Jump to content
Ard-Sc
Verberg

Postcollectief: Gratis Post Business Edition

vraag

Een van de smaakmakers (statement op persoonlijke titel) van HL in 2007 heeft een tipje van de sluier gelicht over de doorontwikkeling van zijn "gratis post" activiteit. Gratis Post gaat in 2008 de zakelijke markt veroveren. Bij deze nodig ik Stanley uit om hier weer zijn verhaal te doen.

 

Stanley heeft zich een waar innovatief ondernemer getoond door in een branche met de sex-appeal van een rioolpijp een sterk vernieuwend concept te lanceren met een onderscheidend verdienmodel. Ook de manier waarop hij online en offline elementen combineert in zijn werkmodel is zeer vernuftig omdat het zich kenmerkt door een enorme eenvoud. Alles bij elkaar heeft zijn concept dan ook een hoog "waarom ben ik daar nou niet opgekomen"-gehalte en dat is een hele goede graadmeter voor zakelijk succes.

 

De topic over gratis post is inmiddels ruim 16000 keer gelezen. (Ik heb zelfs begrepen dat die inmiddels op een aparte server draait ;D)

 

Stanley ik weet dat ik namens velen spreek om in dit nieuwe topic nog veel meer over jouw initiatief te lezen.

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik heb vast zitten dagdromen, maar ik dacht dat ik al een nieuw topic van hem voorbij zag komen één der afgelopen dagen?

 

Dat klopt, dat was alleen iets te overenthouiast gepost laat ik maar zeggen. ;)

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Beste Ard bedankt voor de leuke motiverende intro en uitnodiging.

 

Gratis-Post bestaat nu bijna 1 jaar en de inzet en motivatie is nog steeds het zelfde als in het begin. Al hebben we veel hobbels moeten nemen om het concept te krijgen zoals het nu uit eindelijk geworden is.

 

Ik kan je vertellen dat het waar is dat je met vallen en opstaan veel leert.

Iets nieuws opstarten is leuk en uitdagend maar wel verschrikkelijk moeilijk.

 

Na de lancering op 23 april kregen we een heel media circus op ons dak zelf van over de grens. Ik zal dat zeker nooit vergeten. We wonnen een inovatie award van twinkle en konden hierdoor ons concept op de TCD beurs goed promoten. De stand werd druk bezocht en er werden veel contacten opgedaan. Na al deze aandacht moet ik eerlijk zeggen dachten wij een gat in de markt gevonden te hebben. Ik dacht zelfs stiekem dat de zilvervloot binnen kwam varen.

 

Wat kan je nog meer wensen als startende ondernemer.

Een prijs winnen een pilot starten met grote namen en zelfs de tv halen.

 

De droom start van iedere ondernemer zou je zeggen!!

 

Ik zal in de komende dagen verschillende berichtjes plaatsen waar ik tegen aan gelopen ben, welke fouten ik heb gemaakt en wat en ik heb aangepast aan het concept om het uit eindelijk na 1 jaar toch succes vol op de markt te krijgen.

 

Maandag 3 maart starten we met EON benelux. En er staan nog meer grote namen op agenda. De postduiven gaan weer over uren draaien ;D


Zelfs de postduif was duurder

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank je voor je prettige reactie Stanley. Het zou heel leuk zijn als je net zoals je de vorige keer hebt gedaan, je voortgang hier met anderen wil delen.

 

Zelf heb ik gemerkt dat het voor veel mensen een inspiratie geweest is om te zien hoe je door de spelregels te wijzigen, een heel nieuw spel krijgt.

 

Ik kijk nu al uit naar je volgende post. ;)

 

Ard

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Goedemorgen,

 

Sorry, Ard voor de late reactie maar het is hier nog al turbulent achter de schermen.

 

Ik wil jullie allemaal op de hoogte brengen van de ontwikkelingen die ik met Gratis-Post heb door gemaakt. De Ups en de Downs. En wat ik van deze afgelopen periode heb geleerd.

 

Een kijkje achter de schermen van Gratis-Post

 

Het concept wat houdt het nu eigenlijk in.

Voor de consumenten is het de manier om gratis post tot 20 gram te kunnen versturen.

Voor de adverteerder is het de manier van een nieuwe manier van adverteren.

 

Het is een compleet advertentie pakket wat wij aanbieden dat bestaat uit:

1.   Advertentie op de achterzijde van de envelop

2.   Een banner campagne

3.   Een digitale nieuwsbrief campagne

4.   Verstrekking van dubbel OPT-in adres gegevens.

 

Het complete pakket is prachtig maar heeft ook zijn beperkingen.

 

•   Bedrijven weten niet precies waar ze het moeten onder brengen is het nu print of online of moeten we dit onder brengen op de afdeling die NAW gegevens kopen. Grote bedrijven werken zoals jullie weten met verschillende afdelingen en het lukt ons niet of de geïnteresseerde adverteerder is niet ingericht om deze samen te brengen.

 

•   Een andere hobbel waar we nog steeds niet overheen zijn is de infodrager.

Onze business was gebaseerd op deze intelligente postzegel. Nu deze nog niet TNT proof is missen we een belangrijk element in ons concept. Hij komt er wel aan maar de vraag is alleen in welk tijdbestek.

