• 0

invoer uit het buitenland: overzicht van btw, regelingen en aangifte

Helaas kan ik op HigherLevel tot nu toe alleen maar losse topics vinden over specifieke problemen met betrekking tot de btw en het buitenland en de aangifte die daarbij hoort. Na tientallen topics gelezen te hebben heb ik voor mezelf 1 en ander op een rijtje gezet. Ik vroeg me af of dit onderstaande ook klopte en er wellicht iemand nog wat aanvullingen heeft zodat er geen tientallen topics meer over gestart hoeven te worden.

 

 

Invoer van binnen EU
geen BTW in rekening gebracht (intracommunitair) Bepaal BTW die in Nederland van toepassing is en zet deze bij aangifte rubriek 4b. Deze BTW kan als voorbelasting weer worden afgetrokken op de aangifte bij rubriek 5.

Jouw BTW-nr moet op factuur van leverancier zijn vermeld ivm verlegging van BTW. Bovendien moet factuur aan bepaalde eisen voldoen.

wel BTW in rekening gebracht Je kan de BTW terugvragen via de fiscus in het buitenland. Doe je dat niet dan zijn het gewoon kosten die je hebt gemaakt. Je hoeft niets op te geven bij de aangifte omzetbelasting?
inkoop bij particulier, dus ook geen BTW betaald/vermeld Je hoeft niets op te geven bij aangifte omzetbelasting?
Invoer van buiten EU
Nog niet aan toegekomen
;)

 

Ik hoor graag als er iets niet klopt in mijn gedachtegang of dat er iemand wellicht nog wat aanvullingen heeft!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pas op: Foutief in rekening gebracht BTW is niet terug te vorderen. Ook niet in het buitenland

Als je de goederen naar Nederland komen, doe je intracomunitaire verwerving en ik denk dat je gewoon aangifte moet doen.

 

Invoer van buiten de EU is min of meer het zelfde. Alleen moet je dit aangeven bij rubriek 4a (uit mijn hoofd) en kan weer terug gevraagd worden via rubriek 5

 

Accepteer geen facturen van binnen de EU met BTW verlegd dient te worden. Als er BTW in rekening is gebracht gaat buitenlandse belastingdienst er van uit dat het een binnenlandse levering is en dient de BTW via het 6de directive te worden terug gevraagd en via het 8ste directive.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.