• 0

Bijhouden gereden km'ers

Aanbevolen berichten

  • -1
...als je een prive auto zakelijk gebruikt, bedoel je?

 

Nee, ook als een zakelijke auto zakelijk gebruikt en geen bijtelling wil betalen omdat je onder de 500 km prive blijft.

Daarnaast geldt het ook voor bedrijfsbusjes die door bijvoorbeeld monteurs gebruikt worden

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij kun je van de BTW op de reparaties en brandstof een vast percentage van 75% aftrekken
.

 

Inderdaad, dat heb ik ook gevonden:

http://www.businesscompleet.nl/site/businesscompleet/news/show/88

 

Zakelijke kilometers voor 0,19 ct

Ik heb zelf voor de BTW brandstof de volgende berekening gemaakt:

(aantal zakelijke kilometers / verbruik) * gemiddelde benzineprijs

en hieruit de BTW halen en voor 100% meenemen

 

voorbeeld:

4500 km / 1:15 = 300 ltr * 1,40 = 420 EUR

Verrekenbare BTW = 420/1,19 * 19% = 67 EUR

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren en dames,

 

Triep heeft een VOF. Dan is een declaratie van kilometers met een privé auto niet aan de orde!

 

Wel mag de VOF 19 cent per zakelijke kilometer in mindering brengen op de winst. Hiertoe moet Triep (alleen) zijn zakelijke kilometers bijhouden.

 

Qua BTW mag de VOF als voorbelasting 75% van alle BTW die Triep privé betaalt aftrekken als voorbelasting. Onderscheid in de verhouding zakelijke en privé kilometers hoeft niet gemaakt te worden.

 

Dus Triep:

Zakelijke KM's bijhouden (dag, vertrekpunt, bestemming, route en aantal KM's, zorg ook dat dit in jouw agenda klopt).

 

En 75% van alle BTW die je betaalt op ALLE brandstof, reparaties, parkeer- en veerkosten terugvragen via de BTW aangifte van de VOF.

 

Nogmaals: hierbij kent de wet geen onderscheid tussen privé kilometers en zakelijke kilometers!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij de belastingdienst denken ze daar toch iets anders over

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html#P202_21496

 

U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

 

Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken voor de aankoop of de huur ervan. Wel mag u de btw op onderhouds- en reparatiekosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal gereden kilometers op jaarbasis.

 

Sand

 

Link naar reactie
  • 0

Dat staat op de site van de belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-47.html

Je moet alleen wel de benzinebonnen en garagefacturen bewaren, dus zoals Settup het berekent is niet voldoende, je moet bonnen hebben!

 

 

Btw over de autokosten

 

De btw over de autokosten (gebruik en onderhoud) is aftrekbaar voorzover u de auto gebruikt voor bedrijfsdoeleinden. Deze aftrek dient u aan de hand van uw administratie vast te stellen. Slechts voor zover u belaste omzet heeft, bestaat er recht op aftrek.

 

Als de administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van het gebruik van de auto voor belaste prestaties te komen, mag u het voor aftrek in aanmerking komende gedeelte van de in rekening gebrachte omzetbelasting bepalen op 75%.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je prive auto hebt en boekt 19cent per km als kosten, hoef je geen sluitende KM-administratie te kunnen overleggen (het noteren van de zakelijke ritten met datum, aantal km's en het adres is voldoende). Op die manier biedt je administratie dus ook niet voldoende aanknopingspunten voor het bepalen van de verhouding prive/zakelijk en kun je dus de 75% regel toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet alleen wel de benzinebonnen en garagefacturen bewaren, dus zoals Settup het berekent is niet voldoende, je moet bonnen hebben!

 

 

Btw over de autokosten

 

De btw over de autokosten (gebruik en onderhoud) is aftrekbaar voorzover u de auto gebruikt voor bedrijfsdoeleinden. Deze aftrek dient u aan de hand van uw administratie vast te stellen. Slechts voor zover u belaste omzet heeft, bestaat er recht op aftrek.

 

Als de administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van het gebruik van de auto voor belaste prestaties te komen, mag u het voor aftrek in aanmerking komende gedeelte van de in rekening gebrachte omzetbelasting bepalen op 75%.

