• 0

Proforma factuur voldoende?

Naar mijn klanten stuur ik een proforma factuur als ze een offerteaanvraag hebben gedaan. Als de betalling binnen is stuur ik ze de producten met een pakbon.

 

Moet ik nu ook nog een normale factuur sturen?

 

Ik kreeg namelijk net een klant aan de lijn die zich afvroeg waar de factuur van een order bleef die al maanden geleden afhandeld is met een proformafacuur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Evert,

 

Een Proforma factuur is zoals het woord al zegt een factuur "voor de vorm". Vrij vertaald zou je kunnen stellen "als ik een echte factuur zou sturen zou deze er zo uitzien". Het sturen van een dergelijke factuur is alleen bedoeld voor de informatie die er op staat. De factuur moet danook duidelijk voorzien zijn van de term "ProForma" en heeft geen enkele rechtskracht noch voor de verzender noch voor de ontvanger. Derhalve nooit betalen op basis van een dergelijke factuur.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik nummer mijn proformafacturen al met mijn normale factuurnummering. Zou dit op enige manier een probleem kunnen opleveren?

 

Dit doe ik in de veronderstelling dat een proforma factuur vooral bedoeld is om te zorgen dat de betaling duidelijk herkenbaar is als deze binnen komt en dat er duidelijkheid is over de goederen die hiervoor geleverd gaan worden.

 

Bij vooruitbetaling is dit zover ik weet de enige goed werkende manier, of je moet met ondertekende opdrachtbevestigingen gaan werken, maar dat ondertekenen via email blijft toch omslachtig.

 

Ik zal voortaan wel altijd de echte factuur gaan meesturen naast de pakbon, dat lijkt mij inderdaad wel verstandig.

Link naar reactie
  • 0

De nummering lijkt mij geen probleem indien:

- op de factuur duidelijk staat "Pro forma"

- de nummering dezelfde is als de echte factuur

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog 1 aanvullende vraag. Als ik een proformafactuur ontvang en betaal in december en vervolgens in januari de producten ontvang en de echte factuur krijg met de factuurdatum in januari...

 

moet je deze factuur dan in december of in januari boeken. De betaling is namelijk in december gedaan, maar de factuurdatum is bepalend. Bovendien worden de artikelen niet meegenomen in de voorraadtelling eind december....

 

I

Link naar reactie
  • 1

Je moet je niet te veel vastpinnen op data. Of wel of geen goederen zijn ontvangen of wel of geen factuur is ontvangen is slechts secondair.

Een balans behoort aan te geven over welke zaken een economisch risico wordt gelopen; in welke gevallen verplichtingen zijn aangegaan, etc.

 

Dus:

 

goederen besteld in december en nog niet ontvangen; daarnaast ook nog geen factuur ontvangen? Simpel: gewoon inboeken met b.v.

 

Nog te ontvangen goederen

Aan Nog te betalen facturen

 

Op het moment dat de goederen worden ontvangen boek je (in 2008)

Voorraad goederen

Aan Nog te ontvangen goederen

 

Op het moment dat de factuur wordt ontvangen (in 2008) boek je:

Nog te betalen facturen

Aan Crediteuren

 

Van de (vooruit)betaling in december boek je:

 

Vooruitbetalingen

Aan Bank

 

en in januari

 

Crediteuren

Aan Vooruitbetalingen

 

Op deze wijze loopt alles keurig zoals het moet lopen. alle rechten en verplichtingen zijn keurig geboekt en lopen vervolgens in 2008 allemaal weer netjes weg.

 

(wat een vak, hé)

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

In sommige landen hebben ‘pro-forma’ facturen een bepaalde status (men moet in sommige situaties deze uitreiken, daar aantekening van houden en/of deze nummeren etc). Maar in NL is dat niet zo. Eigenlijk bestaan zij niet, het is gewoon een ‘kladje’ of een specificatie van een bedrag of dergelijke.

 

Het is wel zo dat een factuur op zich niet “factuur” genoemd hoeft te worden. Deze mag ook “nota” of “declaratie” of iets anders heten, als de vereist gegevens er maar opstaan.

 

Dus je zou kunnen zeggen dat een document dat “pro-forma factuur” heet en verder alle nodige gegevens bevat (nummer, datum, omschrijvingen, naw-gegevens, BTW-nummer, bedrag van BTW etc) voldoet aan alle factuureisen.

Maar meestal krijg je inderdaad een ‘echte’ factuur (die dan dus “factuur” heet). Ik vind ook dat de leverancier het zichzelf en de afnemer moeilijk maakt door dit soort onduidelijke documenten te sturen. Persoonlijk zou ik het dan ook niet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mag niet lijkt mij maar het gebeurt wel?

 

Jawel, als er maar (nog) geen prestatie geleverd is.

Op het moment van betaling is de leverancier wel de BTW over de vooruitbetaling verschuldigd en moet hij dus een factuur hiervoor maken.

 

Maar om het bedrag van een (gewenste) vooruitbetaling te specificeren (in een email, een brief of middels een 'pro-forma'), daar is niets mis mee. De afnemer hoeft overigens deze specificatie helemaal niet 'te boeken' op een bepaalde wijze: hij kan gewoon geld overmaken (maar wel duidelijk vermelden waar de vooruitbetaling over gaat, natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me dat af dus, is het niet gewoon zo dat je moet factureren op het moment dat er een overeenkomst is bij vooruitbetaling? Ondernemers die met die pro-forma factureren werken hoeven anders nooit BTW voor te financieren terwijl dit bij ondernemers met een echte factuur wel zo is?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.