• 0

Eerste echt schone auto binnenkort in Nederland geproduceerd

Eerste echt schone auto binnenkort in Nederland geproduceerd.

 

Geruchten over auto’s die op water rijden krijgen de Nederlander niet gek. Als er dan iemand beweert een auto te kunnen leveren die op lucht rijdt dan is de scepsis navenant. Logisch maar onterecht. Sinds deze twintig jaar voortdurende Franse ontwikkeling enkele jaren geleden een miljoenen injectie uit India heeft mogen ontvangen is wereldwijde massaproductie tot in de puntjes geregeld. Het wachten is nu alleen nog op de eenmalige wereldwijde goedkeuring voor het eerste productiemodel.

 

Van alle bekende alternatieven voor benzine is er maar één werkelijk duurzaam en dat is perslucht. Accu’s en waterstoftechnieken zijn over het geheel genomen voorlopig niet schoner en veel duurder dan benzine. Het minder bekende perslucht is eenvoudig, goedkoop en praktisch onverslijtbaar.

Deze techniek is zo overtuigend dat de Franse uitvinder Guy Nègre het voor elkaar heeft gekregen om gedurende 16 jaar een middelgroot bedrijf gefinancierd te krijgen dat al acht jaar aangeeft technisch klaar te zijn voor serieproductie. Met onlangs als hoogtepunt een miljoeneninvestering van het gigantische Indiase Tata Motors, wereldspeler in de automobielindustrie.

Wie vreest dat dit een opkoop behelst met als mogelijk doel om het project om zeep te helpen heeft het mis. In zijn toewijding aan het milieu heeft de uitvinder namelijk niet alleen de auto opgeschoond, het hele productieproces is van de wieg tot het graf herontworpen om zowel het milieu als de portemonnee te ontlasten. Te koop zijn alleen licenties om volgens deze nieuwe methode deze wonderbaarlijke auto’s dichtbij de eindgebruiker te produceren.

 

Onder leiding van veertig ingenieurs wordt nu in Frankrijk koortsachtig gewerkt aan een hele serie identieke productielijnen die binnenkort, verspreid over de wereld, zelfstandig complete auto’s gaan afleveren. Eén per half uur per fabriek.

 

Als eerste model wordt de MiniCAT gebouwd. Een ruime driezitter met voldoende bagageruimte. Hoewel eigenlijk bedoeld om perslucht te tanken kan deze auto bij gebrek aan luchttankstations op de zelfde manier worden gebruikt als een elektrische auto. Zes uur in het stopcontactact om 150 km te kunnen rijden. Compressor is aan boord.

20 kilowattuur wordt omgezet in 300 liter lucht van 300 bar. Als deze luchtcapaciteit te kort schiet dan kan de energieafgifte van deze lucht worden vergroot door deze te verhitten met vuur. Met een benzineverbruik van 1 op 50 bepaald geen noodoplossing!

Een hybride met slechts één motor voor drie smaken energie! Onderhoudsinterval: 50.000 km. Verwachtte levensduur: 20 tot 30 jaar. Prijs: € 9.500

 

Het consortium van Guy Nègre is er dus in geslaagd om de ontwikkeling en de productie van deze revolutionaire auto geheel vorm te geven zonder zich te onderwerpen aan de mores van de grote industrie. Het enige waar niets tegen valt uit te vinden is regelgeving. In de commissie die de goedkeuring moet afgeven is de huidige auto-industrie goed vertegenwoordigd. Het spreekt voor zich dat deze bedreigende auto op zeer gemotiveerd bezwaar kan rekenen zodat goedkeuring nog wel even op zich kan laten wachten.

Dat is dan niet anders maar er is voorlopig genoeg geld in kas om de tussentijd niet verloren te laten gaan. Massaproductie zonder goedkeuring is onmogelijk maar door nu vast hard te werken aan de productielijnen kan het interval tussen goedkeuring en eerste verkopen worden teruggebracht tot enkele maanden en kan de initiële capaciteit worden vergroot.

Dit proces is zo ver gevorderd dat er al lang geen weg meer terug is. Dichtstbijzijnde concrete plannen zijn in handen van de Belg Jan Peetermans. Uitvoerig interview waarin de stand van zaken goed wordt toegelicht is hier na te lezen.

