• 0

boek / informatie IB ondernemer

Vanaf het afgelopen jaar wordt ik door de belastingdienst gezien als ondernemer. Ik doe zelf mijn boekhouding en wil dit ook zo lang mogelijk zelf blijven doen, zodat ik op de hoogte ben van de regelgeving op dit gebied.

 

Binnenkort zal ik dus voor het eerst ook de inkomstenbelasting voor ondernemers (eenmanszaak) moeten invullen. Ik kan echter nergens informatie vinden met tips, advies, etc. voor het invullen hiervan.

 

Voor de particuliere aangifte bestaat er zoiets als de belastingalmanak, voor ondernemers kan ik het niet vinden, wie weet goede betrouwbare boeken / artikelen?

 

b.v.d.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat van die losse IB zul moeten verduidelijken. Naar mijn weten is er echt maar 1 IB en dat is de Inkomsten Belasting. Of je nu loon uit dienstverband, resultaat uit overige werkzaamheden loon uit vroeger dienstverband hebt of winst uit onderneming (eenmanszaak) naar mijn weten vallen deze allen in box 1 van de IB.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Een prima vraag van je Mickk. En ook al prima beantwoord door Dlvkk.

 

Eén aanvulling is er nog op te geven: het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst. Het is een gratis boek van 180 pagina's (ook te downloaden als Pdf). Het specifieke aan de ondernemer is dat de winst bepaalt dient te worden. Dus belangrijk is hoe er omgegaan wordt met omzet en kosten. Ook de BTW wordt op een behoorlijk nivo besproken. Daarnaast zijn er de specifieke ondernemersaftrekken in de IB sfeer. Ook deze komen aan de orde.

 

Wanneer je deze bronnen raadpleegt weet je voldoende van deze materie om er verstandige keuze's in te maken en waar nodig zinvolle vragen te stellen aan je adviseur(s).

 

Veel leesplezier! Ard

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad handboek ondernemen van de belastingdienst is een goede aanvulling als je nog meer informatie tot je wilt nemen over de fiscale gang van zaken.

Wellicht zou je nadat je de belastingaangifte hebt ingevuld deze kunt laten controleren door een (bevriende) accountant/ adviseur zodat je zeker weet dat je het goed hebt gedaan.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Dat handboek ondernemen heb ik al uitgeprint liggen en al eens goed doorgenomen. Ik was echter van mening dat de aangifte gedaan moet worden via de site van de belastingdienst, inloggen ondernemers, etc. Dus een specifieke aangifte als ondernemer, waar dus ook de zelfstandige aftrek, etc. etc. kan worden ingevuld.

 

Ik krijg nu de indruk dat ik dit alles dus zelf moet berekenen en de uiteindelijke netto winst moet opgeven in "winst uit onderneming".

 

Heb ik dat juist begrepen?

 

Overigens zie ik hierboven staan dat het handboek ondernemen ook te downloaden is, betekend dit dat je het echte boek dus zo kan afhalen bij de belastingdienst?? In dat geval ga ik dat namelijk in het vervolg doen i.p.v. het zelf afdrukken, een boek leest toch wat prettiger dan een stapel papier....

Link naar reactie
  • 0

De aangifte voor ondernemers is inderdaad iets uitgebreider dan de standaard aangifte voor particulieren en je zult zelf moeten een aantal dingen moeten uitrekening. Het is daarom ook gebruikelijk om een jaarrekening op te stellen en deze te gebruiken om je belastingaangifte in te vullen.

Het handboek voor ondernemers kun je inderdaad bij de belastingdienst (telefonisch) bestellen. Je krijgt het dan thuis gestuurd

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.