• 0

Een nieuw idee/product beschermen

Beste HL-ers,

 

Allereerst mijn credits naar een ieder die deze site tot een succes maakt.

 

Ben momenteel met een partner bezig een idee uit te werken. Een - voor zover we hebben onderzocht - een nieuw en dus een uniek idee. Reden ook dat ik hier niet teveel op detail in wil gaan.

 

Wat is dan mijn probleem/vraag?

 

Binnenkort zitten wij met een professionele partij om de tafel welke ons eventueel gaat helpen met de kick-off van het idee, mits zij erin geloven. We hebben niet zozeer wantrouwen in deze partij, maar willen gewoon graag goed ingedekt zijn.

 

Hoe leg ik het enigszins duidelijk uit zonder te diep op het idee in te gaan:

 

We willen gaan samenwerken met een 6-tal partners in een specifieke branche. Door het aanbod van deze 6 partners bij elkaar te bundelen willen we voor de consument 1 product aanbieden waarmee de consument een financieel voordeel kan behalen en de partner zelf meer klanten.

 

Misschien erg onduidelijk, maar wat ik graag wil weten is hoe dit eventueel beschermt kan worden, indien mogelijk. (welke mogelijkheden zijn er)

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben een zoekfunctie en ook een faq.

 

Een idee op zich kun je niet beschermen, dus als het niet meer dan een idee is kun je misschien denken aan het laten tekenen van een geheimhoudingsverklaring.

Of je dat middel wel of niet inzet moet je zelf afwegen.

Wel laten tekenen zet meteen de toon als het gaat over elkaar vertrouwen.

En dannog is een ghv nooit helemaal waterdicht.

Link naar reactie
  • 0

Merkava; bedankt voor je reactie.

 

Probleem is volgens mij ook dat het idee makkelijk kopieerbaar is op een "net andere manier".

 

In goed vertrouwen afwachten of dat bedrijf mee wil doen, het idee tot perfectionisme uitwerken zodat eventuele kopieerders al een flinke achterstand hebben. Ik kan het product natuurlijk met een merknaam registreren, maar het idee/product lijkt me dan niet te beschermen.

Link naar reactie
  • 1

Je kunt het inderdaad het beste zo ver mogelijk uitwerken, op die manier ben je ook voor partners interessant.

Merknaamregistratie kan een goede zet zijn om het idee ( ik ga er even vanuit dat het geen technische vinding o.i.d. is) en eigenlijk uitvoering gekoppeld aan een merknaam enigszins te beschermen.

Snelheid is in dit soort gevallen essentieel.

Link naar reactie
  • 0

Probleem is volgens mij ook dat het idee makkelijk kopieerbaar is op een "net andere manier".

 

In goed vertrouwen afwachten of dat bedrijf mee wil doen, het idee tot perfectionisme uitwerken zodat eventuele kopieerders al een flinke achterstand hebben. Ik kan het product natuurlijk met een merknaam registreren, maar het idee/product lijkt me dan niet te beschermen.

 

In dit soort situaties is snelheid meestal een beter wapen om een voorsprong op te bouwen en te verdedigen dan perfectionisme.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het begrijp ben je afhankelijk van die andere partners... Focus je meer op de reden waarom ze met jou dit traject zullen lopen. Bescherming is juist te vinden in open communicatie. NDA's ed bieden pas bescherming als je ook bereid bent om te procederen (als je de bewijsmiddelen al rond kunt krijgen).

Link naar reactie
  • 0

kzou ze idd soort van geheimhoudingsverklaring laten tekenen..

 

 

want merkenrechtelijk kan je er zoiezo niets mee

zelfde geldt voor auteurs.tenzij het is opgeschreven, maar dannog een zeer zwak recht

octrooi: moet nieuw zijn / een uitvinding / toepasbaar in nijverheid = streng dus..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Probleem is volgens mij ook dat het idee makkelijk kopieerbaar is op een "net andere manier".

 

In goed vertrouwen afwachten of dat bedrijf mee wil doen, het idee tot perfectionisme uitwerken zodat eventuele kopieerders al een flinke achterstand hebben. Ik kan het product natuurlijk met een merknaam registreren, maar het idee/product lijkt me dan niet te beschermen.

 

In dit soort situaties is snelheid meestal een beter wapen om een voorsprong op te bouwen en te verdedigen dan perfectionisme.

