• 0

Teksten schrijven

Iedere ondernemer loopt er vroeg of laat wel een keer tegen aan, het schrijven van een tekst voor de internetsite, een folder, een advertentie, enz.

 

Voor mij is dat moment nu gekomen ;D en ik moet eerlijk bekennen dat het niet meevalt! Het is moeilijk om een goede pakkende tekst te schrijven die mensen aanmoedigd om te lezen.

 

Heeft iemand nog goede tips?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De beste teksten schrijf je toch zelf. Je kan wel vragen aan een tekstschrijver of die je helpt. Zo iemand kan jouw boodschap leesbaarder maken. Het is wel slim om niet de hele boodschap door een tekstschrijver te laten maken, dat is te duur en te lastig.

 

Dus begin zelf en vraag aan Annedien of ze het nakijkt en advies geeft.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben gek op schrijven, maar indeed .... je hebt wel wat inspiratie en vooral fantasie nodig.

 

Mijn volgorde is altijd .... bedenk eerst welke boodschap je over wilt brengen en gebruik daarna je fantasie. Waarmee kun je je product/dienst vergelijken en is leuk, handig, slim om te gebruiken voor je website teksten.

Niet iedereen heeft een levendige fantasie natuurlijk. Bij mij komt het altijd boven zweven als ik wakker lig in bed, voor anderen is het weer tijdens een groeps brainstorm met een biertje. Dit laatste werkt bij mij meestal niet, omdat ik dan de andere dag alles vergeten ben ;D

 

Miskien dat dit onderwerp je ook weer een stapje verder helpt? Het onderwerp (soort bedrijf) is niet gelijk, maar de insteek die gebruikt wordt is wel strak.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Tanden poetsen! Dat is een bezig heid waarmee ik vele "brilliante" ideeën heb verzonnen ;) :P

 

Of in de sportschool, flink aan het trainen en volledig wegdrijven en dingen bedenken :)

 

Jornt, waar haal jij je inspiratie vandaan? Volgens mij komt dat als een continu stroom bij jouw naarbinnen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Jornt, waar haal jij je inspiratie vandaan? Volgens mij komt dat als een continu stroom bij jouw naarbinnen?

 

hihi, alsof het telepathie is ... inderdaad Zrski ik voelde mij direct aangetrokken tot het subject ;-)

 

Daar waar het gaat om inspiratie voor je internetsite: ikzelf ben al vanaf het begin van mijn ondernemerschap actief in het continue spotten van bedrijven die op hetzelfde gebied als ik actief zijn, maar ook daar buiten houdt ik mijn ogen opne. Wanneer ik mij tot de layout aantreokken voel kijk ik ook of de teksten mij aanspreken en hoe ze dat hebben opgebouwd .... dat vertaal ik vervolgens in kansen voor mijzelf. De wijze waarop soortgelijke bedrijven zich positioneren is ook direct van meerwaarde in het vergroten van je eigen kennis, althans zo zie ik dat .... ik print egt alles uit (hahah, ik kom mappen tekort) .... ik ben zelf nu ook bezig met mijn nieuwe internetsite. Diegenen die G74 destijds kendenb weten wat ik daar communiceerden .. dizelfde filosofie zal ook bij de nieuwe site geintegreerd worden .. echter, dit keer meer met een strategie erachter. Ik ben van mening dat iedereen altijd het erover heeft dat een site interactief moet zijn ... en dat is ook zo. Ik vind daarom ook dat je eigen bedrijfssite interactief moet zijn. De mate van interactiviteit en de wijze waarop interactiviteit in te zetten is vanzelfsprekend afhankelijk van de branche, maar toch! Met een interactieve site zorg je dat ook je eigen klanten en doelgroepen regelmatig terugkeren naar je site .. en zo blijf je in hun mindset hangen.

