• 0

facturen vanuit Beheer BV naar VOF???

Beste Leden,

 

Ik ben in 2007 begonnen met een VOF. Ik had al langdurig een eenmanszaak en een slapende beheer BV. Nu zijn de winsten in de VOF dusdanig dat ik de fiscus met de IB aangifte wel heel erg bestempel als een goede vriend :-\. Mijn concrete vragen zijn nu;

1. mag ik een gedeelte van mijn "winst"van de VOF af factureren door mijn slapende beheer BV?

2. Indien ik een ondernemersinkomen vanuit mijn VOF over hou van meer dan 40.000 euro, moet ik dan nog steeds een DGA salaris berekenen in de BV of mag ik alles onder brengen in de vpb aangifte??

 

alvast dank voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals ik het begrijp zijn de winsten zodanig dat de zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling niet meer opwegen tegen het voordeel van het vennootschapsbealstingtarief?

Dan is er volgens mij maar één mogelijkheid en dat is dat de Beheer BV jouw aandeel in de VOF overneemt. Je neemt deel in de VOF als natuurlijk persoon of als BV, maar je kunt dit volgens mij niet verdelen zoals jouw uitkomt.

Maar mij lijkt dit iets waar een goede accountant zelf wel mee komt (als je die hebt).

Link naar reactie
  • 0

Over punt 2:

Indien je als natuurlijke persoon in de VOF deelneemt, is alles inkomstenbelasting.

Als de BV het aandeel in de VOF overneemt, komt het resultaat van jouw deel van de VOF toe aan de BV. De BV betaald hiervan jouw DGA-salaris en de rest is winst van de BV waarover je vennootschapsbelasting betaald.

 

Bedenk overigens wel dat je een winst van minimaal 60.000 euro moet hebben wil een BV interessanter zijn, ook afhankelijk van je eventuele hypotheekrenteaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel,

 

dank voor je antwoord, maar ik heb inderdaad nog geen accountant, daar voordien mijn administratie erg eenvoudig was. Dus geen tot weinig advies nodig.

Ik begrijp wat je zegt (helaas :-[).

Indien die weg niet mogelijk is, geldt dat dan ook tussen een eenmanszaak en een beheer BV?? Ik kan natuurlijk vanuit de eenmanszaak nog diverse kosten doorberekenen aan de VOF en die "kosten-omzet" vervolgens "doorgeven" aan de beheer BV.

 

Groet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 309 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.