• 0

In loondienst per opdracht, hoe & wat?

Hoi, nieuw hier, al één nuttig antwoord gekregen en veel nuttigs gezien. Maar ik heb nog vragen waarop ik geen antwoord zie, misschien omdat ik niet op de juiste termen zoek. Verwijs me a.u.b. door naar de bekende weg - met routebeschrijving ;D - als ik nummer zoveel ben..

 

Ergens in de loop van dit jaar wil ik mijn vaste betrekking eraan geven, en via een een kennis die al iemand in dienst heeft en die persoon detacheert, gaan werken.

 

Ik zal ook gedetacheerd worden. Maar, en nu komt het: ik wil maar een paar maanden per jaar werken. Dus ik neem een klus aan, ben voor de duur van die klus in loondienst bij hem, en daarna ben ik niet meer in loondienst. Hij betaalt me dus ook niet (door) zolang er geen opdracht is.

 

Het is in mijn belang dat hij er belang bij heeft me wel in te zetten, maar hij loopt niet veel risico.

 

Wat zou redelijk zijn om als salaris te vragen? Ik zat zelf te denken aan 70% van wat de inhuurder betaalt voor mij.

En zijn er addertjes onder het gras, bij zo'n constructie?

 

Bij voorbaat dank :).

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat me niet om mijn belang, dat ken ik zelf wel, maar om het belang van de persoon die mij in dienst zou nemen.

 

Als je wil kan ik het wel herschrijven, zodat de vraag vanuit de ondernemersperspectief beschreven staat.

Wanneer maakt een ondernemer 'voldoende' rendement op een personeelslid?

Link naar reactie
  • 0

Als ik een factuur stuur ben ik freelancer, nietwaar?

Als ik als freelancer optreed dan kan ik hem beter weglaten, en rechtstreeks voor de opdrachtgever werken. Maar ik denk dat ik niet kan voldoen aan de eisen voor freelance (te weinig werk/opdrachtgevers per jaar), dus dat dat geen optie is.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat wil ik er best bij vermelden :).

 

Softwareontwikkeling (testanalist):

Minstens drie en maximaal zes maanden per jaar, maximaal 3 en minimaal 1 opdracht per jaar. Tussen de 32 en 40 uur/week.

 

 

Wat de inhuurtarieven zoal zijn weet ik niet heel goed, wel dat ik nu word ingehuurd voor 65,- per/uur en dat collega's voor hetzelfde werk (andere mantelovereenkomst) 75,- p/u kosten.

Dus ik ga uit van een bandbreedte van 60-80 euro/uur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat wil ik er best bij vermelden :).

 

Softwareontwikkeling (testanalist):

Minstens drie en maximaal zes maanden per jaar, maximaal 3 en minimaal 1 opdracht per jaar. Tussen de 32 en 40 uur/week.

 

 

Wat de inhuurtarieven zoal zijn weet ik niet heel goed, wel dat ik nu word ingehuurd voor 65,- per/uur en dat collega's voor hetzelfde werk (andere mantelovereenkomst) 75,- p/u kosten.

Dus ik ga uit van een bandbreedte van 60-80 euro/uur.

 

 

 

Hoi

zelf werk ik ook obv een zgn " payroll constructie" voor verschillende eindklanten. Soort payroll freelancer.. :)

Het tarief van de tussenpersoon verschilt natuurlijk.

Tot 20% van je uurtarief is redelijk te noemen.

 

Als je zelf een klant/opdracht hebt gevonden kun je meestal voor een paar euro p. uur wel terecht bij een intermediair...

 

De tussenpersoon heeft zijn kosten in de aquisitie en in de administratie.

30% van je tarief daar zal hij zeker aan moeten kunnen verdienen!

 

Gr

Joost

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor de reacties :).

 

Ik had het in de openingspost niet heel duidelijk gezet, later nog een keertje toegelicht, maar het gaat me niet om maximalisatie van mijn salaris, maar om een goed evenwicht tussen mijn salaris en het ondernemersbelang van degene die mij in loondienst neemt.

