• 0

Boeking zakelijke kosten op prive-rekening

Beste collega's,

 

Allereerst wil ik mijn complimenten geven voor deze site. Het is overzichtelijk ingedeeld.

 

Mijn verhaal:

Ik ben onlangs een eenmanszaak gestart.

 

Door de trage procedure van de bank was ik genoodzaakt mijn zakelijke kosten (benzine, parkeren, etc) via mijn privé te laten verlopen. Uiteindelijk heb ik de zakelijke rekening en deze in mijn boekhouding opgenomen.

 

Nu naar de kern van mijn vraag/probleem:

 

Hoe zorg ik boekhoud technisch voor dat mijn zakelijke kosten op de prive bankrekening toch in mijn bedrijfsboekhouding wordt verantwoord als kosten?

 

Wordt het...

4...benzinekosten

aan ....? ? ? ?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zorg ik boekhoud technisch voor dat mijn zakelijke kosten op de prive bankrekening toch in mijn bedrijfsboekhouding wordt verantwoord als kosten?

 

Dat kan op verschillende manieren. Wat ik persoonlijk het inzichtelijkst vind is om als privépersoon de kosten bij je bedrijf te declareren. Je dient een onkostendeclaratie in zoals een werknemer bij zijn werkgever zou indienen. Je boekt dat in als een inkoopfactuur, waarbij je de afzonderlijke kostenposten als factuurregels aan de juiste grootboekrekeningen koppelt. En vanaf je bedrijfsrekening maak je in een keer het hele bedrag over naar je privérekening. Die betaling boek je uiteraard af tegen de inkoopfactuur.

 

Maar de administratief adviseurs in dit forum zullen nog wel uitleggen dat het boekhoudkundig ook wel wat eenvoudiger kan, door in het memoriaal te boeken van kostenrekening naar de privégrootboekrekening.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een beetje herhaling van zetten, maar...

 

de eenvoudigste manier is om te boeken

 

Kosten

Te verrekenen BTW

Aan Privé

 

Het saldo van de rekening Privé gaat ultimo naar de rekening Kapitaal. Dit kan je dus beschouwen als een kapitaalsinjectie vanuit privé.

 

Een tweede methode is die werd aangegeven door Freek

 

Maak een (interne) declaratie voor de onderneming; boek deze in via crediteuren of via memoriaal direct naar de kosten en betaal het bedrag van de zakelijke rekening naar de privérekening.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.