• 0

Aangifte IB eenmanszaak

Beste mensen,

 

Ik ben sinds drie jaar bezig met mijn eenmanszaak maar 2007 was het eerste jaar dat ik niet ernaast in loondienst was, dus 100% in de zaak.

 

Van de belastingdienst moet ik aangifte OB doen maar niet IB voor ondernemers, wel voor particulieren.

OB heb ik al gedaan over 2007, maar hoe moet ik nu mijn inkomsten op de beste manier in het particulieren formulier zetten?

Ik heb het al een keer ingevult maar ik kan bv. nergens een ondernemersaftrek plaatsen maar ik voldoe wel aan de eisen voor ondernemers (uren, klanten, enz...).

 

Alvast bedankt,

masa

GOMASA webdesign

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij begin ik hem nu door te krijgen.

Dus er is een aparte ondernemingswinst aangifte begrijp ik? Ik dacht dat dat bij de inkomenstenaangifte moest.

Ik denk overigens niet dat jij recht hebt op ondernemersaftrek als je werkzaamheden als resultaat uit overig werkzaamheid wordt gezien, maar dit kan ik mis hebben.

Iemand anders misschien?

Link naar reactie
  • 0
Van de belastingdienst moet ik aangifte OB doen maar niet IB voor ondernemers, wel voor particulieren.

 

Dan vindt de belastingdienst kennelijk dat je niet voldoet aan de criteria voor het ib-ondernemerschap.

 

ik kan bv. nergens een ondernemersaftrek plaatsen maar ik voldoe wel aan de eisen voor ondernemers (uren, klanten, enz...).

 

Terwijl jij kennelijk vindt dat je daaraan wel voldoet.

 

Je moet de belastingdienst ervan zien te overtuigen dat je ondernemer bent en een ondernemersaangifte IB doen.

Link naar reactie
  • 1

De belastingdienst hanteert criteria om te bepalen of je voor de IB ondernemer bent. Dit zijn andere criteria dan voor (en staat geheel los van) de OB.

Als je door de BD in eerste instantie gezien werd als "resultaatgenieter" (resultaat uit overige werkzaamheden) dan zul je een uitnodiging krijgen om aangifte te doen als particulier. Word je gezien als ondernemer dan ontvang je t.z.t. via email een uitnodiging om je ondernmersaangifte te downloaden.

Mocht je in eerste instantie beoordeeld zijn als resultaatgenieter maar toch de overtuiging hebben dat je wel degelijk ondernemer voor de IB bent (aantal opdrachtgevers, winst, feit dat je risico loopt, investeert etc., na te lezen in het handboek Ondernemen van de BD) dan zou ik een verzoek richten aan je regiokantoor om de aangifte voor ondernemers te mogen invullen. Als je aan het urencriterium voldoet kun je in deze aangifte wel de ondernemersaftrek kwijt.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@Stien:

 

een reus.

 

Gewoon vragen om een W-biljet. De fiscus heeft a.d.h.v. de startersopgave beoordeeld dat je geen ondernemer bent, dus P-biljet en geen optie om winst uit onderneming aan te geven via de site.

 

Die startersopgave kan allang achterhaald zijn. Dat was immers de situatie bij aanvang onderneming.

 

Volg advies Stien en doe dan aangifte.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wil graag even tussendoor gebruik maken van dit topic om even opheldering te vragen. (Dit is mijn eerste IB aangifte)

Mijn inkomsten worden gezien als "inkomsten uit overige werkzaamheden"

Ik neem aan dat je bij "opbrengsten overige werkzaamheden" je omzet van afgelopen jaar in moet vullen en dat je bij "aftrekbare kosten" alle kosten die je gemaakt hebt incl. afschrijving apparatuur moet invullen?

 

Als dat echt alles is wat ik naast de OB aangiftes moet doen, dan begint ondernemen eigenlijk nog ECHT leuk te worden :)

Ik hoor veel mensen over jaaropgaves en dergelijke, hoe zit dat dan precies?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Hoi Spruce

 

Zorg dat je de omzet en kosten ex BTW noteert in de aangifte IB. In de aangifte OB kom je wellicht in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling, die ja dan wel als omzet in de aangifte IB moet opnemen.

