• 0

Inleidende tekst bij algemene voorwaarden

Ik zie het nut van algemene voorwaarden, maar ik zie ook dat het merendeel van mijn klanten die formele teksten niet kan lezen (en het dus afschrikt). Daarom wil ik een inleiding plaatsen voor mijn algemene voorwaarden met de volgende strekking:

 

Hieronder vindt u onze algemene voorwaarden. Ze zijn gebaseerd op modelvoorwaarden van de Kamer van Koophandel en van toepassing op alle transacties met Webbershop.

 

Wij realiseren ons dat dit soort teksten niet voor iedereen even gemakkelijk te lezen zijn. Daarom los van deze voorwaarden: mocht u om wat voor reden dan ook niet helemaal tevreden zijn over een aankoop of vragen hebben over een produkt dan kunt u altijd per mail contact opnemen. Wij zullen proberen uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en bij problemen altijd zoeken naar een goede oplossing.

 

Wij hechten een groot belang aan tevreden klanten

 

Doet zo'n statement op enige wijze af aan de juridische waarde van de daaropvolgende formele voorwaarden?

 

Groeten, Luna

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een leuke vraag. Klantvriendelijkheid is natuurlijk altijd een goed uitgangspunt en zeker ook aan te bevelen, maar je kunt ook te vriendelijk zijn. Dat klanten algemene voorwaarden niet lezen is het probleem van de klant, niet van degene die de voorwaarden hanteert.

 

Een verwijzing naar het model van de Kamer van Koophandel zal de klanten net zoveel zeggen als een verwijzing naar iedere andere willekeurige set.

 

De tekst is wel degelijk juridisch relevant. Eigenlijk moet deze worden gezien als een considerance/overwegingen, zoals men deze ook wel tegen komt als voorwoord op een overeenkomst. Bij geval van twijfel zal dit kunnen dienen als toetssteen. Een klant mag daar verwachtingen aan ontlenen. Wanneer aan dat voornemen altijd strikt een invulling wordt gegeven is er weinig aan de hand, maar niet alle klanten zijn even aardig en je zal altijd weer zien dat je de grootst mogelijk discussie krijgt met een klant voor wie je uiteindelijk iets minder klantvriendelijk wilt zijn en je voorwaarden op dat ene discussiepunt net niet voorzien.

 

Bottomline: algemeen voorwaarden zijn een vangnet, behandel ze ook zo. Je kunt er een beroep op doen, het hoeft niet. Een customerpolicy in algemene voorwaarden zou ik zeker afraden. Dat dit ergens anders in de shop wordt gesteld kan minder kwaad.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ard, Edward,

 

Bedankt voor de feedback (en de succeswensen).

Ik ben er nog niet uit of ik de inleidende tekst nu wel of niet bij mijn voorwaarden zet. Ik begrijp de juridische consequenties zoals geschilderd door Edward (en dat het in geval van onduidelijkheid bij een conflict de weegschaal naar de klant laat omslaan). Aan de andere kant: het betreft detailhandel van niet heel waardevolle artikelen (tot ca 100 Euro) dus het risico per transactie is niet groot. Ik moet dus afwegen of het (veronderstelde) afschrik effect van "kale" formele voorwaarden groter is dan het effect van de inleidende tekst in geval van een conflict.

Ik slaap er nog een nachtje over...

Groeten, Luna

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.