 

Hallo Karel,

 

Ik ben het met je eens dat het goed is om bonnen te bewaren en zonodig te kunnen overleggen. In mijn situatie gebruiken we 2 privé-auto's, waarvan de ene ook voor loondienst wordt gebruikt. Wanneer ik uit zou gaan van de bezinebonnen kom ik op een rare verdeling, dus heb ik wat anders verzonnen.

 

En als ik de tekst goed lees, zie ik nergens dat je die benzinebonnen ook moet hebben. Er staat:

"deze aftrek dient u aan de hand van uw administratie vast te stellen"

en volgens mij heb ik dat op deze manier vastgesteld.

 

Groet

Sand

 

Bedankt overigens voor de link van 75%.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Sand

 

Quote Sand: "Bedankt overigens voor de link van 75%."

En een bedankje aan mijn adres dan? ;)

 

 

Fijn dat je mijn eerdere reactie inmiddels accepteert, doch eerst tegenspreken met onvolledig materiaal van de fiscus en dan accepteren??? Ik plaats hier niet zomaar een reactie en verzin geen regelingen die er niet zijn!

 

Aangaande de bonnen: "deze aftrek dient u aan de hand van uw administratie vast te stellen"

 

Wettelijk is de administratie al hetgeen zich dienstbaar kan stellen aan de vaststelling van de aangegeven omzet/winst. Vrije vertaling, maar het komt erop neer dat je niet kunt stellen dat je iets betaald hebt zonder onderliggend bewijs. Zelfs een zakenagenda is onderdeel van de administratie.

 

Denk er dus niet al te luchtig over!

 

groeten

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat je mijn eerdere reactie inmiddels accepteert, doch eerst tegenspreken met onvolledig materiaal van de fiscus en dan accepteren??? Ik plaats hier niet zomaar een reactie en verzin geen regelingen die er niet zijn!

 

Hallo Joost,

 

Dat is wel iets te voorbarig gesteld, want ik ben het niet eens met je stelling

Qua BTW mag de VOF als voorbelasting 75% van alle BTW die Triep privé betaalt aftrekken als voorbelasting. Onderscheid in de verhouding zakelijke en privé kilometers hoeft niet gemaakt te worden.

 

Mijn inziens moet er wel enigszins een onderbouwing zijn dat de verhouding zakelijk/ privé in die richting zit. Want anders kun je ook als je de auto maar voor 10% zakelijk gebruikt van deze regeling gebruik maken en ik geloof niet dat dat de bedoeling is van de fiscus.

 

Zou mooi zijn... koop een oude auto, laat hem opknappen, doe er een paar zakelijke ritjes mee.. en je kunt 75% van de BTW terugvragen.

Of je rijdt 20.000 km per jaar en 500 km zakelijk; en dan 75% BTW op je benzinekosten terugvragen.

 

Sorry, maar ik houd er van om bij dergelijke stellingen via extreme voorbeelden aan te tonen dat het op de letter gezien niet juist is.

Tenminste, niet zoals de fiscus het heeft bedoeld.

 

Groet

Sand

Link naar reactie
  • 0

Beste Sand,

 

Ik ben adviseur van beroep. Als je elke keer mijn antwoorden in twijfel trekt (wegens gebrek aan fiscale kennis) dan stop ik met reageren op jouw twijfels.

 

Er zijn nu eenmaal regels die niet aansluiten bij de praktijk. Denk aan een bril van 325 euro voor iemand met een inkomen van 30.000. Die bril genereert een aftrek ziektekosten (nog buiten de premies!) van 1.175 euro!

(kostprijs plus 113% specifieke ziektekosten + 808 aftrek chronisch ziek)

Netto krijgt die persoon dus meer van de fiscus terug dan dat de bril kostte! Of klopt dit volgens jou ook niet ;)

 

Ter lering en vermaak nog de tekst uit de almanak over de 75% regeling:

 

Als u kiest voor privé-vermogen, kunt u wel de BTW op gebruik en onderhoud in aftrek brengen. Hierbij moet u rekening houden met het privé-gebruik. De mate waarin u de BTW op gebruik en onderhoud kunt aftrekken, moet in beginsel uit uw administratie worden afgeleid. Als uw administratie daarvoor echter onvoldoende basis biedt, is goedgekeurd dat 75% van de BTW op gebruik en onderhoud wordt afgetrokken.

