• 0

Liquiditeit onder druk door snelle groei

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

je zou vooraf kunnen laten betalen? na bestelling direct betalen. wellicht kun je bij je leverancier een korting krjigen bij grotere bestellingen en / of bij betalingen binnen een kortere periode? De korting zou je dan weer aan je klanten kunnen geven bij directe betalingen of eenmalige automatische incasso's. Ik zou dat gewoon stimuleren.

Ik vind overigens voor een leverancier een betalingstermijn van 14 dagen erg kort en al helemaal raar dat ze direct levering stopzetten bij overschrijding hiervan. ( mits je een goede betaler bent natuurlijk :) )

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Een krediet bij de bank nemen zien we eigenlijk niet zo zitten, wat zou wel een goede oplossing voor ons kunnen zijn?

 

 

Waarom zie je een bankkrediet niet zitten?

Je omzet groeit explosief. Ik neem aan dat dat gepaard gaat met gezonde marges. Het is duidelijk dat je krediet nodig hebt. Wat is er in deze situatie mis met een bankkrediet?

Jouw leveranciers hebben waarschijnlijk wel forse bankkredieten. Waarom zouden zij iemand die geen bankkrediet wil nemen wel een langere betalingstermijn en daarmee meer leverancierskrediet geven?

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik altijd een beetje huiverig voor factoringbedrijven/bedrijven die de facturatie uitbesteden. Net als in jouw geval is de reden/oorzaak vermoedelijk een liquiditeitsprobleem. In jouw geval door snelle groei, maar dat kan ik als klant niet beoordelen.

 

Het is meer een gevoel hoor, maar het zou niet mijn eerste keus zijn.

 

Wat is trouwens het verschil met een bank? je betaalt een marge om snel over je geld te kunnen beschikken, en geeft in jouw voorstel de grip ook nog eens uit handen. Hebben ze een aggressieve manier van incasseren dan slaat dat direct terug op jouw goede naam

 

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Hmm, factoring is in princiepe een legitieme vorm van orderfinanciering. Een goed factoring bedrijf kan dat prima en is relatief goedkoop. Het door jouw genoemde factoring bedrijf ken ik niet. Pas op. Er zijn nogal wat beunhazen. IFN ken ik wel die zijn goed.

 

Factoring heeft ook nadelen. Je hebt zelf geen contact meer met je klanten. Hun aanpak is professioneel en zakelijk, maar ook erg persoonlijk.

 

Ik zou zeker met je eigen bank en een alternatieve bank gaan praten. Als je lekker draait zijn ze soms genegen om je een krediet te verstrekken. Een tweede optie is particuliere investeerders. Duurt lang, is niet goedkoop , je krijgt er wel vaar een goed coach bij. Je kan ook van je klanten eisen dat ze op tijd betalen. Als ze daar een probleem mee hebben, wil jij ze dan wel als klant? Een prettige korting bij tijdige betaling kan een optie zijn.

 

Veel succes

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De betaling is je probleem niet. Je hebt geen onderhandelingspositie ten opzichte van je leveranciers, daarom zit je vast in je huidige positie.

 

Waarom zijn er niet meer leveranciers? Als het product voor jouw eindklanten wel op diverse plaatsen verkrijgbaar is, leveren die bedrijven dan allemaal vanuit dezelfde leveranciers? Ik zou daar beginnen en de tussentijd opvangen met een krediet bij een bank.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

waarom per se een bankkrediet? Ik zou uitrekenen wat de kosten zijn van een krediet of factoring en daaruit bekijken wat financieel het beste is.

 

Allebei heeft voor- en nadelen. Factoring werkt volgens mij alleen bij vaste klanten, en niet een eenmalige koper via je webshop. Maar is wel beter af te stemmen op jullie groei. Bovendien ben je in één keer klaar met de afhandeling.

 

Krediet is leuk, maar bij snelle groei denk ik een eenmalige oplossing. Veel bedrijven hebben een debiteurenpost waar je eng van word.

 

Het beste is om zoals al gezegd te onderhandelen met de leverancier. Voor hem zou het ook niet interessant zijn als jullie je groei niet meer kunnen bijhouden.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn nu de voordelen van factoring. Gaf al aan dat ik het gevoelsmatig niet zou doen maar wellicht overtuig u mij. Het zal werk besparen, zonder twijfel, maar welke feedback krijg je van je favtoringbedrijf?

ben benieuwd

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat voor producten je via internet verkoopt of welk type klanten je bedient maar als je levert aan consumenten zijn er natuurlijk ook alternatieve betalingswijzen naast facturering.

 

Denk eens aan het integreren van modules voor creditcard-transacties (bijv. Equens of Bibit) of directe bankoverschrijvingen (iDeal). Op deze manier beschik je (vrijwel) direct over je verkoopopbrengsten en kan je je liquiditeitsgat verkleinen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn nu de voordelen van factoring. Gaf al aan dat ik het gevoelsmatig niet zou doen maar wellicht overtuig u mij. Het zal werk besparen, zonder twijfel, maar welke feedback krijg je van je factoringbedrijf?

ben benieuwd

 

Ik denk dat je allereerst het onderscheid tussen traditionele en amerikaanse factoring moet maken.

 

Bij traditionele factoring wordt er met verpanding gewerkt, je krijgt op deze manier maar 80% " bevoorschot" en het debiteuren risico blijft voor jezelf. De factormaatschappij zal wel achter de debiteuren aanzitten, maar gezien het geringe eigen belang, de vordering gaat na 90 toch weer op de klant over, leert de praktijk dat de debiteur niet erg op de hielen wordt gezeten. Ing Commercial finance en IFN zijn factoringbedrijven die op deze wijze werken. Deze bedrijven hanteren bepaalde limieten wat spreiding van debiteuren en hoogte van de omzet betreft. Tevens is het contract niet op korte termijn opzegbaar.

 

Bij amerikaanse factoring wordt de vordering gecedeerd en gaat ook het debiteuren risico over. Je zal dezelfde dag nog zo'n 96% van de factuur ontvangen. Failleert de debiteur dan is dit voor rekening van de factormaatschappij. Op deze wijze heb je dus feitelijk een credietverzekering en is de debiteurenadministratie ook gelijk geoutsourced. De enige maatschappij die zich op deze wijze met factoring bezig houdt- naar mijn weten - is Parkerhouse. Bij deze vorm van factoring spelen omzet en spreiding geen rol. De financiering is op zeer korte termijn opzegbaar.

 

De kosten van factoring zijn inderdaad aan de hoge kant. Je moet natuurlijk wel bedenken dat dit een last minute optie is. Bij amerikaanse factoring weet je, wat het kostenplaatje betreft, direct waar je aan toe bent. Je kan in dat geval dan ook al in je prijsstelling naar de client toe rekening houden met deze kosten.

 

Factoring is een relatief onbekend verschijnsel. In mijn ogen kan het in een hoop specifieke gevallen echter de gepaste oplossing zijn.

 

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.