• 0

Stakingswinst bij IB-aangifte

Ik staakte mijn eenmanszaak 31-12-2007 en breng deze ruisend in een BV in. Ik wil dus gewoon over de stakingswinst afrekenen met de belastingdienst.

Nu ben ik de aangifte inkomstenbelasting aan het invullen en heb onder "Behaalde stakingswinst" het betreffende bedrag ingevuld. Ik heb recht op stakingsaftrek, dus ook deze is aangevinkt.

 

Na alles te hebben ingevuld in de aangifte inkomstenbelasting is in het "Overzicht" wel de stakingsaftrek verwerkt maar ik zie nergens de betaling over de stakingswinst terugkomen. De stakingswinst is groter dan de 3630 euro stakingsaftrek. Kan het kloppen dat ik dit nergens terug kan vinden in het Overzicht en zo niet, waar zou ik dit moeten terugvinden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag badabigboom

 

Eerlijk gezegd lijkt mij een aangifte IB met ruisende stakingswinst een zaak voor een capabel adviseur. De stakingswinst is namelijk onderdeel van de winstaangifte en moet dus fiscaal gecorrigeerd worden in de winstaangifte (goodwill, stille reserves, fiscale reserves (o.a. FOR) en desinvesteringsbijtelling).

 

Daarnaast spelen zaken als de lijfrenteaftrek wegens staking (ter compensatie van de stakingswinst) en de bepaling van de goodwill een belangrijke factor.

 

Ik adviseer regelmatig ondernemers die beter af zijn in een BV en heb nimmer een cliënt gehad die de stakingsaangifte IB zelf wilde doen.

 

Vraag gerust verder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Ik ben reeds goed geadviseerd. Een adviseur heeft de stakingswinst bepaald. Deze bestaat uitsluitend uit goodwill, waarvoor ik inmiddels ook een accountantsverklaring heb ontvangen. Ik heb niet met lijfrente te maken, dus mijn situatie is redelijk eenvoudig: nu afrekenen over stakingswinst/goodwill.

 

De aangifte IB heb ik altijd zelf gedaan en dit probeerde ik dus weer zelf. Het leek er ondanks stakingswinst niet moeilijker op geworden. Er komt bij de aangifte alleen een hokje bij waar de stakingswinst ingevuld moet worden en een paar vragen zoals "hebt u in dit boekjaar de onderneming overgedragen". Dit is dus niet meer dan 5 minuten extra werk (als je het tenminste goed invult).

 

Ik zit alleen dus met de vraag waarom de stakingswinst niet terugkomt in het Overzicht. Voor de rest is mij het geheel wel duidelijk. Mocht ik hier niet uitkomen, dan moet ik idd de aangifte laten verzorgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik besef mij nu overigens dat je schrijft dat stakingswinst onderdeel is van winstaangifte. Bedoel je hiermee dat de stakingswinst in de Winst en verliesrekening terug moet komen? Dit zou dus betekenen dat het onvoldoende is om de stakingswinst alleen te vermelden in het hokje "Behaalde stakingswinst", hetgeen het idd allemaal een stuk complexer maakt.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de goodwill opgeven als balanspost per stakninsdatum en vervolgens in de kapitaalsvergelijking als stakingswinst.

 

Vraagje: waarom beding je geen lijfrente bij de BV? Dan bespaart je nu de heffing over de goodwill en je bouwt in de BV een oudedagsvoorziening op.

 

Tenzij de goodwill persoonlijk is uiteraard...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wat te doen als ik mijn onderneming staak waar een fiets op staat die nog 3000 waard is en die voor 2500 op de balans staat met een restwaarde van 100. Ik neem deze prive over.

 

Wordt de JP dan

prive

a/ fiets 2500 of 2600?

 

Of

prive

a/ fiets 3000

 

In dat laatste blijft er een bedrag op de balans staan. Is dit dan de stakingswinst? en is dat dan 500 of 400?

En hoe verwerk ik dit in de aangifte I.B. Of moet er nog een JP gemaakt worden van de stakingswinst naar het resultaat?

