• 0

Korting op factuur: eindbedrag negatief

Ik heb voor een klant een korting geregeld, deze korting is echter meer dan het totale factuurbedrag waardoor het eindbedrag negatief is. Nu is er genoeg te vinden op higherlevel over btw en gegeven kortingen, maar niet als het eindbedrag negatief wordt ;)

 

Dus, wie kan mij helpen en aangeven hoe ik dit moet doen in mijn boekhouding (er staat nu alleen -20 bij mn rekening maar heb het idee dat ik meer moet bijhouden dan alleen dat). En hoe zit het met de btw, betaal ik geen omzetbelasting aangezien ik ook niets in rekening breng bij de consument bij wijze van spreken? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het heeft te maken met de kortingsregelen hier waar ik me gewoon aan moest houden (inlevering van oud toestel waar 25 euro voor aan de klant wordt geretourneerd). Het eindbedrag kwam hierdoor op -5, is dus ook gewoon gefactureerd als -5 en uitbetaald. Aangezien het om een particulier gaat is het ook niet gemakkelijk om de factuur bij de klant te leggen :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het heeft te maken met de kortingsregelen hier waar ik me gewoon aan moest houden (inlevering van oud toestel waar 25 euro voor aan de klant wordt geretourneerd). Het eindbedrag kwam hierdoor op -5, is dus ook gewoon gefactureerd als -5 en uitbetaald. Aangezien het om een particulier gaat is het ook niet gemakkelijk om de factuur bij de klant te leggen :)

Lijkt mij dat je die 25 als marge-inkoop moet boeken en dat je over het gefactureerde bedrag BTW af moet dragen

Link naar reactie
  • 0

Verwerking van de btw gaat niet anders dan in andere gevallen.

 

Stel de factuur ziet er als volgt uit:

 

Aan u geleverd artikel x 20,00

Af ingeruild 25,00

Per saldo -/- 5,00

BTW 19% -/- 0,95

Door u te ontvangen 5,95

 

De btw boek je gewoon in het debet van de rekening Af te dragen btw.

 

John

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik had zelf het idee dat dit niet onder de marge-regeling valt aangezien dit oude model door ons niet wordt gebruikt (en de marge-regeling is alleen van toepassing als dit vervolgens weer wordt doorverkocht dacht ik)?

 

Om die reden heb ik ook lichtelijk het vermoeden dat ik geen BTW ben verschuldigd, maar ben hier dus niet helemaal zeker van.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Verwerking van de btw gaat niet anders dan in andere gevallen.

 

Stel de factuur ziet er als volgt uit:

 

Aan u geleverd artikel x 20,00

Af ingeruild 25,00

Per saldo -/- 5,00

BTW 19% -/- 0,95

Door u te ontvangen 5,95

 

De btw boek je gewoon in het debet van de rekening Af te dragen btw.

 

John

 

Dat kan toch niet? Dat betekent dat de andere partij die ,95 BTW af zou moeten dragen, maar dat is een niet-btw-plichtige partij.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@StevenK, kun je dat mss iets preciezer beschrijven? Bedoel je dat er expliciet 'statiegeld' bij wijze van spreke op de factuur moet staan? Het staat nu namelijk als korting vermeld.

Ik bedoel dat wanneer je statiegeld terug wilt betalen, er op de oorspronkelijke factuur moet staan dat er statiegeld is betaald.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij kan een korting nooit negatief uitpakken! Hopelijk heb je niet al te veel van deze klanten! Doet me een beetje denken aan een recent nieuwsbericht van een Vlaming bij Blokker...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Haha nee het zijn geen kortingscoupons of zo, alles is verder top geregeld.

 

Maar ik snap dat het wat krom ligt allemaal, tzit hem meer in het trekken van klanten zal ik maar zeggen ;D Het was een tijdelijke actie waarbij een oud model pda (max 1) kon worden afgegeven in ruil voor een korting op de factuur (indien een bepaalde accesoire werd aangeschaft). Met die oude modellen doen we verder niks, maar we hadden dus een aantal facturen van klanten die een erg goedkope accesoire hadden gekocht waardoor de korting wat meer was dan het eindbedrag. Soms moet je even stunten als bedrijf :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.