• 0

VAR KvK 'kip ei verhaal...?'

Ik op 18 jan naar de kvk om me in te schrijven. Wat blijkt ik kan me pas 8 dagen voordat

ik mijn onderneming start inschrijven, en ik start op 1 april. Op mijn vraag 'wat als ik

de startdatum naar 21 januari zet?', kreeg ik het antwoord dat dat niet kan want ze

schrijven alleen een echte onderneming in en ook mijn huidige werkgever is misschien niet

blij dat ik me als ondernemer inschrijf. Ergo: mijn gegevens zijn wel opgenomen maar die

worden pas 8 dagen voor 1 april actief en dan ontvang ik het kvk nummer.

Als ik het VAR formulier bekijk dan wordt er de vraag gesteld 'staat u ingeschreven bij de

kvk?', dit moet ik dan met 'nee' beantwoorden en dat zal wel weer het effect hebben dat

mijn VAR niet wordt afgegeven.

 

VAR heb ik nodig voor mijn huidige werkgever waarvan ik opdrachten meekrijg, en ik wil VAR-WUO want ik ga voor 100%, voldoe aan urencriterium en overige criteria. Maar startdatum is 1 april en VAR-aanvraag duurt enkele weken.

KvK-inschrijving wordt gevraagd op de VAR-aanvraag en die kan ik dus niet met JA aankruisen.

 

kip en ei verhaal...

 

Wat moet ik nu?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je voor je huidige werkgever opdrachten gaat doen en de tijd tussen het beeindigen van je dienstverband en eerste opdracht als freelancer is minder dan drie maanden, dan is de kans groot dat er sprake is van een zogenaamd "voortgezet dienstverband". Het ontslag heeft dan arbeidsrechterlijk en fiscaal nooit plaats gevonden. Dit geldt zeker indien je 100% van je tijd voor je werkgever als freelancer gaat werken.

 

Check dit even af met je accountant / belastingadviseur.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Als je voor je huidige werkgever opdrachten gaat doen en de tijd tussen het beeindigen van je dienstverband en eerste opdracht als freelancer is minder dan drie maanden, dan is de kans groot dat er sprake is van een zogenaamd "voortgezet dienstverband". Het ontslag heeft dan arbeidsrechterlijk en fiscaal nooit plaats gevonden. Dit geldt zeker indien je 100% van je tijd voor je werkgever als freelancer gaat werken.

 

Check dit even af met je accountant / belastingadviseur.

 

 

Er zijn toch duizenden zzp-ers die starten met een eigen onderneming op basis van opdrachten die ze 'meekrijgen' van hun werkgever? 'Dienstverband' heeft toch alles te maken met gezagsverhouding en zelfstandigheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

'Dienstverband' heeft toch alles te maken met gezagsverhouding en zelfstandigheid.

 

En hoe zelfstandig ben jij als jouw oude werkgever jouw opdraagt wat te doen en tevens de enige is die jouw werk verschaft ?

JE bent dan afhankelijk van één opdrachtgever en die kan je op dat moment maken of breken.

Veel ZZP'ers zijn eigenlijk verkapte zelfstandige werknemers.

Link naar reactie
  • 0

'Dienstverband' heeft toch alles te maken met gezagsverhouding en zelfstandigheid.

 

En hoe zelfstandig ben jij als jouw oude werkgever jouw opdraagt wat te doen en tevens de enige is die jouw werk verschaft ?

JE bent dan afhankelijk van één opdrachtgever en die kan je op dat moment maken of breken.

Veel ZZP'ers zijn eigenlijk verkapte zelfstandige werknemers.

 

Hij draagt mij niks op, ik voer voor hem een opdracht uit zoals alle zzp'ers in de dienstverlening een opdracht voor een ander bedrijf uitvoeren. Het enige wat de opdrachtgever eist is kwaliteit en stelt een deadline. Hoe en wanneer ik dat doe, of uitbesteedt, maakt hem niet uit, als ik maar lever wat in de opdracht is overeengekomen.

Voor de start-up ben ik blij dat de werkgever wil meewerken want 'from scratch' is het een stuk moeilijker. Ikzelf heb mij (mijn onderneming) als doel gesteld dat ik binnen 1 jaar niet meer dan 60% van mijn oude werkgever afhankelijk ben. Dat veel zzp'ers verkapte zelfstandige werknemers is een open deur, de nuancering is dat die zelfstandige werknemers meerdere opdrachtgevers (werkgevers) hebben en als een opdrachtgever niet bevalt dan kiest hij een andere opdrachtgever.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Voor mij is het belangrijk te weten als ik bij vraag 4c op het VAR-aanvraagformulier NEE invul of ik dan (ervan uitgaand dat ik aan alle criteria voldoe) een VAR-WUO krijg.

 

4c Bent u ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?

 

1 - De VAR dien ik voorafgaand te overleggen aan de opdrachtgever.

2 - Het kvk-nummer heb ik nodig om te plaatsen op mijn briefpapier en dergelijke. Dat wil ik allemaal ruim voor de startdatum goed voor elkaar hebben. Het is al sinds 2006 verplicht volgens art 25 van de handelsregisterwet voor iedere onderneming/rechtspersoon op briefpapier, website en email het kvk-nr te vermelden. Dit kun je natuurlijk niet allemaal in 8 dagen regelen.

Het lijkt er daarom op dat ik de kvk onjuiste informatie moet verstrekken, namelijk dat mijn stardatum 1 februari wordt. Trouwens ik ben al enkele maanden bezig met de voorbereiding van mijn onderneming en wellicht wordt dat ook gezien als startdatum.

 

Link naar reactie
  • 0

'Dienstverband' heeft toch alles te maken met gezagsverhouding en zelfstandigheid.

 

En hoe zelfstandig ben jij als jouw oude werkgever jouw opdraagt wat te doen en tevens de enige is die jouw werk verschaft ?

JE bent dan afhankelijk van één opdrachtgever en die kan je op dat moment maken of breken.

Veel ZZP'ers zijn eigenlijk verkapte zelfstandige werknemers.

 

Hij draagt mij niks op, ik voer voor hem een opdracht uit zoals alle zzp'ers in de dienstverlening een opdracht voor een ander bedrijf uitvoeren. Het enige wat de opdrachtgever eist is kwaliteit en stelt een deadline. Hoe en wanneer ik dat doe, of uitbesteedt, maakt hem niet uit, als ik maar lever wat in de opdracht is overeengekomen.

Voor de start-up ben ik blij dat de werkgever wil meewerken want 'from scratch' is het een stuk moeilijker. Ikzelf heb mij (mijn onderneming) als doel gesteld dat ik binnen 1 jaar niet meer dan 60% van mijn oude werkgever afhankelijk ben. Dat veel zzp'ers verkapte zelfstandige werknemers is een open deur, de nuancering is dat die zelfstandige werknemers meerdere opdrachtgevers (werkgevers) hebben en als een opdrachtgever niet bevalt dan kiest hij een andere opdrachtgever.

 

 

 

Sorry, maar het maakt voor een VAR natuurlijk zeker wel uit of je voor je omzet volledig afhankelijk bent van je vorige werkgever of zelfs van één opdrachtgever. Volgens de regel moet je minimaal drie opdrachtgevers hebben waarbij er natuurlijk als startende ondernemer altijd wat coulance is. De VAR is bedoeld om de opdrachtgever vrij te pleiten van de betaling van allerlei werkgeverspremies.

De gezagsverhouding maakt niet uit voor de beoordeling van het opdrachtgeverschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.