• 0

Schipsmotor = investering of kostenpost?

Hallo allemaal,

 

Ik heb de volgende vraag:

 

Wij exploiteren een bedrijf met een aantal werkschepen.

De aanschafwaarde van deze schepen is ongeveer 400.000,- en de boekwaarde ongeveer 150.000.

Afgelopen jaar was een van de motoren kapot en moest worden vervangen, kosten ongeveer 50.000.

 

Nu is mijn vraag: moet ik deze motor activeren en afschrijven in toekomstige boekjaren, of mag ik hem in kosten boeken (ik heb nl. geen

fiscale reserve voor onderhoud opgebouwd)?

 

Wie kan mij verder helpen?

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is een reparatie, dus boeken als kosten moet geen enkel probleem zijn.

 

Enige waar je nog naar zou kunnen kijken is of je iets met investeringsaftrek kunt. Dan zou activeren een optie kunnen zijn (mits het past binnen het bestendig beleid van de onderneming etc)

Link naar reactie
  • 0

Het is een reparatie, dus boeken als kosten moet geen enkel probleem zijn.

 

Enige waar je nog naar zou kunnen kijken is of je iets met investeringsaftrek kunt. Dan zou activeren een optie kunnen zijn (mits het past binnen het bestendig beleid van de onderneming etc)

 

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik wel wat aan. Het voordeel van investeren is idd dat je investeringsaftrek kunt claimen. Toch iets om even over na te denken.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat ik je hiermee niet help, maar van belang is dat je een verdedigbaar standpunt inneemt. Bij kostenaftrek kan je op meer aandacht rekenen van de fiscus dan bij afschrijving (evident omdat de kosten dan feitelijk gespreid ten laste van het belastbare resultaat komen). In principe volgt de fiscus de bedrijfseconomische realiteit. Je zou eens kunnen onderzoeken hoe het met vliegtuigmotoren zit. NB: Denk hier eens over na... je zou het risico van de motoren ook kunnen overdagen aan een leasemaatschappij... Je stuurt daarmee op een hoger niveau... NB: Als alles heel blijft, betaal je natuurlijk wel méér.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.