 

In welke branche je ook zit, ik denk dat het bieden van een stuk inspiratie - via je bedrijfssite - zeer belangrijk is. We communiceren allemaal dat we innovatief zijn ... en dat we anders (willen) denken. Laat dat dan ook zien, biedt ahw triggers waarbij je visie documenten schrijft, projecten en waarnemingen communiceert welke jou als bedrijf aanspreken, etc .... Verder: probeer ander dan anders te zijn met je bedrijfssite .... kijk naar wat er nog niet door anderenwordt gedaan .... en doe dat. Probeer continue je site te updaten (haha, als ik doordraaf moeten jullie het zeggen hoor .... maar ik woon vlakbij Duidigt, misschien dat het daaraan ligt) ... en nogmaal, kijk ook naar hele andere branches om te zien watvoor sites zij ontwerpen .. overal haal je wel inspiratie uit. De laatste site die ik ben tegen gekomen en waar ik qua look and feel helemaal verliefd op ben (en waar ik qua inspiratie zeker mijn voordeel mee zal doen) .. is http://www.absolut.com

 

En om nog even in te haken op

 

Mijn inspiratiemomenten zijn,

- midden in de nacht, tijdens een lange wandeling met de hond,

- of in bad c.q. onder de douche (kan ik rustig een uurtje onder staan).

 

Helemaal mee eens, qua shower concepts ... (ik weet dat ik geen recmale maak en dat doe ik ook niet egt, lol) ... maar ik zal hier zeker artikelen over gaan schrijven, hoe, waar en wanneer je tot goede ideeen komt. Nog even gedukd AUB.

 

En nu ik hier toch ben gelijk even van de gelegenheid gebruik maken, om jullie mening te polsen:

 

Ik ben mijn site in het engels aan het maken, aangezien ik mij internationaal wil orienteren - inspelen op kansen waar deze zich voordoen - Ik ben ook van mening dat engeld in het bedrijfsleven zeker niet 'niet gewaardeerd' wordt .. alhoewel de meningen hierin wel verdeeld zijn. Het zal natuurlijk wel zaak blijven de mensen op de juiste manier te prikkelen dat ze doorlezen. Overigens zullen er ook bepaalde delen wellicht in Nederlands worden gedaan .. waar hte een puur op Nl gericht project zal betreffen ... bv met NL en EN versie ....

 

dus meningen zijn zeer welkom .. (alleen nou niet met zijn allen gaan roepen dat engels not done is, want ik ben al een heel eind ;-)

 

Zoooooo, lang verhaal ... maar dat mocht wel weer een keer.

 

Grtz, jornt ;D

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Engels is NOT DONE ;D

 

Ha, ha ... tis 1 april .... dus alles mag vandaag ! Bydewee ... funny dat niemand daar meer aandacht aan besteedt ... aan die kikker in je bil I mean.

 

Anniewees .... to the topic ....

 

Waarom doe je sommige delen wel in het Engels en andere weer in het Nederlands. Waarom maak je niet een startpagina waar men zelf kan kiezen voor de Nederlandse vlag of de Engelse vlag (of voor klompen en bolhoeden... als je toch anders wilt zijn dan de standaard visualisatie).

Vertalen van alles is waarschijnlijk meerwerk, want dan moet je alle teksten in het Engels vertalen. Maar tsja ... als je iets doet, doe je het goed ... toch ?!?!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

als je een goede tekst wil schrijven is het als eerst belangrijk om voor je zelf op een rijtje te krijgen wat je wilt vertellen. De meeste mensen die een tekst willen schrijven beginnen namelijk achteraan. Bij de tekst zoals ze hem graag uiteindelijk zou willen zien. Ja, dat zou inderdaad super zijn! scheelt ook een paar uurtjes werk!

 

Nee, beginnen bij het begin heeft tot nu toe nog steeds tot de beste resultaten geleid. maak een lijst met trefwoorden die er in voor moeten komen, denk aan de 5 w's en ga vanuit deze basis langzaam het verhaal uitbreiden, waarna je zeker weer de helft kunt schrappen. Dan is het tijd om het aan verschillende personen voor te leggen. ook aan mensen die totaal niet tot de doelgroep behoren. Daarvandaan krijg je meestal de meest waardevolle kritieken. en langzamerhand vormt het zich tot een gewenst resultaat.

 

 

succes Patrick

 

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
  • 0

Valt best mee voor een marketeer. De 5 W's komen uit de journalistiek:

Wie, wat, waar, wanneer en waarom. Geen garantie voor een goede tekst, wel zo helder als deze zaken in een persbericht in de eerste alinea aan bod komen.

 

Ik verbaas me er overigens over dat zo veel mensen zelf hun teksten denken te kunnen schrijven... ;)

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Veel ondernemers willen zelf teksten schrijven volgens mij. Ik heb het een paar keer uitbesteed en slechts één keer was het resultaat echt goed.

 

 

Dus toen ging je je eigen persberichten schrijven, herinner ik mij nog ;D

 

 

Dhzelvers, kijk eens in de spiegel:

 

- kun je onderschijt maken tussen D en T, tussen EI en IJ?

