• 0

BV oprichten met echtpaar

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

 

Ik ben DGA van een interim management BV van waaruit ik mezelf verhuur aan bedrijven. Ik heb ondertussen een aardig kapitaal opgebouwd en wil meer doen met mijn geld.

 

Een bevriend echtpaar runnen een succesvol cafe. Het pand waar zij in zitten wordt echter gesloopt voor nieuwbouw. Zij zijn geen eigenaar van het pand en krijgen dus ook geen geld.

Nu hebben we de mogelijkheid om een pand (woning + cafe) te kopen. De financiering krijg ik rond. Een groot deel is hypotheek en daarnaast stort ik €50.000 vanuit mijn eigen BV.

 

Qua werkzaamheden willen we als volgt verdelen:

- man echtpaar; achter de bar en verzorgen inkoop

- vrouw echtpaar; administratie en soms achter de bar

- ik; afsluiten contracten leveranciers, boekhouding en in uiterste noodgevallen achter de bar

 

Nu zit ik met een paar vragen:

Ik wil voor het cafe een BV oprichten waarin ik begin met 100% aandelen en zij via een earn-in constructie mede aandeelhouder worden.

-1- Is dat de meest handige constructie?

-2- Moeten zij ook een holding BV hebben?

 

Zij willen naar een 33,3% verdeling. Ik denk erover om 50% te behouden, aangezien zij een echtpaar zijn.

-3- Wat is gebruikelijk c.q. verstandig in deze?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Gr. Lucien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

 

Ik ben DGA van een interim management BV van waaruit ik mezelf verhuur aan bedrijven. Ik heb ondertussen een aardig kapitaal opgebouwd en wil meer doen met mijn geld.

 

Een bevriend echtpaar runnen een succesvol cafe. Het pand waar zij in zitten wordt echter gesloopt voor nieuwbouw. Zij zijn geen eigenaar van het pand en krijgen dus ook geen geld.

Nu hebben we de mogelijkheid om een pand (woning + cafe) te kopen. De financiering krijg ik rond. Een groot deel is hypotheek en daarnaast stort ik €50.000 vanuit mijn eigen BV.

 

Qua werkzaamheden willen we als volgt verdelen:

- man echtpaar; achter de bar en verzorgen inkoop

- vrouw echtpaar; administratie en soms achter de bar

- ik; afsluiten contracten leveranciers, boekhouding en in uiterste noodgevallen achter de bar

 

Nu zit ik met een paar vragen:

Ik wil voor het cafe een BV oprichten waarin ik begin met 100% aandelen en zij via een earn-in constructie mede aandeelhouder worden.

-1- Is dat de meest handige constructie?

-2- Moeten zij ook een holding BV hebben?

 

Zij willen naar een 33,3% verdeling. Ik denk erover om 50% te behouden, aangezien zij een echtpaar zijn.

-3- Wat is gebruikelijk c.q. verstandig in deze?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Gr. Lucien

 

Dit is een recept voor herrie en verbrand geld.

 

Waarrom koop je zelf het pand niet, en verhuur het aan het echtpaar.

Dit is een simpel maar heel goed advies. Een reus waard.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Het probleem met jullie oplossing is het volgende.

Het echtpaar heeft nu een goed draaiende kroeg die gebasseerd is op 12 dartteams die voor een groot deel van de omzet zorgen en die allemaal hebben aangegeven met het echtpaar mee te gaan naar de nieuwe lokatie. Het echtpaar heeft steeds kroegen gehad (goed draaiende) waarbij ze pacht betaalde aan de eigenaar van het pand en daar hebben ze veel pech mee gehad. Ze werden er net als nu steeds uitgezet zonder geld (normaal als je uit een kroeg gaat kan je een flink bedrag krijgen voor inventaris en goodwill).

Dat willen ze dus niet meer. De enige kans om die goeie vaste klanten mee te nemen is dus om op termijn gesamenlijk eigenaar te worden. Vandaar de earn-in constructie.

 

De herrie wil ik voorkomen door zelf 50% te behouden.

Is dit niet voldoende om herrie te voorkomen?

 

Gr. Lucien

Link naar reactie
  • 0

Zij willen naar een 33,3% verdeling. Ik denk erover om 50% te behouden, aangezien zij een echtpaar zijn.

-3- Wat is gebruikelijk c.q. verstandig in deze?

 

Kan je beter eerst 70 % hebben, sta je iets sterker!

Want als het echpaar uitelkaar gaan en dan!

bij een scheiding moet er toch 1 uitgekocht worden

Dan blijft er 1 over van het echtpaar dus de resterende 33,3 % gaat naar de ander echtgenoot dus 66,6 % op 1 persoon is die wel in de meerderheid want dat valt in hun gemeenschap van goederen

 

Want jij inversteerd leg dat uit en eventueel naar een paar jaar verkoop je die 70 % aan hun. Ondertussen wordt het meer waard! Profiteer je ook nog van !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lucimao,

 

Naar mijn mening moet je pas aan een BV gaan denken als je een structurele winst van € 150.000 maakt (bij eenmanszaken € 75.000). Uit eigen ervaring weet ik dat er maar weinig horeca-zaken zijn die een dergelijke winst behalen. Hierbij heb ik niet over de grotere horeca-ondernemers met meerdere zaken.

 

Verder begrijp ik niet waarom je wilt deelnemen in een horeca-bedrijf. Volgens eigen zeggen verdien je aardig de kost als interim-manager. Waarom dan de horeca in? Schoenmaker blijf bij je eigen leest, zou ik zeggen.

 

Bij geleidelijke overdracht van het pand aan het echtpaar kun je ook tegen overdrachtsbelasting-aspecten aanlopen. Zorg in ieder geval dat dat afgedekt is en daarvoor is waarschijnlijk deskundige hulp nodig.

 

Waarom laat je het pand niet door het echtpaar aankopen en verstrek je een achtergestelde lening of treed je toe als commanditair vennoot?

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Het aandelenpercentage is niet zo van belang. Je zou ook een zgn 'golden share' kunnen nemen in de tent als je bang bent voor zeggenschap. http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_share

 

Zoek naar een oplossing waarbij de incentive voor de ondernemers maximaal is om er een succes van te maken. Earn-in is een goed element... echter gaat het nog steeds om de voorwaarden. Je kan werken met achtergestelde leningen, conversierechten, preferenties etc etc etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.