• 0

(her)financiering rekening courant

Ik heb een eenmanszaak.

Woon samen maar ben niet getrouwd.

Mijn vriend heeft een fulltime job zijn salaris ligt rond de 26k per jaar.

Ik heb mijn zaakje nu bijna 5 jaar en heb net mijn laatste termijn betaald van mijn langlopende lening.

eind april moet ik gaan inlossen op mijn RC.

Mijn omzet is niet super maar wel stabiel de afgelopen 5 jaar.

Aangezien ik in de horecabranch zit is het nu een beetje stil en krijg ik de komende maand problemen met het betalen van mijn rekeningen.

Dus ik dacht ik ga naar een bank (rabo) en vraag een nieuwe lening aan en een nieuwe RC, zit momenteel bij een andere bank.

Nu is het dus zo dat ik dat niet krijg bij de rabobank omdat ik geen ondernemersloon van meer dan 30k uit mijn onderneming kan halen.

Dit is eigenlijk wel een beetje een domper aangezien die man begon over 180k en ik maar 50k wilde hebben en hij niet echt problemen voorzag omdat ik wel winst draai en we kunnen leven van het inkomen van mijn vriend.

Ik kan niet begrijpen dat mijn aanvraag afgewezen is, iemand die mij dit kan uitleggen ?

Is het nou zo dat ik bij andere banken geen kans maak want die adviseur van de rabo vertelde er wel bij dat hij niet dacht dat er een andere bank met me in zee zou gaan.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een beetje lastig voor mij om te begrijpen waarom jij 50K nodig hebt? Op wat voor termijn wil jij dat geld gebruiken? Je zegt rekeningen betalen, wat voor rekeningen zijn dat? Kun je niet denken aan het proberen regelen van langere betalingstermijnen bij je leveranciers?

 

Je zegt dat het de komende tijd rustig zal zijn, probeer daar dan wat aan te veranderen! Ipv meer geld te lenen, probeer meer geld te verdienen?! Is er geen enkele mogelijkheid om meer omzet te maken ? Je zegt horeca, kun je niet aankloppen bij de heren en dames van Heineken of InBev voor een lening?

 

Kan je partner anders geen persoonlijke lening aangaan?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

50k is voor het weg werken van achterstallig onderhoud en een stukje buffer om de tijd te overbruggen richting het seizoen.

Er staat niet veel open bij leveranciers. Het is meer dat de huur eigenlijk even een probleem wordt.

ik haal een groot deel van mijn omzet van toerisme dus dat even druk maken wordt dan wel een probleem, in de winter maanden is het aanbod van horeca eigenlijk veelste groot voor het aan bewoners hier.

Inbev of andere brouwer is geen optie ik ben niet geen grote drank afnemer.

Mijn vriend wil ik er eigenlijk niet bij betrekken.

 

Link naar reactie
  • 0

nee met de verhuurder is niet echt te praten dat heb ik al geprobeerd.

De afgelopen 5 jaar had ik nog genoeg geld op mijn rc maar daar is nu de bodem van inzicht.

Ik heb slecht contact met mijn tussenpersoon van de bank.

Misschien moet ik gewoon een binnen lopen bij een andere bank.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

uhm hoe noem je dat een cashflow probleem...

maar is het nou zo dat ze ook kijken naar het inkomen van mij vriend ?

of kijken ze echt naar puur wat de zaak op brengt en waarom kijken ze naar een ondernemers inkomen van 30k terwijl ik met veel minder rond kan komen..

Link naar reactie
  • 0

Klinkt eerlijk gezegd toch een beetje alsof je het rekening courant aan het opteren bent...een cash flow probleem is iets anders en ontstaat niet ineens na vijf stabiele jaren. Misschien is volgende een vraag die je niet op dit forum niet wilt beantwoorden, maar hoeveel omzet draai je, en hoeveel kosten staan daar tegenover? Ik zou me afvragen waar ik omzet kan verhogen en daarna waar kosten te verlagen. Voor inlossingen had je eigenlijk al moeten reserveren/sparen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is een kwestie van verkeerd financieren denk ik. Je hebt geen werkkapitaal als ik het zo lees. Je moet een bepaald deel van wat je aan kortlopende schulden hebt, kunnen betalen met lang gefinancierd geld. (Goedkoper!) Je leverancierskrediet moet je niet opsoeperen hiervoor.