 

De adverteerders die nu gebruik maken van deze manier van adverteren zien het nu als een leuke verfrissende manier van adverteren waar ze in ieder geval de consument kunnen bereiken op verschillende manieren.

Gelukkig hebben we natuurlijk wel verschillende campagnes kunnen draaien, afgelopen maand was dit nog met EON Benelux.

 

Opbouw van onze structuur.

In overleg met onze R.A hebben wij gekozen voor een bedrijf structuur bestaande uit drie BV’s

een management BV een beheer BV en een werkmaatschappij. Deze opbouw voldoet aan alle elementen die wij nodig hebben om te starten in het buitenland. Er is nog steeds aandacht uit diverse landen om het concept te starten.

 

 

Samenwerkingen.

Wij hadden er voor gekozen om te werken met sterke partijen in de markt en we hebben daar tot op de dag van vandaag totaal geen spijt van gehad. Oké, de prijzen zijn dan soms ook wel aan de pittige kant maar het levert dan ook wel resultaten op. De Rabobank met staats garantie, Winkelman en van Hessen voor marktonderzoeken,Orca Group voor call center activiteiten, TNT voor de postmarkt, Metrix lab voor pilot resultaten, Process 2 it voor de ict, Cendris voor een complete data analyse en Euromail voor het gehele full Filment traject. Stuk voor stuk de specialisten op hun gebied.

 

Ontwikkelingen.

In de loop van het jaar kregen we reacties uit de markt of we misschien een variant op de markt konden brengen voor de zakelijke markt. Wij zijn hierdan ook aan gaan werken met als resultaat het Postcollectief. Ik kan hier nog niet veel over vertellen alleen dat het weer een systeem is wat nog niet op de markt bestaat. Sommige noemen het de evolutie op de postmarkt. Deze uitspraak heeft als resultaat dat we in onderhandeling zijn met een grote partij die geïnteresseerd is in ons concept. Wordt vervolgd.

 

Toekomst visie.

Wij zien zeker de toekomst met Gratis-Post met goede hoop tegemoet. Zeker als de infodrager gelanceerd wordt. De consumenten reageren zeer positief op het concept en keer op keer als wij de enveloppen met de adverteerder beschikbaar stellen reageren de consumenten massaal op onze website.

 

Kennis en durf.

Ik wil iedereen die voor zich zelf willen beginnen een goede tip geven. Heb je een idee praat er met andere over doe je dit niet dan krijg je nooit een andere kijk op je product of dienst. Ook al is het vernieuwend wees niet bang jij bent het hart van je idee. Wees natuurlijk op je hoede aan wie je het verteld en als je met bedrijven in gesprek gaat neem altijd een geheimhouding verklaring met je mee. Hiermee voorkom je misverstanden mee in de toekomst en natuurlijk dat als je niet met deze partij in zee gaat ze met je concept er van door gaat.

 

Oproep

Ik merk dat wij qua kennis op advertentie gebied en uit kristalliseren van het concept zeker nog niet klaar zijn. Misschien zijn er onder de Higher level leden wel ondernemers die hier een goede toevoeging in kunnen hebben en die door middel van een participatie het concept nog beter in de markt kunnen zetten

 

Mochten er een ondernemer zijn die wel mogelijkheden in dit concept zien, dan willen wij graag verder praten.

 

Tot zover een kijkje achter de schermen van Gratis-Post.

 

Groetjes en bedankt voor de interesse.

Stanley schot

 

 


Zelfs de postduif was duurder

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Erg leuk om weer eens wat te horen! :)

 

• Een andere hobbel waar we nog steeds niet overheen zijn is de infodrager.

Onze business was gebaseerd op deze intelligente postzegel. Nu deze nog niet TNT proof is missen we een belangrijk element in ons concept. Hij komt er wel aan maar de vraag is alleen in welk tijdbestek.

 

Snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Zou je dat even willen toelichten?


Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De infodrager

 

Belangrijke details van de infodrager.

 

1 De infodrager betaal je pas als hij wordt gepost door de consument.

 

2 De infodrager vertelt via een code wanneer en waar naar toe hij wordt verzonden (postcode nivo). Je bouwt dus ook een doelgroep analyse op van de onvangers die deze envelop krijgen toegezonden.

 

3 De infodrager kunnen wij verkopen aan de adverteerder in een fair use formule. De instap wordt dus veel lager.

 

De infodrager is dus voor het echte succes van goot belang.

 

IAmbition ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.


Zelfs de postduif was duurder

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stanley, wederom een zeer interessante bijdrage van jouw kant. Het wachten meer dan waard! :)

 

Die infodrager prikkelt natuurlijk ieders nieuwsgierigheid. Waar ik met name benieuwd naar ben in hoeverre dit juridisch mag en kan. Kom je in de problemen met briefgeheim als je bij gaat houden welke brief van waar naar waar verstuurd wordt? Ik proef uit je bericht dat een samenwerking met TNT dit mogelijk zou moeten maken.

 

Hieruit kwam bij mij het idee naar voren dat TNT toch sowieso al de afzender en de geadresseerde in zou kunnen scannen ter verdere analyse en gebruik door derden.

 

Ongetwijfeld ligt dit precair en gevoelig.

 

Dit soort funcitonaliteiten zijn wellicht ook ten nadele van je slagkracht/daadkracht.

 

Veel succes in ieder geval met het verder "puzzelen" aan je product en markt.

 

Ard

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 67 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept