• 0

Meer uitgaven dan inkomsten: BTW terugvorderen?

Hallo!

 

Per 1-1-08 ben ik mijn EMZ gestart, en de komende 3 maanden verwacht ik meer uitgaven te doen dan omzet binnen te halen. Niet vreemd natuurlijk: aanschaf van kantoorartikelen en pc's, en nog niet al te veel omzet.

 

Mikjn vraag is hoe dat zit met het terugvorderen van BTW. De BTW over de omzet die ik maak betaal ik dus aan de fiscus, en daar zou ik de BTW die ik over mijn investeringen betaalde vanaf moeten trekken. Maar wat als ik dan op een negatief getal uitkom? Krijg ik de BTW dan alsnog terug, of kan ik mijn investeringen beter over meer perioden spreiden?

 

Alvast bedankt!

Groeten,

Rick

www.shopperz.pro - Start je webshop, zonder gedoe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je krijgt het te vorderen bedrag inderdaad teruggestort op je rekening.

 

Let wel op: waarschijnljk zal de belastingdienst na 1e 3 maanden de 10 hoogste facturen willen met het meeste terug te vorderen BTW-bedragen.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg elk kwartaal geld terug, niet omdat ik meer kosten dan inkomsten heb maar omdat bijna al mijn facturen intracommunautair zijn en de BTW dus wordt verlegd.

 

Fiscus heeft nog nooit naar iets gevraagd.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Als je over het hele jaar gezien minder dan 1884 EUR aan BTW moet afdragen val je onder de kleineondernemersregeling. (zie www.belastingdienst.nl). Als je onder de 1345 EUR blijft hoef je zelfs niets af te dragen!

 

Let ook op Investeringsaftrek. Wanneer je in 1 jaar méér dan 2100 EUR (ex BTW) investeert, mag je 25% van je investering als aftrekpost opvoeren van je belastbare winst. Let wel: alleen investeringen vanaf 450 EUR tellen mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg na een flinke investering in de aanvangsfase een telefoontje van de dienst of ik ook van plan was om ooit omzet te gaan maken. Het vorderen van die BTW was op zich geen probleem, behoudens het gegeven dat de dienst een beetje traag bleek met overmaken. Na enig aandringen werd het bedrag gestort. Ik moet er wel bij vertellen dat dit zo'n 15 jaar geleden is.....

 

Daarna nooit meer probelem gehad met negatieve aangiften. Gewoon een paar weken later geld in de bank.

 

Henk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je over het hele jaar gezien minder dan 1884 EUR aan BTW moet afdragen val je onder de kleineondernemersregeling. (zie www.belastingdienst.nl). Als je onder de 1345 EUR blijft hoef je zelfs niets af te dragen!

 

Let ook op Investeringsaftrek. Wanneer je in 1 jaar méér dan 2100 EUR (ex BTW) investeert, mag je 25% van je investering als aftrekpost opvoeren van je belastbare winst. Let wel: alleen investeringen vanaf 450 EUR tellen mee.

 

Hoi Setup

 

Gezien de vragen na jouw reactie (hoewel feitelijk juist) komt er wat ruis op dit draadje. De KOR is niet 'im frage' het gaat immers over te vorderen BTW. De antwoorden hierboven zijn al feitelijk en over de toepassing van de KOR is al genoeg geschreven op ons forum.

 

De investeringsaftrek is een IB-kwestie en dus ook niet relevant voor dit OB-topic.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg na een flinke investering in de aanvangsfase een telefoontje van de dienst of ik ook van plan was om ooit omzet te gaan maken. Het vorderen van die BTW was op zich geen probleem, behoudens het gegeven dat de dienst een beetje traag bleek met overmaken. Na enig aandringen werd het bedrag gestort. Ik moet er wel bij vertellen dat dit zo'n 15 jaar geleden is.....

 

Daarna nooit meer probelem gehad met negatieve aangiften. Gewoon een paar weken later geld in de bank.

 

Henk

 

 

 

Hoi Henk

 

In jouw geval gingen waarschijnlijk de kosten voor de baten uit. Rick heeft al omzet, dus van een BTW-plicht is al sprake. Hier zal de fiscus niet snel op terugkomen, tenzij (als er geen verlegde diensten of nul tarief leveringen zijn) er geen positief resultaat behaald wordt in de komende jaren.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tot nu toe nooit btw terug gekregen. (Sinds 1.5 jaar) De reden waarom ik geen btw terug krijg is omdat ik een veelste hoge omzet draai. 8 á 15,000 euro per maand. Volgens mijn boekhouder.

 

 

Is dit waar , dus wat mijn boekhouder zegt? Dus omdat ik teveel omzet draai , krijg ik geen btw terug. :s ??

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ja altan, dat klopt wat je boekhouder zegt..

 

Elk gezond bedrijf zal BTW moeten afdragen. Als je btw terug zou krijgen dan betekent dat dat je meer kosten maakt als omzet en dat zou niet echt een gezonde situatie zijn.

 

Wel jammer dan. Dus om die btw terug te krijgen moet ik dus als het ware zeer weinig omzet draaien. Wel jammer. Anders had ik nu 1000de euro's aan btw terug gekregen. Bedankt voor de antwoord. :)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Op de korte termijn ben je misschien blij met die BTW centen, maar op de lange termijn heb je toch echt een probleem als je maar BTW blijft terugvragen. :)

 

Dus ik zou blij zijn dat je niet blij bent. :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ja altan, dat klopt wat je boekhouder zegt..

 

Elk gezond bedrijf zal BTW moeten afdragen. Als je btw terug zou krijgen dan betekent dat dat je meer kosten maakt als omzet en dat zou niet echt een gezonde situatie zijn.

 

Hoe kan het dan dat een autohandelaar die ik laatst heb gesproken, rond de 30 auto's per maand verkoopt , dus rond de 100,000 euro omzet , maar toch iedere 3 maanden ongeveer 500 euro terug krijgt??

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan het dan dat een autohandelaar die ik laatst heb gesproken, rond de 30 auto's per maand verkoopt , dus rond de 100,000 euro omzet , maar toch iedere 3 maanden ongeveer 500 euro terug krijgt??

 

Misschien koopt hij ze wel in voor een hogere prijs als dat ie ze verkoopt ;D

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan het dan dat een autohandelaar die ik laatst heb gesproken, rond de 30 auto's per maand verkoopt , dus rond de 100,000 euro omzet , maar toch iedere 3 maanden ongeveer 500 euro terug krijgt??

 

Misschien koopt hij ze wel in voor een hogere prijs als dat ie ze verkoopt ;D

 

Dus hij maakt 100,000 euro omzet , en maakt 100,600 euro verlies per maand? Dus die gast maakt per jaar meer dan 1.2 miljoen euro verlies per jaar :D ?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Altan,

 

heb je z'n boekhouding in kunnen zien? Weet je überhaupt iets van zijn manier van boekhouden? Weet je of hij de margeregeling toepast?

 

Verhalen zijn maar verhalen en die gaan vaak een eigen leven leiden, zonder op enige waarheid gebaseerd te zijn. En hoe vaker ze doorverteld worden, deste verder ze van de waarheid geraken. Borrelpraat noem ik dat.

 

Structureel BTW terugkrijgen betekent óf 6 % output en deels 19 % input (snackbar huur e.d.) óf verlegde heffing, óf stelselmatig verlies óf ... klooien met de cijfers.

 

groet,

 

John

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.