 

U vraagt zich misschien af waarom u nog niet op de hoogte was van deze ontwikkeling. Of u denkt misschien zelfs dat dit verhaal daarom misschien wel gebakken lucht is. Dit valt eenvoudig uit te leggen.

Het Franse bedrijf MDI wordt gek van de overweldigende belangstelling. Meer dan honderdduizend opties zijn al verkocht. Tegen de tijd dat al deze auto’s eindelijk zijn afgeleverd zal hun verschijning zonder twijfel genoeg aandacht krijgen van media en publiek om ook u te bereiken. En dat is ondertussen vroeg genoeg.

Eerdere publicaties hebben naast positieve belangstelling ook veel scepsis geoogst. Doorgaan met publiceren voordat werkelijk kan worden geleverd zou die scepsis alleen maar aanwakkeren. Zelfs de website wordt nog nauwelijks bijgewerkt.

 

Maar nu weet u wat u te wachten staat. Niet zozeer om u lekker te maken maar meer als voetnoot in het licht van andere zogenaamd groene ontwikkelingen voor de auto.

 

 

Georges Plat.

 

 

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Laten we ophouden met twijfelen aan de technische prestaties. De auto rijdt al sinds 1996-1997 rond als taxi in Parijs.

 

De vraag is: welke hobbels moeten er nog genomen worden om de auto goedgekeurd te krijgen in heel Europa op de openbare weg?

 

Niks, als jij zegt dat dit voertuig al sinds 96-97 in Parijs rondrijd als taxi dan heeft deze automatisch een typegoedkeuring voor alle EU landen.

Heb je een bron die dat kan bevestigen, wat echte verbruikersgegevens zouden ook wel welkom zijn.

 

Enige idee wat voor impact het massaal overgaan op perslucht aangedreven auto's voor het elektriciteitsnet ?

Link naar reactie
  • 0

als jij zegt dat dit voertuig al sinds 96-97 in Parijs rondrijd als taxi dan heeft deze automatisch een typegoedkeuring voor alle EU landen.

Heb je een bron die dat kan bevestigen, wat echte verbruikersgegevens zouden ook wel welkom zijn.

 

Ik denk dat ik me vergist heb, dat ik het verkeerd onthouden heb:

http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/1997/april/auto.htm

 

Het net? Totaal el.energieverbruik is 3000-3500 petajoule per jaar. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/industrie-energie/publicaties/artikelen/archief/2006/2006-1898-wm.htm

20 kwh maal 6 miljoen auto's maal 365 dagen is 157.68 petajoule. (1 peta is een 1 met 15 nullen, 1 kWh is 3,6 miljoen Joule.)

Link naar reactie
  • 0

k denk dat ik me vergist heb, dat ik het verkeerd onthouden heb:

http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/1997/april/auto.htm

 

Het net? Totaal el.energieverbruik is 3000-3500 petajoule per jaar. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/industrie-energie/publicaties/artikelen/archief/2006/2006-1898-wm.htm

20 kwh maal 6 miljoen auto's maal 365 dagen is 157.68 petajoule. (1 peta is een 1 met 15 nullen, 1 kWh is 3,6 miljoen Joule.)

 

Als je dat artikel leest dan zie je gelijk dat ze ook bij milieudefensie geen kaas gegeten hebben van boerenverstand.

Voor de machtige olieindustrie is niet de uitvinding zelf, maar het feit dat deze motor en zijn brandstof zo weinig kosten waarschijnlijk het grootste bezwaar.

Welke brandstof ? Lucht ? Dit artikel stamt uit 1997, nu in 2008 is het blijkbaar nog geen steek verder. Mensen geloven dan graag in de complot theorie dat het bijvoorbeeld de grote oliemaatschappijen zijn die zoiets tegenhouden. De harde praktijk kan ook gewoon zijn dat het principe gewoon niet werkt.

 

 

De leketriciteitsvoorziening.

Praktisch houd het in dat elke woning één of meerdere extra groepen zal moeten krijgen om de compressoren te voeden die zorgen voor de gecromprimeerde lucht waar de auto zich mee voortbeweegt.

