• 0

sponsoring discotheek

hallo,

 

Ik ben een leerling uit vwo 6. Ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken, als onderwerp heb ik gekozen het oprichten van een eigen discotheek. Dit gaat allemaal erg goed, maar over één onderwerp kan ik weinig informatie vinden namelijk: sponsoring.

 

Ik heb dan ook een aantal vragen

- Welke bedrijven zou ik als sponsor kunnen vragen?

- Aan wat voor een sponsoring moet ik dan denken?

- Als je door de stad loopt zie je vaak dat een café/discotheek een uithangbord heeft van bijvoorbeeld Heineken. Wat ik me dan afvraag is wat voor een deal dat café/discotheek met Heineken heeft en wat dan de verplichtingen van dat café/discotheek zijn tegenover Heineken?

 

Ik hoop dat deze vragen beantwoord kunnen worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jomi,

 

Tot voor kort las ik alleen maar op higherlevel.nl, maar ga nu maar eens actief deelnemen:

 

Een kort antwoord op je vragen:

 

- Horecaondernemingen hebben vaak te maken met drankleveranciers die hun product graag in de markt willen zetten. De leverancier bied de ondernemer een korting op zijn product (denk bijvoorbeeld aan Flugel) en geeft hierbij vlaggen, ijsbakken etc. etc. weg, dit om de afname van Flugel te stimuleren, dit is een soort sponsoring. Daarnaast zie je (is tenminste mijn ervaring) regelmatig sportclubs die afspreken met een horeca-eigenaar om de winst (of verlies) te vieren in een bepaalde discotheek/café, in ruil hiervoor sponsort een horecagelegenheid vaak de sportshirts. Weer een andere vorm is adverteerders op posters (of bijvoorbeeld in toiletten) de horeca ondernemer krijgt in ruil voor een zichtbare advertentie een (kleine) vergoeding.

 

- Heineken (maar ook bijvoorbeeld InBev (eigenaar van o.a. Dommelsch, Hertog-Jan) is naast brouwer tegenwoordig ook vaak bank en groothandel. Als je een horecaonderneming start kun je bij een brouwerij terecht voor een lening ; deze lening kan in contanten zijn, maar ook in inventaris (denk aan barren, koelkasten en tapinstallaties). Als je als ondernemer een dergelijke lening aangaat verplicht Heineken je om alle dranken in te kopen bij Heineken (en bij Vrumona als frisdrankleverancier). Bovenstaande is vaak het geval bij een uithangbord van Heineken, het kan overigens natuurlijk ook zijn dat de horeca ondernemer graag kenbaar wil maken welk bier zij schenkt.

 

Het grootste gedeelte van de horecaondernemingen in Nederland is verbonden aan brouwer, al staat dit flink ter discussie. Als je meer wil weten over de brouwens en hun verbanden verwijs ik je graag naar een uitzending van Zembla:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[pointer]=2&tx_ttnews[tt_news]=2761&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=4c4814e88c

 

Succes met je profielwerkstuk!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.