• 0

ziektekosten ZZP-er aftrekbaar aanmanszaak?

Momenteel lees ik mij blauw over de vraag of ziekte kosten wel of niet aftrekbaar zijn. Echter geen enkele site geeft daar eenduidig antwoord op. Wellicht dat het hier lukt. :)

 

Mijn vraag is:

 

"Zijn de kosten van zorgverzekering (bijv. achmea ziektekosten) aftrekbaar als ik als ZZP-er een eenmanszaak heb?"

 

"Kan dat tegen 100 %? "

 

Mijn situatie zit als volgt:

Vorig jaar juni ben ik een eenmanszaak gestart. Ziektekosten die ik betaal via de prive rekening, wil ik als prive storting boeken in de boekhouding vd eenmanszaak.

 

Dus:

Kosten zorgverzekering

Aan privestorting/ziektekosten

 

Kan iemand voor mij het licht in het donker aandoen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doe het licht maar weer uit. De premies voor een privé-ziektekostenverzekering vormen geen bedrijfskosten en kunnen dus niet ten laste van de winst worden gebracht.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ecofin heeft gelijk. Er is echter wel 1 klein lichtpuntje: in 2008 is de drempel voor aftrek bijzondere ziektekosten fors verlaagd: van 11,5% van het inkomen (of winst ZZP-er) naar 1,65% van het inkomen.

Wie dus nog een gebit te saneren heeft doet er verstandig aan dat in 2008 te doen, want dan betaalt de belastingdienst mee: in 2009 is het feest namelijk weer voorbij.

 

Overigens telt de zorgpremie zelf niet (meer) mee voor het behalen van de drempel van 1,65%, maar het eigen risico wel.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.