• 0

Overname failliete BV

Gast Verwijderd account

Ik heb contact met een advocaat die als curator optreed in een failissement. Of ik intresse heb een BV door te starten. Nu heb ik heel wat ondernemers ervaring, maar dit is voor mij nieuw. Heeft iemand ervaring met de financiering van de overname en doorstart van een failliet bedrijf? Met name de waardebepaling en eventuele financiering zorgt mij nog een aantal hoofdbrekens.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ruben,

 

De waardering van een doorstart is niet een waardering op basis van bedrijfseconomische gegevens. Vaak wordt gekeken naar hoeveel geld de onderneming nodig heeft om cash break-even te draaien.

Gevaar bij het overnemen van een BV is dat mogelijke claims of andere lijken in de kast vor jouw rekening kunnen komen. Een mogelijkheid om dit te vermijden is het uitvoeren van een due diligence onderzoek. Dit kan, afhankelijk van de omvang van het bedrijf en de aard van de onderneming, een kostbare zaak worden. Behalve financiële deskundigen heb je ook een jurist nodig en in sommige gevallen ook een milieudeskundige, HRM, etc. Eenvoudiger is om de uit de failliete boedel alle interessante activa over te nemen.

 

De financiering kan voor een deel bancair (als je de onderneming bevoorbeeld integreert in de eigen onderneming). Indien er onvoldoende geloof c.q. zekerheden zijn, zal je risicdragend vermogen moeten zoeken.

 

Kan je wat meer informatie geven over de onderneming?

Activiteiten, omvang, etc. Misschien dat de experts en overige leden nuttige tips kunnen geven.

 

Met groet,

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Arjan,

 

Dank je voor je reaktie. Het is zowizo mijn bedoeling de aktiviteiten in een nieuwe BV voort te zetten. Het gaat eigenlijk om:

 

1) Klantenbestand

2) Infrastructuur (website en database, backoffice)

3) Gedeponeerde merknamen en bijbehorende domeinnamen

4) Voorraad

 

Ik heb weinig trek om de achterstallige crediteuren in mijn nek te voelen hijgen. Natuurlijk zullen we proberen met deze crediteuren nieuwe afspraken te maken over de voorzetting van levering. Maar de tent is failliet, dus het enige wat we de belangrijkste leveranciers kunnen beloven is het voorzetten van het huidige nivo van leveren. Het oud zeer blijft dan in de failiette BV. De overnamesom zal wellicht bijdragen tot een slotuitdelingslijst van de curator. Daar houdt mijn verantwoordelijkheid (denk ik) op.

 

Zou het mogelijk zijn om een overnamesom op basis van resultaat af te spreken met de curator? Als we een klantenbestand overnemen, waarvan de klanten al een jaar niets hebben gehoord van de BV is dat ook niet veel waard...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.