 

Mvg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Aangezien mijn vorige vraag werd afgesloten probeer ik het in dit topic.

 

Mijn man heeft een eenmanszaak gehad en is in 2011 uitgeschreven.

Vanaf 2010 doet hij al geen werkzaamheden meer voor zijn onderneming.

 

Omdat de vorige boekhouder er een puinhoop van heeft gemaakt ben ik me er zelf in gaan verdiepen.

 

De aangifte I.B. over 2010 moet nog ingediend worden. Via een boekhoudcursus ben ik al aardig ver met de journaalposten.

Nu alleen nog het fiscale gedeelte zoals bijvoorbeeld het afboeken van zijn inventaris en bus.

 

Ik ga er vanuit dat er geen stille reserves aanwezig zijn en boek de waardes zoals ze op de balans van 2009 staan naar prive.

 

De waarde van de bus is bijvoorbeeld 1000 euro op de balans

Ik heb ingeboekt:

Prive 1000

aan Bus 1000

 

Wat moet ik met de BTW doen?

 

Daarnaast boek ik alle bezittingen zoals bank en kas naar prive.

 

De schulden boek ik zo:

 

Schulden

aan prive

 

Klopt dit?

 

Het enige waar ik dan nog mee zit is de FOR.

Deze staat bijvoorbeeld op 2000.

 

We laten het niet omzetten in een lijfrente omdat er in 2010 geen winst is geweest.

De journaalpost wordt:

 

FOR

aan prive

 

Klopt dit?

 

Ik hoop dat deze niet op slot gaat en dat iemand me met deze vragen kan helpen.

 

Met boekhouders hebben wij slechte ervaringen, over 2010 hebben we voor mijn man als mijzelf een boete moeten betalen van 224 voor het niet indienen. Vandaar dat ik het zelf doe.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat de bus een “marge-bus” is?

Want anders ben je eigenlijk 2408,- aan BTW verschuldigd (19% over 2733+9943) en dat valt buiten de KOR.

(Verder geen aftrek van voorbelasting voor de ‘Te betalen kosten’)

 

Of je moet de waarde(n) afboeken tot marktwaarde (maar dat is een beetje tricky bij vaste activa – kan eigenlijk niet bij staking van de onderneming).

 

En je moet een suppletie doen, dat klopt.

 

Verder klopt je verhaal wel hoor. Ik neem aan dat ‘Leasing’ (passiva) een schuld aan een leasemaatschappij is?

Maar wat is ‘Lening’ (activa)? Op wie heeft de onderneming een vordering?

 

En je moet natuurlijk in de IB aangifte afrekenen over de FOR, maar dat wist je al.

 

EDIT:

-------

Ik had dit al geschreven op basis van de oorspronkelijke post van Monne. Intussen zijn alle cijfers veranderd en het verhaal anders geworden.

Pfffff....

Waar je nou allemaal moeite voor doet...

Kan beter in de zon gaan zitten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Bedankt voor je moeite en tijd!

 

Het was een BTW bus die idd voor 9950 excl BTW is verkocht.

Het probleem is dat deze bus pas in 2011 is verkocht en mijn man vanaf 01-01-2010 geen werkzaamheden als ondernemer meer heeft gedaan.

 

Is het uberhaupt mogelijk om vanaf 01-01-2010 de stakingsbalans op te maken wanneer je pas eind 2011 bent uitgeschreven?

 

Jij geeft aan dat het afboeken tot marktwaarde niet kan. En omdat de bus dus in 2011 pas is verkocht was de bus begin 2010 meer waard dan wat er op de balans stond.

Stel de bus was € 10500 waard begin 2010 ( dit zal waarschijnlijk een schatting worden) en de balans geeft 9500 aan wordt dan de JP?

 

prive 12495 ( 10500+ BTW 1995)

aan bus 9500

aan boekwinst 1000

aan af te dragen BTW 1995

 

De boekwinst is dat een post voor op de winst- en verliesrekening ( baten)?