 

Ik zou dus in plaats van RC een langlopende lening afsluiten voor dit soort zaken.

 

Ik denk dat je je toch ook meer zult moeten focussen op de inkomenskant. Probeer nou eens wat te doen met die seizoenen. Ga langs seniorenflats en stop wat flyers in de bussen dat je speciale kaart tafels hebt met een ditje en een datje. Probeer nou eens te denken in oplossingen ipv problemen. Ja de winter is minder, maar wat kun je er aan doen om die mensen je kroeg in te krijgen? Je omzet is al 5 jaar stabiel. Ik kan me niet voorstellen dat je daar gelukkig van wordt? Probeer iets aan die inkomenskant te doen zou ik zeggen!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wat je zegt klopt ook ergens wel highio.

Ik heb deze zaak voor teveel gekocht daardoor zijn de afschrijvingen op goodwill en inventaris heel hoog geweest plus het feit dat ik teveel met geleend geld heb gedaan.

Ik ben op 0 begonnen op rc en heb wel de nodige apparatuur moeten vervangen in de 1e paar jaar.

Wat ik de laatste jaren wel heb geleerd is dat je geen zaak moet beginnen zonder een stuiver eigen geld..

 

Dat is ook de bedoeling sp00n dat ik een nieuwe langlopende lening aan ga maar dat wil dus even niet lukken.

Ik heb geen kroeg trouwens.

is een lunchroom.

 

Aan de inkomstenkant wordt wel veel gewerkt maar op korte termijn is dit even geen oplossing.

Als ik het seizoen haal dan kan ik wel gewoon een buffer opbouwen voor de rest van het jaar..

Maar dat haal ik nu dus niet zoals het er nu naar uitziet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

(Kroeg was niet denigrerend bedoeld hoor)

 

Toevallig werk ik af en toe voor de Rabobank... Ik denk dat je het beter elders kunt proberen. Rabobank heeft een AAA rating (hoogste credit rating van Moody's en S&P) en die gaan dus liever de risicovollere leningen niet aan.

 

Ga naar een andere bank en kom met cijfers (jaarrekeningen). Je zegt dat je winst maakt, dan moet daar toch ruimte zijn om een krediet voor af te sluiten.

 

Laat ook heel duidelijk zien wat je met dat geld gaat doen. Die "kereltjes" vinden het heerlijk om het te zien. Probeer je RC af te bouwen, wat weer rentekosten scheelt, met het verschil kun je weer je langlopende (rente +) lening aflossen. Laat zien in wat voor apparatuur je gaat investeren en wat dat evt. voor je omzet kan doen/dan wel kosten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Om geld bij een bank los te krijgen, moet er "huiswerk" gemaakt worden, waarmee je de persoon aan de andere kant van de tafel kunt overtuigen,

( een bank wil er altijd zeker van zijn dat er terugbetaald kan worden):

a. Hoe zijn de resultaten de afgelopen 3 jaar geweest

b. Wat verwacht ik het komend jaar en het jaar daarop.

c. Waarom, hoeveel en voor welke periode heb ik financiering nodig

d. Aantonen dat er voldoende ruimte is, voor rente en aflossing

e. Welke zekerheden kan ik aanbieden voor het geval dat het toch nog mis gaat.

 

Je moet er wel rekening mee houden, dat verliesfinanciering weinig tot geen kans van slagen heeft.

Tip: vergelijk je oorspronkelijke ondernemersplan eens met de huidige werkelijkheid en welke lering kan je hieruit trekken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.