• 0

Contract met een Winkelketen

Beste forumleden,

 

Mijn bedrijf heeft na een lange periode van onderhandelen met een grootwinkelbedrijf de deal gesloten. Dit langdurig onderhandelen ging inhoudelijk alleen over het product en niet over de randvoorwaarden.

 

Nu de deal gesloten is worden we geconfronteerd met zaken die kennelijk heel normaal zijn in de retail maar voor ons totaal nieuw. Een voorbeeld is dat we ruimte moeten kopen om op de schappen te komen.

 

Zo zijn er nog een heel aantal zaken waar wij eigenlijk niks van weten en om eerlijk te zijn, soms voel ik mij amateuristisch overkomen als ik de inkoper weer een vraag moet stellen over bepaalde voorwaarden.

 

Mijn vraag is of ik met iemand in contact kan komen die recente ervaring heeft met een grote retailer en ons kan/wil helpen dit in goede banen te leiden.

 

Het moge duidelijk zijn dat ik de gehele correspondentie niet via dit topic wil voeren maar ik wil wel de voortgang en de nuttige tips hier plaatsen. Over welk product en welke keten het hier gaat, laat ik liever ook pas in een later stadium weten. Mijn excuses hiervoor, echter ik denk dat een beeld te scheppen over hoe hoe een retailer in het algemeen werkt in dit topic leerzamer is dan om te weten met welke organisatie wij zaken doen.

 

Ik hoop op spoedige, nuttige reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondanks dat ik er weinig verstand van heb, lijkt het mij juist wel leuk om hier de discussie te voeren. Zo leert iedereen er wat van!

 

Ik kan me niet voorstellen dat het gangbaar is om schapruimte te kopen/huren. Dat zal dan toch ook echt in dat (goed onderhandeld?) contract van je staan. Kun je nog eens wat zaken noemen waar je tegenaan loopt?

 

Daarbij is het misschien vervelend om steeds die mensen te bellen, maar bedenk wel dat de deal al gemaakt is en jullie ook een beetje als partners door het leven moeten gaan he ! Het is, zeker als jij een top product hebt, zeker ook in hun ogen van groot belang dat jij je kennis uitbreidt over "de markt". Daar kunnen jullie beide in de toekomst alleen maar profijt van hebben!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Gangbaar is het zeker.

Vooral supermarkten zijn er een ster in vergoedingen te vragen voor de beste schapruimte. Een goed schap op ooghoogte is namelijk goud waard vergeleken met het onderste of bovenste schap in een slecht lopende gang

 

Een supermarkt wordt steeds meer een beursplein waar aanbieders tegen vergoeding hun producten mogen plaatsen. Bij bederfelijke waren zijn ze ook nog eens verantwoordelijk voor het voorraadniveau en wordt datgene dat niet in de winkel verkocht wordt ook niet door de supermarkt betaald (althans, die kant ging het al op toen ik 8 jaar geleden levensmiddelen leverde aan o.a. de AH).

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Om nog wat voorbeelden te geven;

- we betalen voor de promotie

- we betalen een percentage om überhaupt leverancier te mogen zijn

- we betalen een garantiebonus

- we betalen daarboven nog eens een groeibonus

 

Eigenlijk zijn we al arm voordat we iets hebben geleverd.

 

Ik denk dan, dat is dus normaal als je wilt leveren aan de retail maar mijn fabrikant is redelijk ontevreden over de gestelde voorwaarden.

 

De retailer loopt nul risico en legt alle verantwoordelijkheid neer bij ons als leverancier, daarnaast hanteren zij een 'take it or leave it' beleid. Echt lekker onderhandelen is er dus niet meer bij.

 

Echter, de klant heeft de datum van lancering nu opgeschoven en dat geeft ons wat meer tijd. Daarom zou ik graag in contact willen komen met iemand die ervaring heeft en ons kan adviseren/begeleiden in dit traject.

 

Met name omdat onze fabrikant het niet eens is met de voorwaarden zitten wij eigenlijk tussen twee partijen in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm ok, ik zat eerder aan een ander soort winkelketen te denken. Bij een supermarkt achtig iets kan ik het me al meer voorstellen.

 

Het risico dat zij lopen, is dat ze voor de door jou ingenomen m² geen omzet draaien en daar dus beter iets anders hadden kunnen zetten.

 

Had je van te voren geen gesprek gehad met je fabrikant, wat zijn eisen/wensen waren ?

 

Je zegt dat het alleen maar over het product ging en niet de randvoorwaarden, maar is dat omdat die randvoorwaarden (kosten voor promotie, bonus, garantie, leverancier) niet discussieerbaar zijn, of hebben jullie er niet aan gedacht om het daarover te hebben? (alles aan die tarieven lijkt mij overigens onderhandelbaar)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je toch al in een wat verder gevorderd stadium zit, stel je niet te kwetsbaar op. Als het een warenhuis is kan ik me voorstellen dat ze deze voorwaarden hanteren, aangezien ze niet van alle markten goed thuis kunnen zijn. Of het product draagt een groot risico.

 

Mijn ervaring met retail-ketens is dat ze niet zo snel betalen, maar je kan er vaak wel zeker van zijn dat ze betalen (alhoewel dit gerust 6 maanden kunnen worden). Afgezien van de betaling vragen/eisen ze dat ik een bepaalde voorraad in Nederland direct beschikbaar voor ze heb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.