• 0

Handelsnaam overlapping?

Beste leden,

 

Wij hebben ons ingeschreven op 1 mei 2006 met (fictieve naam):

 

"Naam media".

 

Nu zat ik net te kijken en kwam ik een bedrijf tegen met de naam:

 

"Naam u media"

 

Dus precies dezelfde handelsnaam, maar dan met een u ertussen. Heb ik net gebeld met de kvk en die zeiden dat ze ingeschreven zijn op 1 januari 2008 met als diensten webdesign, waar wij ook actief in zijn. Kan dit zomaar?

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dat kan zomaar :) Tenzij jij er bezwaar tegen maakt. Als je aannemelijk kunt maken dat jij last ondervindt (lees: schade) van het feit dat zij gaan opereren onder dezelfde (of bijna dezelfde) naam, dan kan je ze dwingen van naam te veranderen. Belangrijk daarbij is dat ze in dezelfde branche vertegenwoordigd zijn.

 

Wat ook belangrijk is, is dat ze met die naam actief naar buiten treden. Ik kan ook een bedrijfsnaam hebben die (bijna) precies dezelfde is als de jouwe, maar als ik alleen de productnaam communiceer die ik met mijn bedrijf heb gemaakt, dan ondervind jij daar geen schade van.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook afwachten als ik jou was, maar vooral niet passief.

 

Als ze een product ontwikkelen dat ze de naam A geven en waar ze actief mee naar buiten treden, dan hoef je daar geen bezwaar tegen te maken. Maar het kan nooit kwaad om al in een vroeg stadium het andere bedrijf op de hoogte te stellen van het feit dat ze onder nagenoeg dezelfde naam opereren en dat dit in de toekomst wellicht vervelend kan worden voor jullie beiden.

 

Misschien kun je eens naar de KvK bellen en navragen of ze een naamonderzoek hebben gedaan. (Weet nou niet meer de precieze naam, maar een onderzoek naar of ze de bedrijfsnaam zonder bezwaar kunnen registereren, is waar het op neer komt.)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Vreemd, die zouden een brief ontvangen moeten hebben van de kvk met een waarschuwing. Die heb ik ook eens gehad, gewoon omdat de naam erg lijkt op een bestaande handelsnaam. Wellicht even navragen bij de kvk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de kvk gesproken. Ik woon overigens in Vlissingen en die persoon in Winterswijk, maar dit lijkt mij niet van belang aangezien je in deze branche vrijwel alles via internet doet en dus over heel Nederland werkt.

 

De persoon is er opgewezen dat wij bestaan met deze handelsnaam. Persoon van de kvk zei dat die persoon er wel een risico meeloopt om deze handelsnaam te voeren.

Link naar reactie
  • 0

En dat loopt ie zeker.

 

Ik zou hier actief iets in ondernemen. Ondanks dat het niet zoiets is als patentrecht, waarin je actief moet waken (en in actie moet komen indien..) voor patentschending, kun je hier maar beter vroeger dan later bij zijn.

 

Voor beide wel zo prettig. Voor je het weet spendeert die persoon heel wat euro's aan websites, advertenties, noem het op, en verplicht jij hem om dat te staken. Om maar over de verandering van zijn bedrijfsnaam te zwijgen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Clareyn versus Klarein betreft merkrecht, geen handelsnamen. Vertrouw dus niet maar zo op hear-say, maar zoek precies uit wat wel en niet toegestaan is, en handel daarnaar.

 

Op deze pagina vind je een aantal relevante links.

 

Handelsnaamrecht in Nederland

 

In dit artikel staat de vraag centraal hoe een recht op een handelsnaam ontstaat en wat de beschermingsomvang daarvan is. Hierbij wordt aangesloten bij de Handelsnaamwet van 1921 en de daarop gebaseerde rechtspraak.

 

Onder een handelsnaam wordt in het algemeen de naam verstaan waaronder een onderneming wordt gedreven. Het recht op een handelsnaam ontstaat door het gebruik van die naam als aanduiding voor een onderneming.

 

 

Eisen handelsnaam

 

Aan de handelsnaam worden weinig eisen gesteld. De naam moet voor oog en oor waarneembaar zijn. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van omschrijvende namen (bijvoorbeeld Kaasshop of Nederlandse Vijlenfabriek) of lettercombinaties (ABN AMRO, KLM). Vaak worden ook familienamen gebruikt voor het aanduiden van een onderneming. Men is echter niet zonder meer gerechtigd de eigen geslachtsnaam als handelsnaam te gebruiken. Dat kan met name niet wanneer daardoor gevaar voor verwarring met een reeds bestaande handelsnaam ontstaat.

