• 0

Onjuiste Voorlopige Aanslag 2008?

Hallo,

 

Ik heb onlangs een onjuiste voorlopige aanslag 2008 binnengekregen. Het bedrag op de aanslag is hetzelfde als die van 2007. Het rare is dat ik vorig jaar ook geen schattingsformulier voor 2008 heb binnengekregen.

 

Ik ga hiervoor dus een bezwaar indienen. Nou is mijn vraag, wat voor informatie zet ik allemaal in dit bezwaar? Moet ik ook gelijk de echte schatting voor 2008 bijvoegen?

 

Alvast bedankt,

 

William Ballings

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag William

 

In je bezwaar geef je uiteraard aan tegen welke aanslag (nummer en datum) je bezwaar maakt.

 

Onderbouw dat met een opstelling van de winst die je verwacht voor 2008 en verzoek om de aanslag te verlagen conform jouw opstelling. Je hoeft dus geen schattingsformulier bij te voegen. Vergeet niet om uitstel van betaling te vragen voor het bestreden deel van de aanslag.

 

Voor de berekening van die winst:

- heb je een BV of heb je een eenmanszaak?

 

Bij een BV is de winst ook echt de winst waarover afgerekend wordt.

Bij een eenmanszaak moet je rekening houden met aftrek zoals de zelfstandigenaftrek, de 10% winstvrijstelling, de FOR en privé aftrekposten als hypotheekrente en lijfrente of aov-premies.

 

Graag je reactie.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Ik heb een eenmanszaak. Ik ben bekend met de aftrekkingen maar heb nog nooit zelf een winst opstelling geschreven. Ik heb natuurlijk wel een balans etc... Kun je een voorbeeld geven hoe zo'n opstelling er precies uit moet zien? Ik neem aan dat ik gewoon de aspecten aan moet houden die op het schattingsformulier staan?

 

Alvast bedankt Joost,

 

William

Link naar reactie
  • 0

William,

 

Een voorbeeld:

 

"ik maak bezwaar tegen aanslag . Ik verwacht voor 2008 een lagere winst dan hetgeen waar de aanslag nu opgebaseerd is. Als volgt:

 

Winst uit onderneming: € XXXXX

Af: zelfstandigenaftrek: -/- XXXX

Af: lijfrentepremies:

Bij: eigenwoningforfait

Af: hypotheekrenteaftrek.

 

= belastbaar inkomen box 1

 

Let wel: bovenstaande is veelvoorkomend, maar er kunnen beslist meer zaken van invloed zijn. Bedragen weet je hopelijk zelf.

 

Overzicht van de zelfstandigenaftrek 2008:

http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Zelfstandigenaftrek/146

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens gehoord dat er vanaf dit jaar geen rente meer wordt gegeven over teveel betaalde inkomstenbelasting, weet iemand of dat klopt? Voorheen vond ik het niet erg als ik teveel betaalde, je kreeg het toch wel met rente terug maar ja als je geen rente meer krijgt is het wel zonde...

Link naar reactie
  • 0

William,

 

Een voorbeeld:

 

"ik maak bezwaar tegen aanslag . Ik verwacht voor 2008 een lagere winst dan hetgeen waar de aanslag nu opgebaseerd is. Als volgt:

 

Winst uit onderneming: € XXXXX

Af: zelfstandigenaftrek: -/- XXXX

Af: lijfrentepremies:

Bij: eigenwoningforfait

Af: hypotheekrenteaftrek.

 

= belastbaar inkomen box 1

 

Let wel: bovenstaande is veelvoorkomend, maar er kunnen beslist meer zaken van invloed zijn. Bedragen weet je hopelijk zelf.

 

Overzicht van de zelfstandigenaftrek 2008:

http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Zelfstandigenaftrek/146

 

Groet

Joost

 

 

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je uitleg, waardeer je hulp erg (ik ben nog een beetje een newbie als het op belastingzaken aankomt ;) ).

 

Uit je uitleg neem ik op dat het bezwaarschrift zelf geschreven word maar bij de aanslag is ook een bezwaarschrift formulier toegevoegd, is het niet handiger dit te gebruiken?

 

Verder vraag ik me af, en dit is misschien echt een verschrikkelijke newbie vraag, of ik ook een bezwaar voor de zorgverzekeringswet aanslag moet indienen?

 

En is het verstandig om het bezwaarschrift gewoon via de post op te sturen of is het beter om het zelf even in de bus te doen? Hoe word dit doorgaans gedaan?

 

Alvast bedankt,

 

William

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi William

 

Uiteraard kun je het bijgevoegde formulier gebruiken. Wel zo makkelijk.

 

Tegen de aanslag ZVW moet je alleen bezwaar maken als jouw inkomen onder de € 30.000 daalt door de correctie. Is je inkomen hoger, dan wordt namelijk maximaal geheven over 30.000.

 

Bezwaar per post werkt prima.

 

Groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi William

 

Uiteraard kun je het bijgevoegde formulier gebruiken. Wel zo makkelijk.