 

Mijn belang kan ik redelijk inschatten, het belang van die ondernemer minder.

Tussen de regels door lees ik dat jullie inschatten dat 30% van wat de inhuurder betaalt voor de ondernemer voldoende winstgevend zou moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Juistem, afhankelijk van zijn kostenstructuur is 30% rendabel.

Echter als hij zeer weinig kosten voor jou maakt kan elk dubbeltje wat jij afstaat al als ' winst' worden aangemerkt.

 

Uiteindelijk bepaalt hij dus wat hij lonend vind en niet ik/jij/wij.. volgens mij althans.

 

succes!

Joost

 

Heel erg bedankt voor de reacties :).

 

Ik had het in de openingspost niet heel duidelijk gezet, later nog een keertje toegelicht, maar het gaat me niet om maximalisatie van mijn salaris, maar om een goed evenwicht tussen mijn salaris en het ondernemersbelang van degene die mij in loondienst neemt.

 

Mijn belang kan ik redelijk inschatten, het belang van die ondernemer minder.

Tussen de regels door lees ik dat jullie inschatten dat 30% van wat de inhuurder betaalt voor de ondernemer voldoende winstgevend zou moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

De ondernemer biedt mij nu een vast dienstverband aan, waarbij ik dan ontslag indien als de opdracht ophoudt. (De opdracht bij de klant waar ik gedetacheerd wordt.)

 

Dat was niet mijn bedoeling, ik wil eigenlijk een arbeidsovereenkomst waarin is opgenomen dat deze afloopt als de opdracht afloopt.

 

Joost2008, kan jij mij schetsen hoe dat in een AOK kan worden opgenomen? Ik zag dat jij ook op die manier freelanced ;D.

Link naar reactie
  • 0

Nee je moet nooit zelf ontslag nemen, tenzij je al nieuwe schoenen hebt he.. :)

Je betaald niet voor niks ww-premie.

 

Anyway, de AOK's die ik steeds heb, de tussenpersoon maakt ze op, die zijn juist gericht op het tijdelijke karakter van een opdracht.

Betreft dus een AOK voor de duur van de opdracht.

 

Wellicht is het slim om tussen jou en die persoon waar je voor wilt werken een ervaren intermediair in te zetten.

Kost ong 2 euro per uur, jij hebt een goed contract en de persoon waar jij het steeds over hebt heeft gewoon een zakelijke leverancier en geen gedoe met arbeidscontracten enzo.

 

Mocht dit geen idee zijn kun je me een bericht sturen en kan ik wellicht een contract inscannen en anonimiseren waar jullie je voordeel mee kunnen doen.

Overigens kan ik je ook de gegevens verstrekken van een zeer betrouwbare ' broker' die personeel levert aan top bedrijven (denk aan banken overheid etc) wellicht kun je je werkzaamheden via hen laten verlopen.

Ik verdien er niks mee btw, hooguit bouw ik wat krediet op. :)

 

Groetjes

Joost

Link naar reactie
  • 0

 

Mocht dit geen idee zijn kun je me een bericht sturen en kan ik wellicht een contract inscannen en anonimiseren waar jullie je voordeel mee kunnen doen.

Je hebt een persoonlijk bericht ;D.

 

In dit geval wil ik graag leunen op het netwerk van die ondernemer (hij heeft een klein bv'tje). Vriendendienst over & weer: hij een extra personeelslid, ik zijn netwerk & inzet.

 

Bovendien ben ik nieuw in de freelance-wereld (al word ik formeel geen freelancer, ik maak te weinig uren voor die optie), ik begin graag een beetje voorzichtig..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik schat in dat hij, als klein detacheerbureautje, serieuzer overkomt bij zowel potentiële opdrachtgevers als potentieel personeel, als hij over meer dan 1 personeelslid beschikt.

 

Bovendien genereer ik inkomsten voor hem, ook een groot voordeel ;). En -niet onbelangrijk- ik ben goed in mijn vak, dus een goed visitekaartje voor zijn bv.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.