen. Dat deel zal wel hypothecair belast kunnen worden.

 

Fiscaal kan de schenking voor kinderen aantrekkelijk zijn, omdat schenkingen voor een deel vrijgesteld zijn. Bijkomend voordeel is dat daarmee ook de successierechten beperkt kunnen worden wanneer de moeder onverhoopt komt te overlijden. Voor de vraag hoe optimaal van de fiscale faciliteiten gebruik kan worden gemaakt en hoe dit verder te regelen zou je beter een afspraak met een notaris kunnen maken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dag ABC4444

 

Een hypotheek zou ook met de leeftijd van jouw moeder moeten kunnen, zolang de hoogte ervan beperkt is. Veel ouderen nemen een hypotheek op om zo uit de overwaarde van de woning nog een leuke oude dag te beleven. Een creatief en kundig adviseur zou dit kunnen regelen.

 

Voorts kan moeder dan het benodigde geld lenen aan jou en inderdaad via onbelaste schenkingen dit geld weer deels kwijtschelden.

 

Laat je licht eens schijnen bij verschillende hypotheekadviseurs.

 

Groet,

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Moet het allemaal in 1x? Kan je niet jezelf inwerken o.i.d. waarvoor je aandelen in plaats van een flink loon krijgt? Zodat je bijvoorbeeld in 1x een 10 procent ofzo koopt en dit steeds een stuk uitbreid?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als de verkoper van de 50% van de aandelen zijn koopsom niet in een keer hoeft te ontvangen of bereid is tot een geleidelijke overname, zijn er mogelijkheden om de aandelen over te nemen zonder dat je hoeft te financieren.

 

Is een te omvangrijk verhaal voor op een forum, maar daar zijn zeker mogelijkheden voor.

 

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
  • 0

Als de verkoper van de 50% van de aandelen zijn koopsom niet in een keer hoeft te ontvangen of bereid is tot een geleidelijke overname, zijn er mogelijkheden om de aandelen over te nemen zonder dat je hoeft te financieren.

 

Is een te omvangrijk verhaal voor op een forum, maar daar zijn zeker mogelijkheden voor.

 

 

Wil ik toch even dieper op ingaan:

 

Richt eerst een persoonlijke holding BV op. Die holding gaat de aandelen in het café (de BV, doch hierna het café) kopen.

 

Je kunt starten met de koop van 5% van de aandelen. Dan is jouw aanmerkelijk belang binnen en kunnen winsten (jouw aandeel daarin) van het café via de deelnemingsvrijstelling onbelast naar jouw holding. In jouw holding bepaal je binnen fiscale grenzen jouw salaris, kun je pensioen opbouwen in eigen beheer en kun je te zijner tijd de aandelen in het café belastingvrij verkopen.

 

Spreek met de andere eigenaar af dat voor elk succesvol jaar (bijv. X euro's winst) jouw holding 5 of 10 % van de aandelen in het café verwerft. Dit kun je doen door het recht van jouw holding op de winst uit het café om te zetten in aandelen in het café.

 

Dit klinkt complex en is hier wel erg summier uitgelegd, maar werkt zeker. Zo heeft de huidige eigenaar ook een zekerheid dat jij via jouw holding hard zult werken om die aandelen te bemachtigen. In onofficiële vaktermen ook wel een earn-in regeling genoemd.

 

Een capabel fiscalist kan jou hierin bijstaan.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Yep.

 

Zelf doelde ik (heel kort) op omzetten van de huidige aandelen in 'cumprefs' met uitgeven van gewone aandelen aan nieuwe aandeelhouder en dan de cumprefs laten inkopen in bijvoorbeeld vijf jaar. Enige eigen investering in beginsel dan 18.000 AK voor de eigen BV.

 

Je ziet ABC4444, mogelijkheden genoeg.

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.