 

Nadeel aan jouw situatie is wel dat je geen gebruik kunt maken van de fiscale opties voor ondernemers. Wat zijn de kenmerken van jouw onderneming?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Spruce

 

Zorg dat je de omzet en kosten ex BTW noteert in de aangifte IB. In de aangifte OB kom je wellicht in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling, die ja dan wel als omzet in de aangifte IB moet opnemen.

 

Nadeel aan jouw situatie is wel dat je geen gebruik kunt maken van de fiscale opties voor ondernemers. Wat zijn de kenmerken van jouw onderneming?

 

Groet

Joost

 

ok had ik het toch goed.

welke kenmerken bedoel je precies?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel uren per week;

Hoeveel opdrachtgevers;

Omzet;

Etc...

 

Kijk de vragen op de VAR verklaring er maar eens op na:

 

http://www.belastingdienst.nl/download/485.html

 

Groet

Joost

 

Sorry, maar ik post dat soort cijfers liever niet openbaar op een forum.

De belastinginspecteur is hiervoor al eens langs geweest en heeft mijn inkomsten bepaald als zijnde inkomsten uit overige werkzaamheden.

Dat zegt toch eigenlijk alles al? Of kun je zelfs ook in die hoek nog profiteren van aantrekkelijke voordelen?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je winst uit onderneming hebt, en dat is anders dan resultaat overige werkzaamheden, met name vanwege faciliteiten als de ondernemersaftrek dan heb je een andere aangifte nodig. Je krijgt van de fiscus een soort mailbox met je aangifte voor winst uit onderneming.

 

Afz. Jesse (belastingconsulent)

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het nu precies met de kosten die ik gemaakt heb?

Inmiddels heb ik namelijk mijn laatste OB aangifte van 2007 al de deur uit gedaan. Bij de IB aangifte komen nog een hoop kosten kijken (zoals gsm rekeningen van heel 2007) die ik vergeten ben om op te nemen in de laatste OB aangifte. Nu heb ik daar paar vragen over.

 

Moet je perse alle kosten per kwartaal opnemen bij de OB aangifte, of mag je bijv ook kosten die het hele jaar gelopen hebben ook nog opnemen bij de laatste aangifte?

 

Verder boeit mij die paar centen die ik aan btw terug kan krijgen over mijn gsm rekeningen niet, maar mag ik ze dan nog wel in de kosten opnemen bij de IB aangifte?

Of heeft de belasting liever dat de opgegeven kosten ook kloppen met de opgegeven BTW?

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Hoi Spruce

 

Je BTW aangifte hoort elk kwartaal exact te kloppen. Wel kun je een suppletie indienen over heel 2007 en de vergeten BTW nog terugvragen.

 

Dit is echter geen wetsmiddel, dus de fiscus kan een suppletie bestempelen als een bezwaar tegen de ingediende aangiften. En dat bezwaar natuurlijk afwijzen als het buiten de 6 weken na de betreffende aangifte is ingediend....(niet ontvankelijk).

 

Ik zou de telefoonkosten beslist opnemen in de aangifte IB. Wat jij aan voorbelasting terugvraagt moet je zelf weten immers...

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Spruce

 

Je BTW aangifte hoort elk kwartaal exact te kloppen. Wel kun je een suppletie indienen over heel 2007 en de vergeten BTW nog terugvragen.

 

Dit is echter geen wetsmiddel, dus de fiscus kan een suppletie bestempelen als een bezwaar tegen de ingediende aangiften. En dat bezwaar natuurlijk afwijzen als het buiten de 6 weken na de betreffende aangifte is ingediend....(niet ontvankelijk).

 

Ik zou de telefoonkosten beslist opnemen in de aangifte IB. Wat jij aan voorbelasting terugvraagt moet je zelf weten immers...