 

Tegen de aanslag ZVW moet je alleen bezwaar maken als jouw inkomen onder de € 30.000 daalt door de correctie. Is je inkomen hoger, dan wordt namelijk maximaal geheven over 30.000.

 

Bezwaar per post werkt prima.

 

Groet en succes

Joost

 

 

Hi Joost,

 

Ok, dan gebruik ik het formulier uiteraard. Het enige "probleem" is dat ik op het formulier niet de winstberekening kan toevoegen, moet ik dit meesturen of is dit uberhaupt niet nodig?

 

Mijn inkomen zal onder de 30.000 dalen dit jaar terwijl dit vorig jaar nog niet zo was. Dus voor de zorgverzekeringswet moet ik ook een bezwaar indienen. Hoe gaat dit in zijn werk? Gewoon apart vermelden in een brief of anders?

 

Bedankt,

 

Roel

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal met liefde en plezier een te hoge voorlopige aanslag. Het jaar daarop krijg ik het teveel betaalde met een vette rente (momenteel circa 5,3%) terug. Indien ik de voorlopige aanslag voor het einde van het jaar betaald hebt, scheelt dat bovendien box 3-heffing. Daarbij heeft de fiscus als "bank" een uitstekende solvabiliteit. Bij veel commerciële banken kunnen daar tegenwoordig vraagtekens bij geplaatst worden.

 

Mij is niet bekend dat de fiscus geen heffingsrente meer vergoed indien de voorlopige aanslag achteraf te hoog bleek te zijn. Onlangs zijn nog kamervragen gesteld over calculerende burgers en bedrijven die bewust om een hoge voorlopige aanslag vragen, maar volgens de Staatssecretaris van Financiën valt het allemaal mee en is er geen reden om het beleid te wijzigen. Ik ga er dus vanuit dat hetgeen Anna82 vertelt niet correct is, maar wellicht kan iemand anders daar meer over vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal met liefde en plezier een te hoge voorlopige aanslag. Het jaar daarop krijg ik het teveel betaalde met een vette rente (momenteel circa 5,3%) terug. Indien ik de voorlopige aanslag voor het einde van het jaar betaald hebt, scheelt dat bovendien box 3-heffing. Daarbij heeft de fiscus als "bank" een uitstekende solvabiliteit. Bij veel commerciële banken kunnen daar tegenwoordig vraagtekens bij geplaatst worden.

 

Mij is niet bekend dat de fiscus geen heffingsrente meer vergoed indien de voorlopige aanslag achteraf te hoog bleek te zijn. Onlangs zijn nog kamervragen gesteld over calculerende burgers en bedrijven die bewust om een hoge voorlopige aanslag vragen, maar volgens de Staatssecretaris van Financiën valt het allemaal mee en is er geen reden om het beleid te wijzigen. Ik ga er dus vanuit dat hetgeen Anna82 vertelt niet correct is, maar wellicht kan iemand anders daar meer over vertellen.

Ik had het van horen-zeggen en het is inderdaad niet correct, ik wilde dat net hier posten. Sorry voor mijn fout. Ik heb gezocht op belastingdienst en heb http://www.belastingdienst.nl/belastingconsulent/nieuwsbrief/nieuwsberichten/2007-12-19-02_rente.html gevonden, komende kwartaal is het 5,3%.

Ik persoonlijk vind het wel slecht dat er zoveel rente betaald moet worden als je je aanslag niet heb ontvangen. Ik had 'n keer gebeld en een brief gestuurd omdat ik nog steeds geen voorlopige aanslag had, uiteindelijk kreeg ik het pas een jaar later en moest ik het met zoveel rente betalen. >:( Gelukkig krijg ik laatste jaren de aanslag wel op tijd zoals het hoort, en tot dusver heeft het wel wat rente opgeleverd ja. :)

 

De box3 heffing, is dat de vermogenbelasting over je spaargeld? Dus dan zet je het geld als prive (zodat je geen inkomstenbelasting over de rente betaald) en maak je het voor het einde van het jaar over (zodat je geen vermogensbelasting betaald)? Maar hoe doe je dat als je nog geen aanslag heb ontvangen?

Link naar reactie
  • 1

Klopt,

 

er geldt wel een vrijstelling in box 3, dus zolang je vermogen in box 3 minder is dan de vrijstelling, kun je geen box3-voordeel behalen met het tijdig betalen van een voorlopige aanslag. De vrijstelling per belastingplichtige is voor 2008 € 20.315. Voor fiscale partners geldt het dubbele. Daarnaast zijn er ook nog extra vrijstellingen voor kinderen en ouderen.

 

Indien je voor 1 oktober een verzoek indient voor een v.a. moet de Belastingdienst deze voor het einde van het jaar opleggen, zodat je hem op tijd kunt betalen. Heeft de Belastingdienst geen v.a. opgelegd, dan mag je toch het bedrag van de aanslag in mindering brengen op je box 3-vermogen.

 

Let op, dat de rentemeter begint te lopen vanaf 1 juli.

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.