• 0

Merknaam i.c.m. nevenproduct

Tsja de topictitel is misschien een beetje warrig, maar hier een hypothetische stelling:

 

Zou ik de domeinnaam www.toyota-dakdragers.nl mogen claimen en gebruiken om dakdragers speciaal voor toyota's te verkopen?

 

Natuurlijk ga ik helemaal geen dakdragers verkopen maar het is dan ook een hypothetische stelling ;D

 

Het gaat dus echt even om een bestaande merknaam i.c.m. met een accesoire, een nichemarkt waar ik me op wil gaan focussen in de toekomst. Ik ben alleen bang dat gebruik van de bestaande merknaam niet is toegestaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is inderdaad goed gedacht, tenzij je ook daadwerkelijk het product op korte termijn gaat verkopen. Wanneer het enkel de bedoeling is om een merknaamgerelateerde domeinnaam te claimen en hier op korte termijn verder niets mee wordt gedaan, dan is de kans op oppositie van de merknaamgerechtigde groot en is de kans groot dat de deze succesvol is in haar claim op de de domeinnaam.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

je kunt natuurlijk altijd de gewenste naam met letterlijk de merknaam nemen en deze forwarden naar een domein met minder risico. Inhakend op jouw voorbeeld, denk ik eerder aan veiligere opties als toy-dakdragers.nl, of japanse-dakdragers.nl (jap-dakdragers.nl) of nog breder aziatische-dakdragers.nl.

 

Dit zijn natuurlijk weinig fraaie en (te) lange domeinnamen, maar met een kleine verwijdering van de merknaam kun je vast hetzelfde of nog meer bereiken. Je bouwt met deze werkwijze bijvoorbeeld vrijheid naar verbreding van het assortiment naar andere merken in en je kunt zo best aan een eigen (merk- of handels-)naam bouwen.

 

Let wel even op dat toyota dakdragers al niet als merknaam (klasse) beschermd heeft. Verder doen tussenstrepen (hyphens) het niet zo goed, maar in samenstellingen maken deze een domeinnaam misschien toch duidelijker (nadeel beschrijvende naam).

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik voor deze combinatie heb gekozen heeft meerdere redenen. Ten eerste dekt het precies de lading van hetgeen ik wil verkopen. Ten tweede ben ik erachter gekomen dat juist deze twee woorden héél vaak gezocht worden in Google. Overigens is "toyota-dakdragers" in dit geval even fictief, om duidelijke redenen houd ik de echte naam nog even stil.

 

 

Heb je zelf al onderzoek gedaan naar vergelijkbare cases?

 

Veel verder als het gebruik van de search ben ik eerlijk gezegd niet gekomen, maar als je weet waar ik hier meer informatie over kan vinden houd ik me natuurlijk aanbevolen.

Link naar reactie
  • 0

Als je even zoekt, vind je legio voorbeelden...

 

http://www.podzone.co.uk/

 

http://www.jeepaccessories.com/

 

Jeep, Wrangler, Renegade, CJ, Quadra-trac, and the Jeep Grille Design are registered trademarks of the Chrysler Corporation. Jeepaccessories.com, has no affiliation with the Chrysler Corporation. Throughout this website the terms "Jeep", "Wrangler" and "Renegade" are used for Identification purposes only.

 

Me dunkt dat er niets op tegen is om producten te verkopen die specifiek gericht zijn op merkproducten van een derde en daar dus ook reclame voor te maken. Voor de zekerheid zou je nog een algemene domeinnaam (handelsnaam) kunnen kiezen en een aparte landingspagina maken voor de bewuste merkgerelateerde aanbod. Dat is meer een kwestie van zoekmachineoptimalisatie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Verkoopt de merkeigenaar momenteel ook zelf het nevenproduct/de accessoire? Is dit samen met product, of echt los als accessoire?Ben je al nagegaan of ze een samenwerking juist niet zien zitten?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je even zoekt, vind je legio voorbeelden...

 

[knip]

 

Me dunkt dat er niets op tegen is om producten te verkopen die specifiek gericht zijn op merkproducten van een derde en daar dus ook reclame voor te maken. Voor de zekerheid zou je nog een algemene domeinnaam (handelsnaam) kunnen kiezen en een aparte landingspagina maken voor de bewuste merkgerelateerde aanbod. Dat is meer een kwestie van zoekmachineoptimalisatie.

 

Ah op die fiets, ja zo simpel had ik er nog niet over nagedacht. Bedankt voor je input! Ik heb even wat ge-googled en ik heb al wat meer voorbeelden gevonden van mijn beoogde merknaam plus een accesoire dus ik denk inderdaad niet dat het een probleem gaat zijn!

 

Verkoopt de merkeigenaar momenteel ook zelf het nevenproduct/de accessoire? Is dit samen met product, of echt los als accessoire?

 

Ja die verkoopt het zelf ook - al is het dan natuurlijk van hun eigen merk - maar alleen in combinatie met de auto zelf. Je bestelt het dus als optie op het moment dat je de auto koopt.

 

Ben je al nagegaan of ze een samenwerking juist niet zien zitten?

 

Och ik ben er van overtuigd dat ik sommige merkdealers wel zover krijg om onze producten af te nemen, maar de fabrikant zelf niet. Die heeft z'n eigen accesoire op de prijslijst staan en ik zie niet gebeuren dat ze de onze gaan verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Gaat niet om merkregistratie maar domeinregistratie...

 

Of het nu gaat om een merk- c.q. domeinregistratie, een beschermde merknaam mag je niet zonder toestemming gebruiken voor de waren en/of diensten waarvoor de bescherming geldt. Het speelt juridisch geen rol of de rechthebbende hierbij profeit heeft of niet.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik reageerde op Doenerij die criteria voor merkregistratie noemde.

 

Over gebruik van merknamen is de nodige en waarschijnlijk ook uiteenlopende jurisprudentie, ondermeer Douwe Egberts versus Capriole waarin het gebruik van de merknaam in zoekreclame ter discussie stond. De rechter oordeelde dat Capriola dat mocht, oa omdat het bedrijf een wederverkoper van DE-producten was. Het is dus niet zwart/wit...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog een paar voorbeelden:

 

Saab versus Saabservice

Mercedes versus Van Meeteren

Bravilor versus Bouman

 

In recente jurisprudentie zijn rechters meer geneigd de merkhouder te beschermen terwijl in oude uitspraken de wederverkopers meer ruimte kregen.

 

Is de vragensteller nog wel eens teruggekomen eigenlijk?

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

In recente jurisprudentie zijn rechters meer geneigd de merkhouder te beschermen terwijl in oude uitspraken de wederverkopers meer ruimte kregen.

 

Is de vragensteller nog wel eens terugekomen eigenlijk?

 

 

Niet dat ik weet. Wel moet men rekening houden mat het feit dat de uitspraak van de rechter bindend is.

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.