 

Houdt bij merkbescherming dan zeker rekening dat de merknaam beschermd is. Kan een ander jouw idee op de markt brengen onder een andere naam dan is je idee (voor zover ik nu kan inzien) NIET BESCHERMD. Denk hierbij bijv aan uitzendbureaus, financiele dienstverleningen, intermediairs, enz. De naam/merk is beschermd binnen die dienst c.q. waren maar niet het idee.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend:

 

Ik heb een winkelformule ontwikkeld, die blijkt aan te slaan. (De naam en het logo zijn beschermd/vastgelegd bij het register Benelux.) Ik probeer nu de formule/het concept/de idee te beschermen. Ik heb namelijk een tijd onderhandeld met twee ondernemers die interesse hadden als franchisenemer te gaan starten maar uiteindelijk hebben ze gezegd: we gaan jouw wel formule hanteren, maar onder een andere naam, dan hoeven we je niets te betalen.

Uit jullie forum blijkt dat inderdaad te kunnen, terwijl ik denk: dat kan niet waar zijn! Ik kan toch ook niet zomaar een goekope kledingketen beginnen die lijkt op Zeeman en het dan Waterman noemen, of een warenhuis met mooi en betaalbare spullen en het THEMA noemen?

 

Mick

Link naar reactie
  • 1

NRC Handelsblad heeft een keer een artikel gewijd aan het fenomeen dat "bescherming van" remmend werkt op economische vooruitgang. Het krijgen van een idee is vaak een kwestie van timing. Vroeger of later krijgt iemand hetzelfde idee. Ook zonder dat hij of zij van jouw concept heeft kennisgenomen.

 

Degeen die denkt ermee (als eerste) te gaan scoren, kan ermee de boer op. Dat kan zijn door zelf een onderneming te starten of door medestanders te vinden. Eerste blijkt vaak voor een eenling geen optie, simpelweg omdat gevestigde partijen (met 'verouderde ideeen') sterker blijken. Tweede optie houdt het risico in dat gesprekspartners ermee van tussen gaan. Tenzij geheimhouding is bedisseld.

 

Er is nog een derde optie, en dat is als je werknemer bent. Dit valt onder de 'Ideeenbus'. Veel ondernemingen hebben daar een regeling voor. Als de onderneming aantoonbaar profiteert van je creativiteit, kun je een bonus tegemoet zien. Hoe hoog, hangt van veel af. Spreekt voor zich. Er zijn ook de 'Scrooges' onder de ondernemers die vinden dat het tot je 'day to day job' hoort. Als je geen werknemer bent, is het een mooie entree als je er wil gaan solliciteren.

 

Er zijn ondernemingen die staan op dat je je voorstel hebt beschermd van tevoren als je als buitenstaander wilt aanschuiven. Anders is er niks 'negotiable' en gaan ze er van uit dat ze het zelf ook hadden kunnen uitvinden of al op een stoffige plank hebben liggen.

 

Dan zijn er drie smaken volgens mij: merk/logo, model en technisch octrooi. Val je buiten die 'smaken', dan kun je het meestal wel schudden.

 

Ik boog op enige praktijkervaring, en loop zelf een behoorlijk risico dat vier jaar aan denkwerk en research 'down the drain' gaan. That's life. Ik ben wel 4 jaar terug begonnen om mijn ideeen en tekeningen bij de notaris te deponeren. Gevolgd door anderhalf jaar geleden deponie van het model. Inmiddels heb ik via een open competitie ook erkenning gekregen door een respectabele jury.

 

Dit alles zal als het goed is, wil mijn concept gerealiseerd gaan worden (wat ik zeer zeker niet in mijn eentje kan), betekenen dat een gevestigde partij kennis neemt van je denkwerk, dit respecteert (zeg maar even als intellectueel eigendom) en tegen een bepaalde prijs zaken wil gaan doen.

 

Let wel: dit houdt geen enkele garantie in! Ondanks de volgens mij enig te bewandelen, verstandige weg die ik had ingeslagen. Wil een fabrikant in mijn geval met jatwerk de markt op, zal ik moeten gaan procederen. En dus het spaarpotje moeten gaan openbreken. Huis verkopen etc.

 

Overigens houdt zelfs octrooi hebben nog geen garantie in. Ik ken een bekend voorbeeld waarbij gevestigde partijen op onderdelen om de octrooihouder in kwestie heen fietsen. Toen is ie voor zichzelf begonnen. Resultaat: een duur nicheproduct vanwege de limited economy of scale.... wat niet de bedoeling was.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.