Meer handjes, minder praters...

Aanbevolen berichten

Zibb citeert een interview met de Stentor...

 

'Er wordt veel te veel opgeleid tot prater. Je wordt geen ondernemer als je meer leert,' aldus Hennie van der Most gisteren tijdens de opening van het werkplein in het Hardenbergse Lokaal Opleidingen Centrum (LOC).

 

De markante ondernemer wil dat de technische scholen weer terugkomen. Volgens hem heeft Nederland behoefte aan mensen die met de handen kunnen werken. 'Een handje kan altijd nog een prater worden, maar een prater geen handje', zo tekent de Stentor op.

 

Volgens Van der Most is er voldoende werk voor mensen die de handen uit de mouwen willen steken. 'Er is werk zat. Ik heb vijftig Polen in dienst en eigenlijk is dat belachelijk. Vakmensen hebben we niet meer en dat is een ramp voor Nederland.'

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Mooi figuur, die van der Most. Hij zat laatst bij "De wereld draait door" hetzelfde te vertellen, en tsja...gelijk heeft hij wel.

 

Kennis is macht, alleen als je niets doet gebeurt er ook niets.

Zelf ben ik begonnen met Mavo, doe inmiddels HBO en heb nu 2 eigen bedrijven..

 

Het eerste bedrijf al vanaf de mavo.. dus echt slim hoef je niet te zijn.

Is meer een kwestie van passie, ambitie en doorzettingsvermogen.

 

owja ben 22 voordat iemand denk dat ik 70 ben en nog steeds studeer ;)

Link naar reactie

[terzijde]

Je hoeft trouwens ook niet echt slim te zijn om een HBO of universitaire opleiding af te ronden, ik hoor wel eens verhalen over mensen die geacht worden kennis en kunde te hebben op basis van hun hoger opgeleid-zijn waar je broek van afzakt! En echt slim zijn garandeert ook niet dat je qua opleiding succesvol bent. En een MAVO opleiding zegt ook niet dat je niet slim bent.

[/terzijde]

 

Ben het op zich wel eens met van der Most, alleen niet met het "Polen-argument". Het wordt tijd dat hij wat meer als Europeaan gaat denken, dan.

Ik denk dat als praters part-time zouden gaan werken als handjes, er veel minder stress is onder de 'denkers'...

Link naar reactie

Ik kan me helemaal vinden in het probleem van te veel denkers en te weinig doeners. Ik leid zelf ook aan de gevolgen van opleiding, training en karakterzwakte.

 

Intelligentie of vakmanschap is geen voorwaarde voor succes. Er is geen allesbepalende factor voor succes. Daar moeten we geen tijd aan verliezen. 'Drive, motivatie, actie'. Daar zit het verschil in.

 

Ik vind die reclamecampagne van enige maanden geleden supergaaf waarbij een student anex vormgever over straat loopt en steeds producten ziet waarbij hij heeft meegewerkt aan de vormgeving. Dat moeten we meer hebben, laat mensen trots zijn op het werk dat ze maken. Zo moet je toch technische opleidingen kunnen promoten. Het is toch geweldig om bv. mee te werken aan de productie van geweldige kozijnen, superbakstenen of autoonderdelen!

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie

De markante ondernemer wil dat de technische scholen weer terugkomen. Volgens hem heeft Nederland behoefte aan mensen die met de handen kunnen werken.

 

De vraag is natuurlijk of scholieren te porren zijn voor een opleiding waarbij het uitzicht een baan is waarin met de handen gewerkt wordt.

 

Wat dat betreft gaan de behoeftes van het bedrijfsleven aan bepaalde werknemers en de keuzes van scholieren lang niet altijd hand in hand (...).

Link naar reactie

De markante ondernemer wil dat de technische scholen weer terugkomen. Volgens hem heeft Nederland behoefte aan mensen die met de handen kunnen werken.

 

De vraag is natuurlijk of scholieren te porren zijn voor een opleiding waarbij het uitzicht een baan is waarin met de handen gewerkt wordt.

 

Het is denk ik niet zozeer het feit dat mensen niet met de handjes willen werken maar veel meer het gebrek aan respect en aanzien dat er voor de beroepsgroepen is die met de handjes werken.

Link naar reactie

Daar draait het om. Veel mensen willen doen wat ze leuk vinden, nog meer mensen willen doen wat anderen leuk vinden. Door het imago te verbeteren komt het beroep en dus daaraan voorafgaand, de opleiding meer in trek.

 

In Duitsland hebben ze (hadden ze ?!) de titel 'Meister'. Ik bedoel .. wauw .. als ik toch een Meister ben in het een of ander. Dat is toch egostrelend.

 

Wellicht kunnen we daar mee gaan werken. Meister Holzschnitzer, Meister Stahlbearbeiter ... Europa Meister :)

 

Wel, fijne dag, groet,

 

Remo

 

PS: Precies dat is nu ook het geval in Nederland met het beroep 'Verkoper'. Niemand wil verkoper zijn en men verzint allemaal geweldige andere titels .. Accountmanger, Business Relationship Manager, Megalargersuperaccounts Manager Dedicated Yes .. whatever.

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie

...Meister Holzschnitzer, Meister Stahlbearbeiter ... ...

 

http://www.skillmasters.nl/

 

Neefje van mijn vriendin was waanzinnig trots toen hij bij de top drie van nederlandse metselaars uitkwam. Mocht mooi mee naar de eurpoese versie hiervan om te strijden om de europese titel. Er is een duidelijke groep VMBO en MBO die echt eer in het vak heeft, maar helaas bericht media meer over VMBO-ers die vooral willen 'keten op school' en een beetje wille nrelaxen.. De negatieve aandachtstrekkers krijgen e aandacht ook, eigenlijk zou het andersom moeten zijn: de negatieve kant moet geen aandacht krijgen, maar de leerlingen die iets willen bereiken moeten de media-aandacht krijgen.

Link naar reactie

 

Dat Duitse Meister-systeem is een erfenis van het ouwe Gilde-systeem dat we ook in Nederland kenden. Gedachte is dat je alleen in een bepaald vak actief mocht zijn als je over bepaalde vaardigheden beschikte. Helaas wordt datzelfde systeem ook ernstig misbruikt ter marktafbakening. Gij zult niet actief zijn als .... webdesigner.... zonder diploma. En dat staat haaks op het Europese mededingingsbeleid dat vrije vestiging wil bevorderen.

 

Maar je kan natuurlijk altijd een vrijwillig certificatiesysteem opzetten. Erkend Makelaar. Geautoriseerd wederverkoper. BNO Ontwerper.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

PS: Precies dat is nu ook het geval in Nederland met het beroep 'Verkoper'. Niemand wil verkoper zijn en men verzint allemaal geweldige andere titels .. Accountmanger, Business Relationship Manager, Megalargersuperaccounts Manager Dedicated Yes .. whatever.

 

Beetje vakman met goede handjes en stel hersens kan denk ik goed geld verdienen met afwisselend werk. Alleen is het probleem dat de school/jeugd dit wel hip moet gaan vinden.

alstro webdesign - www.alstro.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.