Bij de latere verkoop van een auto, die u voor de BTW tot uw privé-vermogen hebt gerekend, bent u geen BTW verschuldigd.

 

En zo eindigt de cursus en alle antwoorden om maar te bewijzen dat ik niet uit mijn nek zwets.

 

Salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er zijn nu eenmaal regels die niet aansluiten bij de praktijk. Denk aan een bril van 325 euro voor iemand met een inkomen van 30.000. Die bril genereert een aftrek ziektekosten (nog buiten de premies!) van 1.175 euro!

(kostprijs plus 113% specifieke ziektekosten + 808 aftrek chronisch ziek)

Netto krijgt die persoon dus meer van de fiscus terug dan dat de bril kostte! Of klopt dit volgens jou ook niet ;)

 

Daarom wordt deze regel ook afgeschaft ;)http://www.geldenrecht.nl/belastingen/aangifte2007/8663/Koop_nog_snel_een_bril_aftrek_buitengewone_kosten_verdwijnt.html

 

Natuurlijk proberen we allemaal de mazen in het net te vinden, maar ik vind wel dat je slechts moet nemen waar je gezien een gezonde redenering ook recht op hebt. En dan zijn regels slechts een leidraad.

 

Groet

Sand

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik had nog een paar vragen:

 

1. Van al mijn benzinebonnen mag ik dus 75 procent btw aftrekken, zelf heb je maar zakelijk 10 procent gereden van het totaal?

2. Ik ga zelf altijd dagelijk met mijn auto naar mijn werk, dit is heen en terug iets van 12 km. Bij het begin hield ik het netjes bij als zakelijke kilometers, echter na een tijdje werd ik er gek van om steeds voor 12km alles op te schrijven. Is hiervoor niet een andere regeling? want ik er geen dag taak van gaan maken om elke keer alles netjes bij te houden voor mijn 19 cent per kilometer.

 

alvast bedankt! je hebt me al veel geholpen op dit forum!.

 

mvg,

 

Matthijs

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Hoi Matthijs

 

Woon-werkverkeer hoef je niet strikt elke keer op te schrijven. Dat volgt wel uit het feit dat je ergens anders werkt dan waar je woont. Noteer gewoon de zakelijk ritten en plus daar aan het einde van het jaar 12 km v.v. x aantal gewerkte dagen bij.

 

Wat betreft de BTW: als uit jouw administratie blijkt dat je maar 10% zakelijk rijdt, dan is ook maar 10% van de BTW voorbelasting.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Matthijs

 

Woon-werkverkeer hoef je niet strikt elke keer op te schrijven. Dat volgt wel uit het feit dat je ergens anders werkt dan waar je woont. Noteer gewoon de zakelijk ritten en plus daar aan het einde van het jaar 12 km v.v. x aantal gewerkte dagen bij.

 

Wat betreft de BTW: als uit jouw administratie blijkt dat je maar 10% zakelijk rijdt, dan is ook maar 10% van de BTW voorbelasting.

 

Groet

Joost

 

Ik was eigenlijk al van plan om dit zo te gaan doen. Echter ik dacht dit mag niet, want je hebt het niet netjes bijgehouden. Echter het is wel aantoonbaar dat ik naar me werk moet.

 

qua BTW weet ik het niet exact aangezien ik alleen ritten naar de klant heb bijgehouden. Ritten naar mijn werk heb ik overgeslagen. Echter ik kan wel globaal uitrekenen wat de verhouding is. Ik schat ongeveer 50/50.

 

p.s. ben je boekhouder?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Echter ik dacht dit mag niet, want je hebt het niet netjes bijgehouden.

 

p.s. ben je boekhouder?

 

 

Het is geen rittenadministratie ter voorkoming van de IB bijtelling. In dit geval gaat het om een overzicht van de kilometers. Hoeft niet sluitend te zijn!

 

Nee, geen boekhouder (ken de regels uiteraard wel), maar belastingadviseur.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wel raar vind is dat zulke informatie niet duidelijk op de belastingdienst website staat. Het enige wat ik kan zien is dat het verplicht is om elke zakelijke gereden kilometer op te schrijven.

 

ik rij in totaal 10 km per dag naar mijn werk. Zeg dat ik pak weg 240 dagen heb gewerkt. Dit is wel bijna 500 euro aan kilometervergoeding dat ik terug krijg.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.