• 0

vof partner eruit en ik met de schulden?

Ik ben 1.5 jaar geleden een vof begonnen met een vriend van mijn man. (onze partners weken als vrijwilligers in het bedrijf)

 

Ons bedrijf bestaat uit 3 onderdelen foto, film en computer.

 

Mijn vof partner was al 4 jaar voor zich zelf (met het onderdeel film) voordat wij ons 1.5 jaar geleden inkochten voor de helft van de waarde van zijn bedrijf. vof partner en ik hebben samen een 2e bedrijf overgenomen ( foto) en hier zelf nog computer aan toe gevoegd.

 

We kunnen nu net ons hoofd boven water houden, hebben nog een flinke krediet rekening, 2 leningen, een aantal rekeningen etc etc openstaan.

 

Nu wil mijn vof partner uit het bedrijf stappen zijn onderdeel (film) meenemen naar ons 2e pand, (en alleen de boek waarde van zijn apperatuur betalen)

 

En de lening, krediet etc etc bij mij achterlaten. (omdat ik die investeingen in mijn bedrijf heb zitten en hij niets van de foto en computer mee neemt).

 

Wat moet ik? Is hier geen standaard procedure voor? we zijn een 50/50 vof.

 

Ik ben van mening dat we allebij voor de helft van de kosten opdraaien. Maar hoe dan met de waarde verdeling van de spullen in de panden? en is de helft van alle rekeningen dan als nog voor hem? (mijn pand + spullen zijn meer waard.)

 

De verhoudingen zijn nu nog goed maar voordat ik mij laat overtuigen dat dit echt de beste oplossing is wil ik graag een goede raad van iemand die hier beter in thuis is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ongeacht dingen als persoonlijke meningen zijn jullie een VOF aangegaan voor ieder 50% van zowel de lusten als de lasten.

 

Je zou dus alles een waarde moeten geven, de schulden daar van af moeten trekken en dan de waarde van het foto-deel vergelijken met de waarde van de rest. De helft van het verschil plus de waarde van het fotodeel zou hij dan moeten betalen (of krijgen) om uit te kunnen stappen.

 

Stel:

Waarde fotodeel: 10.000

Waarde rest: 15.000 +

Schulden: 20.000 -/-

Saldo: 5.000

 

Jullie zijn samen 'eigenaar' van die 5.000, maar ook van die 10.000 voor het fotodeel.

 

Volgens mij zou hij jou dan de helft van 15.000 moeten betalen om uit te kunnen stappen en het fotodeel mee te kunnen nemen.

 

Echter, ik ben geen expert, dus bovenstaande is onder voorbehoud... ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik? Is hier geen standaard procedure voor? we zijn een 50/50 vof.

Jullie hebben ongetwijfeld een vennootschapscontract gesloten?

Is jullie administratiekantoor/accountant voldoende onafhankelijk om hier goed in te bemiddelen?

Anders gezamenlijk de kwestie voorleggen aan een onafhankelijke die een ontbindingsvoorstel met bijbehorende waardes etc kan stellen.

 

Een Vof is een zakelijk huwelijk ... dus als je dan uit elkaar gaat zul je moeten scheiden. Doe je het in goed overleg dan noem je het mediation (tussenkomst van een kundig administrateur/accountant), ga je de loopgraven in dan wordt het strijd met advocaten en misschien wel de rechter. De laatste optie is altijd duurder en kent alleen maar verliezers.

 

Succes met snoeien! Ard

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere kijk op de zaak.

 

Ik denk dat onze boekhouder wel onafhankelijk genoeg is om hier te bemiddelen, maar ik heb wel het gevoel dat ik hem mijn blik op de zaak moet kunnen geven, dit doet mijn vof partner natuurlijk ook om hem zijn kant op te sturen.

 

Ik heb alles nagerekend en zoals het er nu uit ziet krijg ik nog een flinke bak geld als dit doorgaat.

 

Nu heb ik ook te horen gekregen dat we zelfs een schade vergoeding kunnen krijgen voor inkomstenderving. Het deel dat hij meeneemt bedraagt nog geen 50% van de omzet maar heeft wel een grote winstmarge.

 

Kan iemand mij daar ook nog over adviseren?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.