• 0

Werkruimte in huurhuis. Deel huursom aftrekbaar?

Deze maand betrek ik een huurhuis. Uiteraard wil ik vanuit dit huis mijn werkzaamheden verrichten. We hebben 3 slaapkamers waarvan de grootste als kantoor zal worden ingericht.

 

Nu kwam ik dit verhaal op de site van de belastingdienst tegen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-02.html

 

Andere verhalen spreken dit echter tegen. Men zegt dat de werkruimte oa een eigen entree en sanitaire voorzieningen moet hebben. Aangezien het hier om een te verbouwen grote slaapkamer gaat, is dat niet het geval.

 

Kan ik nu wel of niet een deel van de huursom aftrekken? (oppervlakte kantoor delen door oppervlakte huis x huurprijs)

 

Kan ik de benodigde verbouwkosten (nieuwe vloer, likje verf) ook aftrekken?

 

Hoe zit het met de energielasten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Bij een huurwoning is een evenredigdeel van het zakelijk gebruik van de woning aftrekbaar sinds 1 januari 2005.

 

Alleen als die werkruimte voldoet aan het zelfstandigheidscriterium en het voldoet aan het inkomenscriterium.

 

Dat is dus de discussie. Vooralsnog ben ik nog niet overtuigd door het bovenstaande dat per 1-1-05 het zelfstandigheidscriterium van toepassing is op een huurwoning.

Link naar reactie
  • 0

Interesaante discussie, want ik zit in zo´n situatie.

 

Per 2003 huur ik een vrij duur huis, en heb daar per medio 2003 mijn beide ondernemingen (BV). Ik heb een werknemer die een ruime kamer heeft, een computer/printer ruimte, een vrijstaande schuur (archief) en zelf houdt ik kantoor in de woonkamer (met open keuken, waar we lunchen). Dus niet echt het zolderkamertje van de belastingdienst.

 

Ik breng ca. de helft vd huur en energierekening t.l.v. de onderneming. Tot op heden nooit last van gehad, maar per 1-1-2005 heb ik me toch ook achter de oren gekrabt (er is maar 1 toilet).

 

Anderzijds heeft de NL staat me veroordeeld tot het betalen van een te hoge alimentatie (de rechster zei nog "Ja, het is maar lastig om het inkomen van een ondernemer vast te stellen", mijn balans was toen zwaar in de min, technisch failliet, maar toch vond de Meesteres in de Rechten dat ik dat best kon betalen), en ik mocht ook per direct mijn eigen koopwoning verlaten. Omdat ik net uit mijn gehuurde ruimte kon (die tegen de 1500/maand kostte) combineerde ik het nuttige (woonruimte) met het aangename (bedrijfsruimte), 2 vliegen in een klap. Toch een redelijke huurprijs prive, ook zakelijk de helft goedkoper.

 

Maar of het dus wel helemaal pluis is is de vraag.

Ala, anders staan we morgen toch gewoon op straat?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.