Dragons Den seizoen 2008

Aanbevolen berichten

Ik had gehoopt dat de pitchers in dit tweede seizoen beter voorbereid zouden zijn dan vorig jaar. Maar jammergenoeg bleek gisteravond dat dit ijdele hoop was.

 

Vooral van die 'business analisten' vond ik het beschamend dat hun businessplan kennelijk geen gedegen marktverkenning en concurrentieanalyse bevatte.

 

Link naar reactie

Helemaal met je eens Hulpdirecteur!

 

Ik snap niet dat de programmamakers zoveel slecht voorbereide pitches hebben laten zien. Dit straalt volgens mij ook op het programma af.

Ik had het liever gezien zoals bij de BBC. Daar doen ze tussen de echte pitches, dit soort voorbeelden van tijdverlies. Ik had na het lezen over de opnames de indruk dat het niveau hoog zou zijn. Welke conclussie verbinden jullie aan de mensen die niet uitgenodigd zijn voor de opnames?? Waren die nog erger of moeten we het zien als minder entertainmentwaarde ??

 

Gelukkig dat Sp00n het niveau flink omhoog gaat halen in een toekomstige uitzending (vertrouwen in HLers) Er rust wel een zware last op hem, om met zijn pitch de gehele reeks goed te maken voor de kijkers..

 

Link naar reactie
Gelukkig dat Sp00n het niveau flink omhoog gaat halen in een toekomstige uitzending (vertrouwen in HLers) Er rust wel een zware last op hem, om met zijn pitch de gehele reeks goed te maken voor de kijkers..

 

Rustig aan heh..niet te veel druk op die schouders leggen... ;)

 

En zo'n pitch zegt ook weer niet alles: als zo'n dragon dan doodleuk beweert dat het idee niet te patenteren valt dan ben je uitgeluld. Jammer dat die kerel van die plantjes uit as van overledenen niet even de confrontatie met die dragon aan mocht gaan.. ik had graag willen zien of hij mans genoeg was om zijn ongelijk toe te geven en dan - bij wijze van gebaar - alsnog met een ton over de brug te komen. Ik weet het..dagdromen ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Ik vond die boomstammetjes trouwens wel wat hebben. Jammer dat ze het zo slecht bracht en een waardering van 1.000.000 euro aan het product gaf. Ik zag mijn ouders wel zo'n stammetje (of 3) meenemen van de intratuin.

Precies, ze pakte het onhandig aan want als ik het zo hoorde had ik het idee dat het risico waardoor die Dragons afhaakten eigenlijk geen risico was... Als ze dat duidelijker had gebracht had ze best kans gemaakt.

 

Verder vond ik de heren met de statiegeldbekers hilarisch ;D

 

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Dragons Den aflevering 1

 

 

Pip Eetbaar hout oftewel paddenstoelen die je zelf oogst

Te investeren bedrag 50k tegen 5 % virtuele waarde bedrijf 1 miljoen ????

www.groenetakken.nl 

Het draait eigenlijk om de geënte paddenstoelen die de koper van een boomstammetje de komende jaren kan oogsten. De economische waarde zou ongeveer € 100 bedragen van de geoogste paddenstoelen. Mensen kunnen een dergelijk stammetje kopen voor € 18.

Als er vragen over de doelgroep komen er een reele cijfers worden gevraagd moet Pip afhaken.

Het geld wil ze graag inzetten om het product naamsbekendheid te geven.

Hoe ze bij de bedrijfswaardering van 1 miljoen komt wordt zo niet erg duidelijk.

De Dragons haken definitief af zodra ook het risico van giftige paddo's ter sprake komt.

Naar mijn idee een vrouw die weinig afweet van het spel dat ondernemen heet, niet gek dat er ook geen duidelijk verdienmodel was.

 

 

Aernout Port O'Mail

Te investeren bedrag 240k tegen 15 % virtuele waarde bedrijf 1,6 miljoen

www.portomail.com

Heeft een heel verhaal over 0900 nummer en verdienen per email met als uiteindelijk doel het terugdringen van spam. De prognose van Aernout komt er op neer dat hij over drie jaar 8 ton omzet heeft, 350 klanten die zo'n 50 mails per dag versturen.

Het klinkt allemaal erg leuk alleen als je erover na gaat denken dat blijkt dat Aernout het slecht weet uit te leggen. Wat nu precies het voordeel is en waar het geld me verdient wordt is mij nog steeds een raadsel, al was het alleen maar omdat email nu gratis is.

