• 0

[Centraal MS Excel-topic] Gebruik geavanceerde mogelijkheden Excel

Beste allemaal,

 

In mijn huidige functie op een planning & control afdeling in een middelgrote onderneming werd in het verleden nauwelijks gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Excel.

 

Managementinformatie werd voornamelijk uit verschillende bronsystemen (o.a. financieel, productie en personeel) gehaald en 'even vlug' in Excel geplakt. Deze informatie was dan ook niet echt overzichtelijk en volledig.

 

Geld was hier de voornaamste reden voor, er was geen budget voor de bekende management informatie systemen...

 

De afgelopen tijd heb ik met Excel compleet nieuwe rapportages opgesteld welke de informatie automatisch rechtstreeks uit de verschillende bronsystemen haalt en naar wens van de betreffende manager weergeeft. De rapportages zijn, mede door de flexibiliteit en nihile kosten, met gejuich ontvangen.

 

De verschillende rapportages worden opgesteld met behulp van Visual Basic for Applications (VBA), de 'programmeertaal' achter Excel, Word, Acces, etc.

 

Nu is mijn vraag, in welke mate worden deze mogelijkheden door (startende) ondernemers toegepast? Excel biedt immers dezelfde mogelijkheden als verschillende pakketten (klantbeheer, debiteuren beheer, etc etc) tegen een fractie van de kosten en een grote mate van flexibiliteit.

 

Ik zit er aan te denken om mijn diensten (freelance, danwel in ondernemingsvorm) te gaan aanbieden. Vandaar bovenstaande vraag. Deze post is overigens niet bedoeld om klanten te werven, maar om de vraag in te schatten.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zet je prijzen in een aparte worksheet, gewoon voor alle hoeveelheden, dat kan super simpel met slepen in Excel.

 

aantal - prijs

1 - 100

2 - 100

3 - 100

4 - 80

5 - 80

6 - 80

7 - 80

8 - 80

9 - 70

10 - 70

 

In je formule kan je vervolgens middels vlookup (verticaal.zoeken in NL) simpel de juiste prijs bij het aantal vinden.

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Indien er minder dan 20 diensten verkocht worden, is de prijs EUR 246,50, ongeacht er maar één, twee of tien verkocht zijn.

Indien er minder dan 40 diensten, maar meer dan 20 diensten verkocht worden is de prijs tussen de 20 en de 40 diensten 2 * EUR 246,50, maar bij minder dan 20 is een gedeelte van de inkoop EUR 246,50.

 

 

 

In VBA ( te openen vanuit excel met Shft F11) een eigen formule maken. Voorbeeldje op basis van tekst in citaat:

 

Function inkoop(Aantal_verkocht As Double) As Double

 

waarde = 246.5

 

If Aantal_verkocht < 40 And Aantal_verkocht >= 20 Then

inkoop = 2 * waarde

End If

 

If Aantal_verkocht < 20 Then

inkoop = waarde

End If

 

End Function

 

De formule is nu aan te roepen in de sheet (categorie: door gebruiker gedefineerd)

=Persnlk.xls!inkoop(A2)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.