 

Als alle auto's tegelijk aan de voeding hangen 's nachts heb je het over 6 miljoen keer 3kW (1 groep) gedurende <7 uur.

Dat is 18.000 MW, transportverliezen niet meegerekend.

Volgens Tennet ligt de gemiddelde belasting rond 14.500 MW met een geregistreerde piek van 14.825 MW.

Dat betekend dus dat je het net minimaal zult moeten verdubbelen.

Hoezo schoon en energiezuinig ?

Link naar reactie
  • 0

De optie om de luchtauto elektrisch op druk te brengen dient alleen om een gebrek aan luchtvulstations te overkomen. Als inderdaad veel mensen op lucht gaan rijden dan komen die stations er natuurlijk wel.

Deze stations kunnen perslucht maken in bijvoorbeeld een windmolen, zonder tussenkomst van elektriciteit. En deze lucht opslaan.

Als de auto’s op conventionele energie moeten blijven rijden dan kan de lucht bij het station worden geperst door een aardgasturbine. Eveneens zonder tussenkomst van electriciteit…

 

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 0

Welke brandstof ? Lucht ? Dit artikel stamt uit 1997, nu in 2008 is het blijkbaar nog geen steek verder. Mensen geloven dan graag in de complot theorie dat het bijvoorbeeld de grote oliemaatschappijen zijn die zoiets tegenhouden.

 

Verwijt je Milieudefensie dat ze in 1997 al geloofden in een complottheorie omdat er in 2008 nog weinig vordering lijkt? hahahahahahaha, dank je, leuk!

 

En ik wou dat ik je optimisme deelde dat we acuut het net moeten verdubbelen voor deze auto's. Je houdt van problemen (oplossen), dat zie ik. Vergeet niet dat de belasting van het net 's nachts veel kleiner is.

Link naar reactie
  • 0

Volgens www.mdi.lu zou er op de autotentoonstelling in New York het eerste model aldaar zijn getoond. Staan ook foto's bij. Zal wel, gezien het getoonde model wel uitgebracht gaan worden in India.. Zou zijn geweest van 18-20 maart 2008. Blijkbaar ziet TATA het wel zitten.

 

 

 

Edit link aangepast

Link naar reactie
  • 0

DHZ brommer op perslucht.

 

luchtpuchkleinmu0.jpg

*image aanklikbaar voor vergroting*

 

 

This Puch moped only has a range of about 7 miles and with a top speed of only 18 mph, it isn't going to break any land speed records, but there is definitely something special about it: it runs on air. Jim Stansfield, an aeronautics graduate outfitted his Puch with a pair of carbon-fiber air cylinders, two rotary air engines and the rest, as they say, is history.

 

Maar na de klik

Link naar reactie
  • 0

Goed dat mensen door blijven strijden voor alternatieven. Met de steeds duurder wordende energie, komt hier ook steeds meer ruimte voor. Alleen... wordt vaak de denkfout gemaakt dat milieu en zuunigheid belangrijke aankoopoverwegingen zijn. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat dit niet zo is. Nu zal dit wel iets gaan veranderen, maar een auto wordt gezien als meer dan transportmiddel. Uiterlijk, rijeigenschappen, imago en de aanschafkosten zijn de eerste overwegingen.

 

Daarbij is er met de gewone conventionele motortechniek in combinatie met anderssoortige carrosserieen nog zoveel aan brandstof efficiency te winnen. Ik denk aan de variabele compressiemotor. Met een kleine, gestroomlijnde auto is dan snel vanaf 1 op 30 te scoren.

 

Dat Delftse project vind ik een beetje grenzen aan navelstaarderij. Ja, heeft veel bekijks gekregen. Omdat het van de TU is. Maar een auto moet gewoon op bestaande productielijnen gemaakt kunnen worden om het betaalbaar en winstgevend te kunnen maken. Daar heeft de autoindustrie per slot van rekening in geinvesteerd. Vergeet de exotische materialen. Ook in verband met cradle to cradle. Met high strength steel is ook hier nog heel veel winst te bereiken op gebied van gewichtsbeparing i.c.m. toch de vereiste sterkte.