Ook de Dragons kwamen er niet uit ondanks de verwoede pogingen van de pitcher.

 

 

Henk en Carl Cup Creations afwasbare kunststoffen glazen

Te investeren bedrag 300k tegen 15 % virtuele waarde bedrijf 2 miljoen

www.cupcreations.nl

Tja, dit was wel een heel goed slecht voorbeeld van je markt niet kennen.

Binnen twee tellen begonnen de Dragons over bestaande voorbeelden voor iets wat hier als nieuw gepresenteerd werd. En dan je bedrijf al waarderen op 2 miljoen.

Logisch dat deze pitch snel voorbij was.

 

 

Achmed en Dumile Jobinsider

Te investeren bedrag 150 k tegen 20 % virtuele waarde bedrijf 750k

www.jobinsider.nl

Het had zo mooi kunnen zijn, dat gevoel heb ik bij Jobinsider.

Deze site maakt het voor werknemers mogelijk om zelf een beoordeling te schrijven over het bedrijf waar ze werkzaam zijn dan wel waren. Het verdienmodel zou eruit bestaan dat de werkgever waarover geschreven wordt zelf betaald voor de plaatsing van de beoordeling.

Ik kreeg echter al snel het idee dat de Dragons niet helemaal doorhadden dat het over alle bedrijven ging en dat het geen top van de 50 beste werkgevers oplevert zoals de Dragons dachten.

Dergelijke initiatieven bestaan er nogal wat van en daar willen de Dragons niet in investeren.

De opmerkingen in deze richting deden Achmed aardig uit het lood slaan en kon deze vragen en opmerkingen van de Dragons slecht pareren. De kritiek van de Dragons was opnieuw dat de pitchers geen of zeer slecht marktonderzoek verricht hadden.

Alleen Annemarie zat op te letten had ik het idee, zij vroeg zich af of het een soort officegossip site zou zijn, en dat zit eigenlijk dichter bij het idee van de pitchers naar mijn idee.

Volgens mij is dit een site waar best markt voor is, alleen zullen de heren iets moeten veranderen aan het verdienmodel, geen enkele werkgever zal gaan betalen voor mogelijke negatieve bijdragen van (ex) personeel.

 

René Wullock onkraakbaar slot

Te investeren bedrag 80 k tegen 45 % virtuele waarde bedrijf 178k

www.wulfrank.nl 

De vent en de tent, daar ging het in deze pitch eigenlijk over.

Getoond wordt een raamslot dat niet te forceren is.

René komt over als een enthousiast en ondernemend mens, iets wat George gelijk al aansprak.

Waar de andere Dragons hun routine afdraaien over het businessplan en hoe René hett allemaal denkt te gaan doen ziet George hier iemand staan die dat gewoon niet op papier krijgt maar onderhand wel een draaiende toko heeft. George geeft aan in te willen stappen samen met een andere Dragon.

De demonstratie waarbij Arjen nog even de boel probeerde te forceren was overtuigend, het product is af en beschermd met een octrooi, alleen ... dat bedrijfsplan dus.

Uiteindelijk zijn het George en Arjen die in het nieuwe bedrijf instappen, volgens mij een hele goede deal voor de Dragons !

 

En dan een tussendoortje

Steven Patair closetrolhouder met verfrisser

Te investeren bedrag 150k tegen 40% virtuele waarde bedrijf 375 k.

Het ging allemaal zo snel dat je als kijkers nauwelijks in de gaten hebt waar het om draait.

Steven heeft een of andere luchverfrisser die meedraait op de closetrolhouder.

Uit het korte stukje televisie dat we zagen kreeg ik het idee dat ook deze man geen duidelijke marktcijfers kon produceren anders dan dat er 2,1 miljoen rollen closetpapier per dag in Nederland opgebruikt worden. En dat is waarschijnlijk waarom de Dragons er niet in mee gingen.

 

En dan een oud gediende, Danny van Re In Green.

www.re-ingreen.nl

Vorig jaar kon hij geen investeerder strikken, inmiddels heeft hij (mede door ?) een investeerder gevonden met wie hij samen zijn bedrijf verder ontwikkeld.

 

HEt lijkt erop dat de deelnemers iets beter beslagen te ijs in komen in vergelijking met vorig jaar. De meeste hebben een site online, sommigen alleen een domein (dom dom dom).

