• 0

Zakelijk krediet afsluiten als directeur zonder aandelen

Beste experts,

 

Mijn echtgenoot is al enige jaren directeur van een BV, hij is geen aandeelhouder en betaalt zichzelf een (klein) maandsalaris. Het is een klein bedrijf en momenteel is hij de enige werknemer. Er is tot dusver geen winst gemaakt; er is zelfs sprake van een aanzienlijk verrekenbaar verlies. Mijn echtgenoot heeft de kosten dusdanig teruggedrongen dat er m.i.v. dit jaar misschien een kleine winst zou kunnen worden gemaakt.

 

Omdat het bedrijf zich in een sterk seizoensafhankelijke branche bevindt, wil mijn echtgenoot een zakelijk krediet nemen om de wat mindere perioden te kunnen overbruggen. Ik als echtgenote zou mede moeten ondertekenen.

Ik heb zo mijn vraagtekens bij het nemen van een zakelijk krediet (waarbij dus ook je privévermogen zou kunnen worden opgeëist) zonder vastgelegde afspraken op papier.

 

Er is één aandeelhouder, die geen salaris of managementfee betrekt uit de BV (althans nog niet). Deze aandeelhouder heeft mijn man verteld hem 25% aandelen te willen schenken, om op deze manier ook commitment van hem te behouden.

 

-Omdat ik toch wat bedenkingen heb bij deze man, vraag ik me af of het wel verstandig is dat mijn echtgenoot een zakelijk krediet zou nemen; op z'n minst zou hij dan toch eerst de aandelen moeten bezitten om op zaken recht te hebben?

-En kunnen deze aandelen wel zonder extra kosten worden geschonken (wel is het zo dat ze op dit moment niets waard zijn omdat er geen winst is gemaakt)? Zou een soort van inverdienregeling een optie zijn?

-Volgens mij is het nu zo dat wanneer de BV winst zou maken, de aandeelhouder deze als enige zou kunnen opeisen. En stel dat het bedrijf verlies zou maken en de aandeelhouder zou besluiten om mijn echtgenoot te ontslaan of de BV op te heffen, zou mijn echtgenoot dan ergens aanspraak op kunnen maken?

 

Kan iemand mij voorzien van tips/advies zodat we er zelf financieel in elk geval niet slechter van worden?

 

Alvast mijn dank!

J. Rikkers (een (ongeruste) ondernemersvrouw)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eh...ik zou hier mijn handen niet aan willen branden, nog afgezien of uw echtgenoot zonder aandelen een zakelijk krediet op de BV zou kunnen verkrijgen, ik zou mijn hoofd niet in dit wespennest steken. In prive aansprakelijk voor de schulden van een BV waar je een mager maandsalarisje van hebt en verder 0,0 rechten? No way!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Eh...ik zou hier mijn handen niet aan willen branden, nog afgezien of uw echtgenoot zonder aandelen een zakelijk krediet op de BV zou kunnen verkrijgen, ik zou mijn hoofd niet in dit wespennest steken. In prive aansprakelijk voor de schulden van een BV waar je een mager maandsalarisje van hebt en verder 0,0 rechten? No way!

 

In moet deze conclusie helemaal onderschrijven, Niet aan beginnen

Link naar reactie
  • 0

Zelfs 25% van de aandelen maakt geen verschil: NIET DOEN! Commitment waaraan? Kan je echtgenoot dat (klein) maandsalaris ook niet als zelfstandige of elders in loondienst verkrijgen?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande reacties klinken misschien wat kort door de bocht (niet aan beginnen, no way). Toch lijkt het me alleszins duidelijk dat je als werknemer met geen (0% aandelen) tot weinig (25% aandelen) invloed absoluut niet aansprakelijk wil zijn voor de activiteiten van een ander, hoe goed bedoeld die ook zullen zijn.

 

Het is hetzelfde als ik tegen jou zeg: kun je mij geld lenen voor een nieuwe auto, dan ga ik er WA-verzkerd in rijden en als ie kapot gaat, heb jij niks... Natuurlijk zal ik proberen die auto niet kapot te maken, maar als het toch gebeurt, dan zit jij met de gebakken peren en niet ik...

 

Succes verder!

Link naar reactie
  • 0

Take it or leave it:

 

Indien je echtgenoot gelooft in de toekomst van de BV is het eenvoudig: hij neemt het krediet, jij ondertekent mee en jullie krijgen minimaal 75% van de aandelen. En de prijs daarvan is 1 euro.

 

Indien de aandeelhouder niet akkoord gaat: wachten totdat het salaris niet meer kan worden betaalt, faillissement aanvragen en doorstarten met de klanten.

 

Voor al het overige sluit ik me aan bij wat al eerder hier is geschreven.

 

Succes en grote klasse dat je op onderzoek bent uitgegaan!

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

één oplossing kan zijn dat er een waarde wordt vastgesteld van de aandelen en dat je echtgenoot genoegen neemt met nóg minder salaris in ruil voor een bepaald percentage voor bepaalde geleverde resultaten/inspanningen... Dit is een zogenaamde earn-in constructie. Daarmee zou hij effectief gaan meeondernemen. Ik zou wel aanraden om dit via een persoonlijke holding te doen én niet rechtstreeks de aandelen in privé te nemen.

Link naar reactie
  • 0

ZZP Oké en ExTax,

 

Hartelijk dank voor de info. Dit is het soort info dat ik hoopte te krijgen, hier kunnen we wat mee! (Dat het tricky is om zonder aandelen een zakelijk krediet af te sluiten was natuurlijk al mijn grote 'vermoeden'.)

Mijn echtgenoot is inmiddels een gesprek aangegaan met de aandeelhouder en deze lijkt redelijk welwillend. Ik denk dat zij eruit gaan komen, het lijkt erop dat scenario 1 (ZZP Oké) tot een goede mogelijkheid behoort.

 

Groet,

J. Rikkers

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.