 

Groet

Joost

 

 

 

 

Sorry maar ik begrijp je antwoord niet helemaal. Aan de ene kant zeg je dat OB aangifte exact elk kwartaal moet kloppen. Verderop zeg je dan dat ik voorbelasting over telefoonkosten wel zef mag weten of ik die declareer.

Ik weet dat IB aangifte persoonlijk is en niet zakelijk, maar ik denk dat de belastingdienst weldegelijk cijfers naast elkaar legt, denk je niet?

Ik geef een voorbeeld.

Stel ik moet elk kwartaal 1000 euro aan OB afdragen.

Dan heb ik na het indienen van mijn 4e OB aangifte in totaal 4000 euro OB afgedragen. Dan kom ik er bij mijn IB aangifte ineens achter dat ik nog een hoop andere kosten heb gemaakt dat jaar waarvan ik de voorbelasting nog niet heb opgenomen. Voor de paar euro's vindt ik het niet interessant om een suppletie formulier in te vullen, dus geef ik mijn telefoonkosten ex btw gewoon op bij IB aangifte.

Dan kunnen ze toch bij de balastingdienst zien aan de hand van je opgegeven omzetcijfers dat er met de kosten iets niet klopt?

Ok is wel in hun voordeel, maar toch ik weet precies hoe ze zijn

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Spruce

 

Ik had iets duidelijker moeten zijn:

 

de OB aangifte moet qua omzet exact kloppen. Of je alle voorbelasting terugvraagt is aan jou (je kunt in de IB aangifte ook de hypotheekrente niet opgeven, dat corrigeert de fiscus ook niet voor je), maar als je alle voorbelasting terug wilt, dan moet je dat wel over het betreffend tijdvak terugvragen.

 

Tussen IB en OB is slechts een summiere vergelijking te doen door de fiscus omdat zij niet alles kunnen beoordelen, vanwege de verschillende OB tarieven en de vrijstellingen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Voor de paar euro's vindt ik het niet interessant om een suppletie formulier in te vullen, dus geef ik mijn telefoonkosten ex btw gewoon op bij IB aangifte.

 

 

Als je de omzetbelasting niet terugvraagt kun je de bedragen inclusief BTW als kosten opnemen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

link=board=49;threadid=18187;start=15#msg153152 date=1202470353]

 

 

Voor de paar euro's vindt ik het niet interessant om een suppletie formulier in te vullen, dus geef ik mijn telefoonkosten ex btw gewoon op bij IB aangifte.

 

 

Weet je dat heel zeker?

Dan zou je namelijk een heel jaar geen OB aangifte kunnen doen en je OB terugvragen via IB aangifte.

Denk niet dat dat helemaal juist is

 

Als je de omzetbelasting niet terugvraagt kun je de bedragen inclusief BTW als kosten opnemen.

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Hoi Spruce

 

Je BTW aangifte hoort elk kwartaal exact te kloppen. Wel kun je een suppletie indienen over heel 2007 en de vergeten BTW nog terugvragen.

 

Dit is echter geen wetsmiddel, dus de fiscus kan een suppletie bestempelen als een bezwaar tegen de ingediende aangiften. En dat bezwaar natuurlijk afwijzen als het buiten de 6 weken na de betreffende aangifte is ingediend....(niet ontvankelijk).

 

Ik zou de telefoonkosten beslist opnemen in de aangifte IB. Wat jij aan voorbelasting terugvraagt moet je zelf weten immers...

 

Groet

Joost

 

Beste Denarius,

 

Ik heb in mijn gehele fiscale verleden niet meegemaakt dat de fiscus de btw-suppetie aanmerkt als bezwaarschrift. Hoewel dit wel hetzelfde doel is, is de suppletie alszodanig een geheel ander middel. Een suppletie valt onder de juridische vrijwillige verbetering, te weten de inkeerregeling. De suppletie heeft dus geen wettelijk karakter als een bezwaarschrift. Een niet-ontvankelijkheid is dus ook niet van toepassing.

 

Mocht de fiscus dat wel een keer doen (per ongeluk) dan mag je maar daar wel meer over vertellen.

 

Groetjes,

 

 

Deepak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.