Maar opnieuw vallen er velen door de mand doordat hun businessplan gewoon aan alle kanten rammelt, en dat terwijl die mensen hier op HL die zelfde kritiek op voorhand kunnen krijgen en zo de kritiek voor kunnen zijn.

In ieder geval is het weer zeer leerzame en vermakelijke televisie.

 

BTW had Annemarie een heel arsenaal gekleurde laarzen mee of zijn dit gewoon verschillende opnamedagen door elkaar.

 

 

Link naar reactie

Zelf vond ik de onkraakbare raamsluiting het meest haalbare idee. Het feit dat chef geen business plan of infrastructuur had vind ik echt secundair, ik denk dat Banken en De Koning een goede keuze gemaakt hebben.

 

Wat ik trouwens een beetje mis in de Nederlandse versie van DD is de ondelinge competitie tussen de Dragons. Bij de BBC merk je dat de investeerders elkaar ook beconcureren, er is veel meer spanning tussen de Dragons, wat het programma veel vetter maakt om te bekijken. Ook heb ik het gevoel dat ze daar wat meer risico durven te nemen.

 

Daarbij komt nog dat met name Duncan, Deborah en Peter echt pissig kunnen worden. Wat het programma nog smakelijker maakt.

 

 

Aleksander

 

Link naar reactie
www.jobinsider.nl

Volgens mij is dit een site waar best markt voor is, alleen zullen de heren iets moeten veranderen aan het verdienmodel, geen enkele werkgever zal gaan betalen voor mogelijke negatieve bijdragen van (ex) personeel.

 

Een reeds bestaand concept. Zie www.indewandelgang.nl. M.i. inderdaad moeilijk te vermarkten als het merendeel van de reacties vooral negatief van aard is.

 

[off topic]

Ik kwam 4 jaar geleden bij toeval op deze site terecht toen ik ter voorbereiding reviews zocht over een grote nieuwe prospect (bekend A merk, marktleider in on-line PC verkopen...). De reacties op indewandelgang logen er niet om. Maar na de derde (of 4e?) HR directeur in 6 maanden een hand geschud te hebben begon ik langzaam aan te beseffen dat er een behoorlijke kern van waarheid in school.

[/off topic]

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Volgens mij was port-o-mail meer een vervanging voor de huidige 0900-servicenummers waar door de consument betaald word voor het antwoord.

 

port-o-mail wilde bij het inzenden van een vraag per contactformulier een bedrag van 1 euro afrekenen waarvan 10 eurocent dan ten goede zou komen voor port-o-mail.

 

De dragons struikelde over hoe de consument die ene euro dan zou betalen. iDeal is geen optie (te hoge transactie-kosten), facturen van 1 euro sturen gaat ook niet werken. Je zou enkel nog kunnen denken aan 0900-betalingen (pay-per-call) of SMS reverse-billing. Maar zoals je kunt lezen ben je dan toch weer een 0900-nummer aan het draaien en daarom was port-o-mail geen waardig alternatief.

 

Een oplossing zou zijn dat alle vragen via het contactformulier van een bepaald klantnummer bij de factuur zouden worden opgeteld en dat port-o-mail die 10 cent per vraag aan de klant moet factureren. Maar dat is teveel maatwerk en zeker geen makkelijke oplossing (weegt waarschijnlijk niet eens op tegen de extra kosten).

Link naar reactie

Ik kende Port-o-mail van een artikel in een computerblad. Ze hebben ook een site waar het prima uitgelegd staat: www.portomail.nl .

 

Het idee is gewoon dat je mensen geld laten betalen voor ieder mailtje dat ze versturen. Het hoeft maar één eurocent te zijn. De truuk is dat spammers ook moeten betalen voor zo'n mail en omdat zij miljoenen mailtjes sturen is het spammen niet meer rendabel. Dat moet spam stoppen.

 

Als je een mailtje ontvangt ontvang je ook meteen weer geld op je tegoed. Als je dus net zoveel mailtjes stuurt als ontvangt kost het je niks.

 

Voor bedrijven is er ook een betaalfunctie, je kunt onder een mailformulier een extra verzendknop zetten waaraan extra diensten zijn gekoppeld, als je daar op klikt wordt het geld in rekening gebracht.

 

Aan de pitch van die man was geen touw vast te knopen...

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Het is en blijft een mooi amusementsprogramma. Niets meer en niets minder.