 

Voor het ontstaan van een recht op een handelsnaam moet voorts sprake zijn van het voeren van die naam. Daarvoor is een zekere mate van continuïteit in het gebruik van de naam nodig alsmede bekendheid bij het publiek. De inschrijving in het Handelsregister wordt niet voldoende geacht. Er moet sprake zijn van het werkelijk gebruiken van de naam naar buiten toe: op briefpapier, in advertenties, telefoonboek etc.

Overigens hoeft een handelsnaam niet in Nederland te worden gevoerd om voor bescherming in aanmerking te komen. Wel moet de handelsnaam in Nederland bekendheid genieten.

 

Omvang en inhoud van het recht

 

Door de wetgever is de ondernemer niet een recht op zijn naam gegeven in de zin van een absoluut recht (bijvoorbeeld eigendom). Zover strekt de bescherming van het handels naamrecht niet. Het handelsnaamrecht beoogt slechts verwarring en misleiding te voorkomen. Zo is het verboden een handelsnaam te voeren die in strijd met de waarheid aangeeft dat de onderneming geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort. Ook is het verboden een handelsnaam te voeren die in strijd met de waarheid aangeeft dat de onderneming zou toebehoren aan een of meer personen, handelende als een vennootschap onder firma, NV, BV of wat dies meer zij.

 

De meest centrale bepaling in de Handelsnaamwet bepaalt dat het verboden is een handelsnaam te voeren die, voordat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander werd gevoerd. Hierbij moet worden aangetekend dat dit verbod slechts geldt voor zover ten gevolge van het voeren van die naam bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te verwachten is. Uit de wet blijkt duidelijk dat oudere handelsnamen voor jongere gaan. Dit is doorgaans op eenvoudige wijze te reconstrueren.

 

Meer problemen zijn te verwachten bij de handelsnaam. Het gaat niet slechts om exact dezelfde handelsnaam, maar ook om een handelsnaam die slechts in geringe mate van de reeds bestaande handelsnaam afwijkt. De rechtspraak op dit punt is oneindig. De mate van gelijkenis wordt gezien als een van de factoren die het verwarringsgevaar bepalen. Andere factoren zijn de plaats van vestiging en aard van de onderneming. Directe concurrentie is geen vereiste. Het is met andere woorden voldoende wanneer de bedrijvigheid van de ene onderneming raakpunten heeft met die van een andere. Bij wijze van voorbeeld volgt een aantal namen waarvan in de rechtspraak is aangenomen dat gevaar voor verwarring bestond:

- Turnkey Holland NV / Industrial Turnkey Intern. BV;

- Hunter Douglas / Hunter Martens;

- Hulst Behang / Ton van der Hulst Behangmode;

- Le Coq Sportif / Le Duc Sportif.

 

Geen overeenstemming werd aangenomen in de volgende kwesties:

- Frans Broers / Broers en Co.;

- Pluche / Pluche & Plastic;

- Pizza Express / Picasso Express.

 

De mogelijkheid bestaat dat een handelsnaam in strijd is met het recht van een ander op een merk. Van belang is in dit verband dat de Handelsnaamwet uitdrukkelijk verbiedt een handelsnaam te voeren die overeenstemt met of slechts in geringe mate afwijkt van een reeds bestaand merk. Een ouder merk gaat dus voor een jongere handelsnaam.

 

Centraal in het handelsnaamrecht staat het tegengaan van verwarring bij het publiek. In die zin kan het handelsnaamrecht worden aangemerkt als consumentenrecht: de wetgever heeft beoogd de consument te beschermen tegen allerlei uitwassen op dit gebied. Daarnaast kan ook de ondernemer die een handelsnaam voert bescherming ontlenen aan het handelsnaamrecht, bijvoorbeeld wanneer hij schade dreigt te lijden ten gevolge van het feit dat een ander een handelsnaam voert die gelijk is of slechts in geringe mate afwijkt van zijn handelsnaam. Het voeren van een handelsnaam in strijd met de Handelsnaamwet levert een onrechtmatige daad op. Dit betekent dat degene die de handelsnaam onrechtmatig voert ook aansprakelijk is voor alle daaruit voortvloeiende schade. Daarnaast kan voor de burgerlijke rechter een verbod gevorderd worden op het voeren van de naam. Het is zelfs mogelijk dat de rechter de handelsnaam van degene die deze onrechtmatig voert, wijzigt.

 

In alle gevallen waarin twijfel bestaat over het al dan niet rechtmatig voeren van een handelsnaam verdient het aanbeveling professioneel juridisch advies in te winnen. Op die wijze kunnen eventuele problemen worden voorkomen.

 

Ik ga dit topic later weer koppelen aan het grote merknaam/handelsnaam/domeinnaam-verzameltopc. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.