• 0

Geen traditioneel product

Hallo forumlezers,

 

Situatie: net afgestudeerd, momenteel in loondienst.

Weinig tot geen eigen kapitaal in te zetten.

 

Ik wil een concept gaan ontwikkelen tot product. Het probleem is dat het geen 'traditioneel' product is, zoals een nieuwe zeepdispenser.

 

Het gaat om zgn. 'interactieve billboards'. Reclamezuilen waar grote en kleine bedrijven of personen via Internet op kunnen adverteren, eventueel plaatsgebonden (bijv. alleen op Schiphol en Eindhoven airport, om maar wat te noemen)*

 

Ik heb nog geen enkele ervaring met ondernemen, laat staan met het opzetten van een nieuw reclame netwerk. Zoeken naar tips en hulp is wat lastig omdat het dus meestal gaat om industriële producten in de zin van 'voorwerpen'.

 

Een prefab ondernemingsplan van de KVK kan ik niet invullen omdat het te specifiek over die traditionele producten gaat.

 

Waar ik vooral achter wil komen is de haalbaarheid. Kan ik het beste beginnen met het (laten) doen van een marktonderzoek? Hoe ga ik dit berekenen? Er zijn nog veel onbekende kosten.

 

Het _moeten_ werken met partners is iets waar ik het meeste risico in zie: stel dat ik een billboard op Utrecht Centraal wil plaatsen, moet ik een contract afsluiten met de NS. Voor draadloos internet ben ik afhankelijk van KPN. Et cetera...

 

Misschien moet ik het niet zelf willen doen, maar wie dan wel?

Zelf een prototype maken en daarmee de hort op? NDA's laten tekenen? Bedrijven/bureau's langsgaan?

 

Het liefst zou ik morgen mijn baan opzeggen en vol gas aan de slag gaan. Maar waar te beginnen? Deze post is bedoeld als sparringpost... alle commentaar is van harte welkom. Bedankt.

 

[* het concept in deze post is gefingeerd maar de situatie is gelijk]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je voorbeeld is niet goed, want interactieve billboards worden nu uitgerold in de reeds lang bestaande bedrijfstak van buitenreclame waar heel veel informatie over beschikbaar is. Er zijn legio voorbeelden van bedrijven/nieuwkomers in deze sector en het businessmodel op zich is traditioneel - ook al zijn de mediatoepassingen op zich vernieuwend...

 

Als je dus een nieuwe reclamenetwerk wil opzetten, kun je binnen de branche enorm veel vinden. Tenzij je de weg niet weet in deze sector, en dan kun je beter eerst een paar jaar ervaring opdoen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Je vraagt:

Hoe kan ik de haalbaarheid van mijn ondernemingsplan toetsen.

 

Je kijkt naar drie dingen:

1. kloppen de feiten en de aannames in het plan?

2. leiden de aannames tot een levensvatbaar bedrijf?

3. is de ondernemer in staat dat ook uit te voeren?

 

1. Een plan bevat feiten en aannames. Een feit is bijvoorbeeld de kostprijs van iets of de huur van een pand.

Een aanname is iets wat je bedenkt, er zijn 300.000 kanarieliefhebbers en 10% daarvan wil mijn revolutionaire vogelschommel, dat zijn er dus 30.000.

Een aanname kan realistisch zijn, als maar blijkt dat je er goed over hebt nagedacht.

 

2. In je ondernemingsplan staat meestal een prognose van omzet hety mooist is als dat een excel is waarmee je kunt stoeien. Als je aannames in je plan op termijn tot winst leiden (ga uit van minimaal 20.000 euro) dan lijkt het er op.

 

3. Kun jij dit plan tot een succes maken, heb je de capaciteiten, het geld, de opleiding, het netwerk en de ervaring om dat plan te realiseren?

 

Tegen de tijd dat je bij vraag 3 bent weet je genoeg om ook die vraag te beantwoorden.

 

groet

Peter Bosman

www.publimix.eu

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Papier is geduldig, maar als je flink gaat investeren en met grote partijen gaat werken, zou ik je aanraden je aannamen heel goed te onderbouwen. Als je geen ervaring hebt met ondernemen èn geen ervaring in de branche, dan lijkt het belangrijk dat je een plan hebt dat staat als een huis. Dat betekent zoveel mogelijk informatie verzamelen. Daarna lijkt het mij verstandig om op zoek te gaan naar een investeerder die wel thuis is in de branche en innovatie, en actief gaat meehelpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.