 

Realiseer je dat in "het echt' 95% van de pitches net zo slecht (voorbereid) zijn. Het enige verschil met the real life is dat bij DD de amusementswaarde en kijkcijfers belangrijker zijn dan de echte discussies tussen de dragons en de geldzoekers. Neem de uitzendingen van het programma dus niet te serieus.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Helemaal eens met Edo en zojuist heb ik Nico maar weer eens een reusje gegeven voor zijn uitstekende verslag van de uitzending waarvan ik vooral de persoonlijke kritische noten boeiend vind.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Super ondernemert van die sloten! Mooi om te zien dat zulke vakmannen ook gewoon daar gaan pitchen!

 

Wat betreft dat port o mail: Ik zie het probleem misschien niet? Als je een doorlopende machtiging hebt lopen aan port o mail waarmee zij die kosten automatisch kunnen innen is je probleem toch opgelost? Als je het eenmaal hebt gebruikt kan je het altijd gebruiken!

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Super ondernemert van die sloten! Mooi om te zien dat zulke vakmannen ook gewoon daar gaan pitchen!

 

Jammer dat er geen close-ups werden gegeven van het sluitsysteem. Voor mijn gevoel is het een zeer knap omgebouwde secure-strip.

 

Typisch een voorbeeld van een vakman die een mooie vinding doet. Leuk ook dat George Banken en Arjen de Koning (alias "Sjors en Slimmie") gewoon over de afwezigheid van welk plan dan ook heenstapten. Zij ruiken handel. Waarschijnlijke strategie: een licentieovereenkomst met kozijnfabrikanten. Om enkele tientallen deals te sluiten heb je geen sales of verdere organisatie nodig.

 

De term "eetbaar hout" vond ik wel een puntige vondst. Voor de doorgewinterde Shi-take eter, veganist, vegetarieer is dat best een aardig product. De opmerking van de dag kwam ook van deze onderneemster: dode klanten klagen niet. Tsja, dat is net even een brug te ver natuurlijk. Daarmee kwam ze meteen terecht in de amusementshoek en daar hoort ze natuurlijk niet thuis.

 

Voor de rest heeft het een hoog: "so you wanna be a business-man"-gehalte en dat maakt het tot typisch Nederlandse multitask-tv ... ideaal om je overhemden bij te strijken :)

 

Ard

Link naar reactie

 

ideaal om je overhemden bij te strijken :)

 

Ard

 

Pas maar op met dat soort persoonlijke ontboezemingen, want nu ga ik er bij onze volgende ontmoeting natuurlijk op letten of je bloesje een beetje netjes gestreken is. ::)

 

Als de eetbare mevrouw ondernemer wordt mag ze overigens van mij met 'dode klanten klagen niet' op de volgende Ondernemerskalender. Wat een geweldige uitspraak.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Hi!

 

Ik ben Achmed Awad die afgelopen maandag te zien was tijdens Dragon's Den, en ik zag hier en daar toch wat onduidelijkheden, dus ik dacht laat ik het e.a. toelichten.

 

De presentatie was wat mij betreft goed gegaan, alleen was het jammer dat al heel snel Willem hard op beweerde dat het concept al bestaat en daar heel erg stellig over was. Frappant ook om hem vervolgens 5 min later tegen Arjan te horen antwoorden op de vraag of ie het zeker wist:"Tja echt zeker weten doe ik ook niet...".

 

Vanaf dat moment was eigenlijk de toon ook wel gezet, en kreeg ik vrijwel niet meer de kans om echt een gezonde argumentatie op tafel te leggen omdat de dragon's inmiddels eigenlijk al (onterecht) gealarmeerd waren.

 

In de show werd er ook door George Banken geroepen, dat er geen onderzoek naar de concurrentie is gedaan. Grappig is dan dat ik vervolgens uitgebreid uitleg dat ie niet goed heeft gekeken en vertel vervolgens wat wel is gedaan en hoe en welke resultaten er zijn gehaald, maar vervolgens niet op tv te zien is geweest. Maar dat was te verwachten, maar wat ze dan wel laten zien is hoe dezelfde George, Dumile en mij tot potentiele taxichauffeurs bestempeld, wat in feite meer over hem zegt als over ons...

 

Nogmaals, ik had eigenlijk vanaf het moment dat Sijthof riep dat het al bestond, geen schijn van kans meer, want er werd niet echt meer geluisterd. Ondanks dat hebben we daar een goeie 40 minuten langs elkaar heen hebben staan praten ???