 

- snap je waarom business development een spatie krijgt, maar bedrijfsontwikkeling niet?

 

- kun je je verhaal terugbrengen tot enkele logische stappen (stroomdiagram)?

 

- kun je jargon vertalen in normaal Nederlands?

 

- kun je alle franje schrappen, dus niet leuk of grappig of slim zijn, maar vooral duidelijk?

 

- kun je alle bijvoegelijke naamwoorden weggommen? althans die waarin je jezelf ophemelt...

 

- herken je de clichees? uw partner in...

 

- kun je een duidelijk verhaal soepel vertellen?

 

- ken je het taaltje van je doelgroep (ITers, marketeers, verpleegsters, pers)?

 

- weet je wat er speelt in hun wereld, en wat als hype gezien wordt?

 

- kun je het verhaal kort houden (lukt mij zelden 8))

 

 

Nou moet ik niet te streng worden, want ook veel beroepsschrijvers komen niet door deze selectie. De grootste valkuil (als je levend door het spellingmoeras komt) is het opleuken. Een verhaal dient primair inhoudelijk aantrekkelijk gemaakt te worden, liever niet met kunstgrepen. Zelfs professionele reclamebureaus hebben daar moeite mee. Is een vak apart ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

haha, ja ik zit inderdaad met een dillema :D

 

Ik vind schrijven hardstikke leuk, maar op de meeste vragen die je stelt moet ik een negatief antwoord geven (vooral de spelling punten, wat doe ik hier eigenlijk ;))

 

Maar hoe herken je een goede tekstschrijver dan. Het nadeel is dat je vaak pas weet hoe goed of slecht iemand is nadat ze je de eerste tekst in de maag hebben gesplitst.

 

Ik heb ooit een tekst gekregen die op een "amerikaanse" manier geschreven was... Vet in combinatie met cursief en HOOFDLETTERS ::) Een heel verhaal er bij dat dat zou aantrekken. Nou, niet dus. Van te voren had ik wel wat teksten gelezen van dit ondergewaardeerde genie, maar het eindresultaat vond ik echt om te huilen. Dat had ik zelf nog beter kunnen doen ;) :P

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Bedenk inderdaad eerst wat je wilt vertellen, en vooraal aan wie je het wilt vertellen.

 

Schrijf een eerste versie, zo uitgebreid als je wilt met alle informatie die je kwijt wilt. Ga daarna eens met iemand zitten om te kijken wat nu de belangrijkste dingen zijn die je over wilt brengen met je tekst.

 

Bedenk ook dat een tekst voor een brochure aan consumenten compleet anders is dan de tekst die je schrijft in een brief.

 

Heel praktisch:

- Houd je boodschap beperkt

- Gebruik korte zinnen

- Beperk je verhaal tot hooguit drie dingen die je echt over wilt brengen en schrijf daar je verhaal op

- Probeer vanuit je doelgroep te denken ( toon, manier van benaderen enz. )

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt erg voor de hand liggend, maar zorg dat je tekst geen taalfouten bevat. Het is storend voor de lezer en je komt niet professioneel over. Het is werkelijk verbazingwekkend hoeveel taalfouten er gemaakt worden op websites, in folders, brieven, enzovoorts.

 

 

Dubbele Punt controleert en corrigeert teksten op spelling, grammatica, interpunctie en tekstopmaak.

 

 

www.dubbele-punt.com

Link naar reactie
  • 0

Iedere ondernemer loopt er vroeg of laat wel een keer tegen aan, het schrijven van een tekst voor de internetsite, een folder, een advertentie, enz.

 

Voor mij is dat moment nu gekomen ;D en ik moet eerlijk bekennen dat het niet meevalt! Het is moeilijk om een goede pakkende tekst te schrijven die mensen aanmoedigd om te lezen.

 

Heeft iemand nog goede tips?

 

Beste Persoon,

 

Laat het door een professional doen. Dat verdien je snel genoeg terug.

Niet om vervelend te zijn, maar die maken ook geen fouten met de 'd' en de 't', zoals in bovenstaand citaat bij 'aanmoedigd'. Het is volgens mij ook 'tegenaan' en niet 'tegen aan'. Dit toont aan dat het inhuren van een professional meestal geen overbodige luxe is. Ik ben trouwens geen professional op dit gebied en ook niet in te huren. :)

Veel succes met de teksten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.