Link naar reactie
  • 0

Grappig om hier op in te haken, " Ook in verband met cradle to cradle. Met high strength steel is ook hier nog heel veel winst te bereiken op gebied van gewichtsbeparing i.c.m. toch de vereiste sterkte. ". C2C is leuk voer voor ontwerpers, maar de markt ligt er niet wakker van. Ik ken althans geen koper die zegt: ja die tafel of auto koop ik want die is C2C.

Wel koper die andere kenmerken noemen en als ze horen dat het een C2C tafel of auto is denken/zeggen ' oh leuk '

 

En wat is vereiste sterkte, ooit iemand zich al eens afgevraagd waarom bv een auto zo sterk moet zijn om jaren mee te gaan als de gemiddelde koper 5 jaar in dezelfde wagen rijdt?

 

mvg, Remco

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie
  • 0

. C2C is leuk voer voor ontwerpers, maar de markt ligt er niet wakker van. Ik ken althans geen koper die zegt: ja die tafel of auto koop ik want die is C2C. mvg, Remco

 

Niet helemaal waar.

Hoewel in de consumentenmarkt wellicht wel, de overheid legt meer en meer de nadruk op MVO en C2C.

 

Voorbeeld: 2 maanden geleden een aanbesteding gehad waarin de klant expliciet vroeg om, en meer punten gaf voor, gebruikte/2ehands archiefstellingen.

Was 2 jaar geleden onmogelijk

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Vanuit de overheid is er inderdaad veel belangstelling voor. Zelf ben ik met een ander uitgangspunt er ook mee bezig. Maar de consument zal nu niet vaak kiezen voor een produkt als er bij staat C2C, die beslist tot aanschaf op andere gronden. En juist dat mis ik in alle aandacht voor C2C: wat is de meerwaarde voor de consument bij gelijke kosten en toepassing? De meeste consumenten zullen het eerst naar prijs en functionaliteit kijken voordat een milieu aspect (waar C2C in de beleving van diezelfde consument toe behoort) wordt meegenomen. Ik denk dat er op dat vlak nog veel te winnen is.

 

mvg, Remco

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie
  • 0

C2C nog veel haken en ogen aan, maar een levensvatbare manier van productielijnen opzetten. Daarbij: wat er bespaard wordt aan materiaal en energie, kan ook letterlijk zo doorwerken richting afnemers en consument, in de vorm van lagere retail prijzen!

 

Nogmaals: perslucht is een doodlopende weg. Hoef je geen complexe theorieen de revue voor te laten passeren. Op TopGear zeiden ze het kernachtig: the Car of Tomorrow heeft kans van slagen als ie lijkt op... the Car of Today. Energie tanken en hoppa "off you go". Reden waarom ze negatief waren over Elon Musk's speeltje, de Tesla. Mutatis mutandis geldt dit ook voor perslucht vehikels.

Link naar reactie
  • 0

Ongetwijfeld, maar het zal wel van invloed zijn op de populariteit van zuinige voertuigen onder het publiek. Nu valt dat in europa nog wel mee omdat je vooral accijns afrekent aan de pomp, maar voor bijv amerikanen is het nu aantrekkelijker om in een oude slurpende wagen te blijven rijden ipv zich een zuinige nieuwe aan te schaffen... zowel omdat ze de nieuwe niet gefinancierd krijgen, als omdat het brandstofvoordeel opeens een eind kleiner is.

Link naar reactie
  • 0

Als de accijnzen lager zijn (zoals in de VS) werken prijsstijgingen van een vat olie proportioneel harder door in de uiteindelijke prijzen aan de pomp. Reden waarom in Europa prijzen ongeveer verdubbeld zijn, en in de VS verdrie- tot zelfs verviervoudigd. Da's inmiddels denk ik zo'n 2 maanden terug. Amerikanen zijn zich kapot geschrokken. Als ze in de markt zijn voor een nieuwe auto, zullen ze toch makkelijker een lening voor een zuinige auto krijgen van de bank dan met een gas guzzler het geval is, omdat ze aan de eerste minder geld kwijt zijn...

 

Velen zullen nu wel effe doorrijden met hun onzuinige brikkie, inderdaad. Hoewel... Verkopen zijn over de afgelopen half jaar een derde minder. Tweederde zag dus nog kans iets anders uit te gaan zoeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.