 

Leuk om even te vertellen is dat we dezelfde week van de opnamens in contact kwamen met een groep investeerders, die na een goed gesprek (en ja ook verteld hoe de show was verlopen), erg geinteresseerd waren. Daar werken we nu dan ook mee samen, en ik moet zeggen dat we niet beter hadden kunnen treffen. Afgelopen maandag met z'n allen de uitzending bekeken en achteraf kunnen we er toch hartelijk om lachen. Op zich vind ik dat iedere kandidaat daar toch wel ballen heeft gehad om zijn verhaal te doen, ongeacht de succeskansen van het concept.

 

Verder over de concurrentie: er is op dit moment niet zo iets als jobinsider. Ja er was een tijd geleden een website, in de wandelgangen, maar die is een stille dood gestorven in 2006 (als ik dat zo even goed uit het hoofd zeg). Ja er zijn ook een hoop andere sites, zoals een andere gebruiker al eerder aanhaalde (waaronder een aantal op initiatief van uitzendorganisaties en uitgevers), maar die zijn geinitieerd vanuit de werkgever en dat is nou net iets wat wij niet doen.

 

Als ik een nokia heb gespot en ik ga naar nokia.com wordt die telefoon waarschijnlijk helemaal de hemel ingesprezen, onderbouwd met specs uiteraard. Maar dat is niet wat ik wil weten, ik wil graag van jou horen hoe je die nokia hebt ervaren, en dat vind ik vele malen waardevoller dan wat de fabrikant te zeggen heeft.

En dit gaat net zo goed op met werkgevers. Het wordt dus een dienst voor werknemers door werknemers.

 

Om nog een laatste vraag te beantwoorden: nee de werkgever hoeft niet te betalen voor het laten plaatsen van beoordelingen. De werkgever kan verschillende diensten gaan afnemen in een later stadium, die op de werknemer gericht zijn.

 

En nee het wordt geen gossip portal over koffieautomaat verhalen :P, maar een serieus,professionele dienst, waar ieder met verloop van tijd een representatief beeld kan verkrijgen over de werkgevers waar men in geinteresseerd is.

 

We zitten nu midden in een gesloten beta, volgende week gaan we beginnen met de open beta. Ik zal tegen die tijd wel even een berichtje posten om geinteresseerden op de hoogte te stellen.

 

Gr Achmed

Link naar reactie

Verder over de concurrentie: er is op dit moment niet zo iets als jobinsider. Ja er was een tijd geleden een website, in de wandelgangen, maar die is een stille dood gestorven in 2006 (als ik dat zo even goed uit het hoofd zeg). Ja er zijn ook een hoop andere sites, zoals een andere gebruiker al eerder aanhaalde (waaronder een aantal op initiatief van uitzendorganisaties en uitgevers), maar die zijn geinitieerd vanuit de werkgever en dat is nou net iets wat wij niet doen.

 

Dit is niet waar hoor. Nu is het niet onlogisch om van elk initiatief af te weten als dat nog niet groots gelanceerd is dus ik neem het je niet kwalijk, maar ik zou wat minder stellig beweren dat iets er nog niet is. Ik ken een start-up in Utrecht die ook in closed bèta zit en die flink wat kunnen veroorzaken, en ik ken de achtergrond van de uitzendorganisatie, wat éxact hetzelfde wil doen (ook níet geinitieerd 'als werkgever' of 'vanuit werkgevers gezien'). Niemand heeft de lead dus je hebt alle kans om de grootste te worden, maar het bestaat dus al wel degelijk.

 

Verder snappen wij op dit forum ook wel dat het entertainment-tv is en dat je eigenlijk verhaal veel langer is. Voor de "buitenstaanders" is het interessant om te analyseren wat er op TV gebeurde, want de rest zien we niet, maar natuurlijk zit er voor jou veel meer achter. Daarom, niets van aantrekken en gewoon iedereen z'n ongelijk bewijzen, dat maakt veel meer indruk! Veel succes! :)

Link naar reactie

Daarom, niets van aantrekken en gewoon iedereen z'n ongelijk bewijzen, dat maakt veel meer indruk! Veel succes! :)

 

Dank je! Tja, wat er nog niet is, daar kan ik dan ook niet op anticiperen. Maar goed bedankt voor je feedback! En weet je btw zeker dat het concept uit Utrecht niet Jobinsider is,want een deel van ons team zit ook in Utrecht. Of heb je daar al persoonlijk zicht op gehad en weet je gewoon dat het een ander initiatief is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.