• 0

Meerdere BV's en DGA salaris

Op dit moment heb ik inmiddels een jaar een succesvolle eenmanszaak met over 2007 gezien DGA-conform salaris (39.000).

 

Samen met een vennoot heb ik een VOF. De verdeling in deze VOF is 50-50%. Binnen deze VOF doen we een aantal activiteiten samen, ik factureer het eea tussen de eenmanszaak en de VOF. Mijn vennoot heeft geen eenmanszaak. De VOF bestaat slechts een paar maanden en heeft nog geen noemswaardige winsten.

 

Nu hebben de vennoot en ik plannen om te gaan participeren in een Joint Venture (BV). Deze partij eist dat we dit doen vanuit een BV, een logische stap zou zijn om onze VOF 'up te graden' naar een BV (te noemen 'VOF-BV').

 

We staan nu voor een aantal opties. Voor mij is het aantrekkelijk (op dit moment) om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV. Dit omdat ik over 2008 sowieso meer inkomsten verwacht (los van de JV). De opties:

 

1) Ik maak van mijn eenmanszaak een BV, mijn vennoot op zijn naam ook een BV (holding). We gaan vanuit deze BV beide participeren in de JV.

2) We upgraden onze VOF naar een BV waar we allebei 50/50 aandelen van hebben, en gaan met deze BV in de JV.

3) Zelfde als punt 2, alleen ik upgrade mijn eenmanszaak dan ook naar een BV, en ga met deze BV in de nieuwe 'VOF-BV' zitten voor 50%.

4) Bij 2 en 3 kan mijn vennoot ervoor kiezen om zijn aandeel ook in een eigen holding onder te brengen alsnog.

 

Op zich neig ik naar optie 3. Enige nadeel is wel dat er dan 2 BV's nodig zijn met de kosten van dien. We hebben voorlopig geen werknemers. Die zullen in de JV komen eventueel.

 

Daarnaast heeft mijn vennoot onvoldoende inkomsten om aan een DGA salaris te komen. Stel we gaan voor optie 3, is het dan zo dat ik een DGA salaris uit mijn eigen BV moet halen, en ook uit de VOF-BV? Of geldt DGA alleen voor de 'laatste' BV in de keten? Moet tevens mijn vennoot een DGA-salaris uit de VOF-BV halen?

 

Bovendien, mocht de JV compleet mislukken, wat zijn dan (over 12 maanden) de mogelijkheden om de VOF-BV weer down te graden naar een VOF?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je moet jezelf een paar vragen stellen en je goed voor laten lichten.

 

- Wil je je eenmanszaak omzetten in een BV (je geeft al aan dat dat mogelijk interessant is)?

- Wil je jouw deel van de VOF omzetten in een BV?

- Wil je medevennoot zijn deel omzetten in een BV?

- Wat zijn de gevolgen als je een van de twee omzet in een BV, voldoe je voor de andere dan nog aan het urencriterium, bijvoorbeeld?

 

Als je beide om wil zetten, zou ik een holding oprichten, met daaronder 2 werkBV's. 1 voor de eenmanszaak en een voor de VOF. Dat laatste kan een BV zijn die vennoot is in de (bestaande) VOF, of een 50%-belang in een BV, waarin de hele VOF is ondergebracht, net wat jullie willen. Daarnaast eventueel nog een pensioen-BV, je kan het zo gek maken als je zelf wil.

 

Bij een 50% belang in een BV moet je er rekening mee houden dat deze niet in een fiscale eenheid kan, dus mocht je daar verlies draaien, dan kun je dat niet verrekenen met winsten uit je andere BV. Een fiscale eenheid is wel mogelijk als je een 100% BV hebt die vennoot is in de VOF.

 

Beide omzettingen zullen overigens kosten met zich meebrengen, te denken valt aan een notaris, accountant, fiscalist en een jurist, mede afhankelijk van wat er precies is. Notarissen zijn ook juristen en accountants weten vaak ook wel het een en ander van fiscaliteit, dus er valt wel wat te combineren (ben er als fiscalist echter geen voorstander van dat een accountant zich met fiscale zaken bezig houdt - ik moet ook eten ;))

 

DGA salaris kun je afspraken over maken. Meestal staat de DGA bij de holding op de loonlijst en berekent die een management fee aan de werkmaatschappijen. Wanneer de winst niet genoeg is voor het standaard bedrag, zijn er afspraken te maken met de Belastingdienst over een verlaagd DGA-loon.

 

Voor terugkeer uit de BV geldt fiscaal tegenwoordig een vergelijkbare regeling als voor inbreng in de BV. Beiden kunnen gefacilieerd, dus zonder (acute) belastingheffing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.