• 0

concurrentie relatiebeding

Hallo alle arbeidsrechtdeskundigen.. :)

 

Sinds enige jaren freelance ik obv de zgn payroll constructie. Een eenpitter, steeds in loondienst voor de duur van de opdracht.

 

Nu werk ik, A, via partij B.

Met B heb ik een arbeidsovereenkomst(AOK).

B verhuurt mij aan C.

C verhuurt mij door aan de eindklant Z.

 

Z heeft mij een andere functie aangeboden, een functie die ik vooral zelf gecreeerd heb.

 

In mijn AOK staan een aantal bepalingen:

1. contract loopt zolang het project duurt

2. relatie- en concurrentiebeding mbt werkzaamheden (direct dan wel indirect) tbv klanten en relaties van werkgever (B) voor periode van een half jaar binnen een straal van 50 KM van mijn woonplaats.

 

ad. 1) Het project is afgelopen, het project is sinds 01012008 een afdeling geworden. Functie is vervallen en ook mijn werkzaamheden zijn anders. In december heb ik een tariefsverhoging bedongen, zelf via de eindklant die hebben ge-eist dat de gehele verhoging aan mij ten goede moest komen.

 

ad. 2) Ik wil formeel in de nieuwe functie gaan werken maar niet meer met 2 tussenpersonen ertussen. Daarnaast is het volledig mijn verdienste dat ik er nog werk, met name de nieuwe functie die ik zelf aan het inrichten ben.

 

Nu wil met tussenpersoon Q in zee, en daar een AOK mee aangaan. Zij zijn verder dan 50Km van mijn woonplaats gevestigd, maar de eindklant niet.

 

Je zou denken dat ik niet voor partij C mag werken, wat een klant c.q. relatie van B, mijn werkgever, is, en dat werken voor Z veilig kan.

 

Nu, ik heb reeds opgezegd, Q ziet geen beren, maar ik maak me toch ietsje zorgen.

 

Wat is wijsheid?

 

Grote dank,

Joost

 

EDIT: Overigens zijn Q en Z geen klanten/leveranciers van B.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Kees

 

Dat sterkt mij weer zo in het weekend, bedankt!

Ik maakte me enigzins zorgen over het " indirecte" aspect van het beding. Dus indirecte klanten en relaties.

Nu is de hele wereld indirect met elkaar verbonden, maar waar zou dan de grens liggen...

Kan er geen jurisprudentie over vinden dus vandaar dat ik hier en daar mijn licht aan het opsteken ben.

 

Partij Q ziet geen beren, Z wil ook graag, Q laat er nog even een jurist naar kijken. Maar ik tob al maanden en heb dus toch opgezegd, waardoor er wat druk op de situatie komt en ik me ineens bedenk " oops dat indirecte aspect zal toch niet...."

 

C heeft me informeel ook gemeld dat B moeilijk zou willen gaan doen met oog op relatie/concurrentiebeding...

 

Juridisch ben ik een nono, heb alleen maar logisch verstand, daarmee kom je een eind maar wetten en regeltjes zijn niet altijd logisch... :)

 

Mocht het trouwens tot een rechtzaak komen, en ik win die, moet degene die mij heeft gedaagd dan per definitie mijn gemaakte kosten vergoeden?

 

Nou sorry voor de waterval en bedankt voor je/jullie reactie(s)!

 

Goed weekend,

Joost

 

 

Soms is het leven heel eenvoudig en dit is zo'n situatie.

Als jij in dienst bent van B, dan kan het relatie/concurrentiebeding alleen klanten van B gelden en zelfs dat nog met een beperkte omvang.

 

Indien jij dus via Q voor Z wil werken: geen probleem, gewoon doen!

 

Prettig weekend,

Groet

Kees

Link naar reactie
  • 0

2. relatie- en concurrentiebeding mbt werkzaamheden (direct dan wel indirect) tbv klanten en relaties van werkgever (B) voor periode van een half jaar binnen een straal van 50 KM van mijn woonplaats.

 

Wat staat er in het beding?

Hoi Steven

 

Als volgt:

 

" Non-concurrentiebeding na einde dienstverband"

 

Het is de werknemer niet toegestaan om gedurende een periode van zes maanden na het einde van de dienstbetrekking -ongeacht de wijze waarop deze is geëindigd tenzij schadeplichtigheid van de werkgever- direct dan wel indirect, voor haar zelf dan wel voor anderen, hetzij tegen een vergoeding hetzij om niet, in enigerlei vorm werkzaam of betrokken te zijn in of bij ondernemingen van klanten of relaties van de werkgever. Daarbij uitgaande van een werkingsgebied met een straal van X km om de woonplaats Y."

 

Bvd voor je efforts!

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

2. relatie- en concurrentiebeding mbt werkzaamheden (direct dan wel indirect) tbv klanten en relaties van werkgever (B) voor periode van een half jaar binnen een straal van 50 KM van mijn woonplaats.

 

Wat staat er in het beding?

Hoi Steven

 

Als volgt:

 

" Non-concurrentiebeding na einde dienstverband"

 

Het is de werknemer niet toegestaan om gedurende een periode van zes maanden na het einde van de dienstbetrekking -ongeacht de wijze waarop deze is geëindigd tenzij schadeplichtigheid van de werkgever- direct dan wel indirect, voor haar zelf dan wel voor anderen, hetzij tegen een vergoeding hetzij om niet, in enigerlei vorm werkzaam of betrokken te zijn in of bij ondernemingen van klanten of relaties van de werkgever. Daarbij uitgaande van een werkingsgebied met een straal van X km om de woonplaats Y."

 

Bvd voor je efforts!

 

Groet

Joost

Dit klinkt alsof de werkgever niet voldoende heeft nagedacht. Juist bij mensen die via tussenpersonen ingezet worden is dit beding niet van toepassing op de eindklant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.