 

Lening activa weet ik niet. De boekhouder heeft dit waarschijnlijk verkeerd geboekt. Hier neem ik nog contact met hem over op.

Leasing is idd schuld aan leasemaatschappij welk we prive gaan overnemen.

Te betalen kosten is overlopende passiva, deze schulden komen te vervallen, er is ook nooit een factuur over gekomen.

 

JIj geeft aan dat de JP voor de FOR klopt:

 

FOR

aan prive

 

De balans die ik moet opgeven in de aangifte I.B. kom ik niet helemaal uit. Kun je mij helpen a.d.h. van onderstaand voorbeeld?

 

Staking 01-01-2010

 

Balans 31-12-2009:

Inventaris 150

Bank 50

BTW 50

EV 150

 

Waarde inventaris: 200

 

Ik weet dat ik heel wat vragen heb, ik hoop dat je mij kunt helpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier valt toch weinig chocola van te maken, eerlijk gezegd.

 

Jullie hebben een bus voor 9950,- gekocht en daar is niet op afgeschreven? Dus die is nooit in gebruik genomen? Hij staat op de balans voor 9943,- namelijk. Vreemd.

En er is een activum ‘Lening’ van 4000,- dat niet klopt…

 

Maar op zich kan je wel een stakingsbalans maken per 01-01-2010, als daarna niets meer gebeurd is. Het moment van uitschrijven KvK is niet belangrijk.

 

De vrijval van de ‘Te betalen kosten’ komt dan natuurlijk ten gunste van het resultaat, want dat zal ongetwijfeld in het verleden als kosten zijn geboekt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

De bus is in 2007 al gekocht.

Eind 2009 stond er dus voor 9943 op de balans. Vanaf 2007 is er al op afgeschreven.

 

Als we er van uitgaan dat de waarde van de bus op 31-12-2009 10500 was, is deze JP dan goed?

 

prive 12495 ( 10500+ BTW 1995)

aan bus 9500

aan boekwinst 1000

aan af te dragen BTW 1995

 

De boekwinst is dat een post voor op de winst- en verliesrekening ( baten)?

Overigens is de bus pas in 2011 verkocht voor 9950 excl BTW.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het al: 9950,- is niet wat de bus ooit gekost heeft, maar wat ie opgeleverd heeft. Verkeerd gelezen door mij dus.

 

Jawel, je journaalposten zijn verder goed zo.

 

Maar niet de bedragen, vind ik. Want ik zou geen boekwinst meenemen, alleen de boekwaarde (9943,-) en de BTW hierover (1889,-).

Dat die later misschien 7,- meer opgeleverd heeft (!!) lijkt mij niet zo belangrijk (marktwaarde=boekwaarde hier dus).

 

Maar als je absoluut vindt dat de waarde 1000,- hoger was, dan is dat inderdaad winst.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar niet de bedragen, vind ik. Want ik zou geen boekwinst meenemen, alleen de boekwaarde (9943,-) en de BTW hierover (1889,-).

Dat die later misschien 7,- meer opgeleverd heeft (!!) lijkt mij niet zo belangrijk (marktwaarde=boekwaarde hier dus).

 

Maar als je absoluut vindt dat de waarde 1000,- hoger was, dan is dat inderdaad winst.

 

 

Het gaat er om dat vanaf 01-01-2010 niks meer is gedaan dus de onderneming in feite is gestaakt.

De bus is pas een dik jaar later verkocht.

 

De bus is dus op 01-01-2010 naar prive gegaan en is waarschijnlijk meer waard dan dat deze is verkocht in 2011.

In 2011 is deze verkocht voor 9950 excl BTW.

 

Ik vind het iig erg lastig om nu nog een waarde voor de bus en het inventaris te bepalen van 01-01-2010

Link naar reactie
  • 0

simpel je gaat winst op geven die je niet gemaakt hebt. En boekwinst is winst waar je belasting over moet betalen. Ook al heb je iets op de balans waarvan je denkt dat het meer waard is kan je beter gewoon de boekwaarde hanteren. zeker zolang het niet verkocht is.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap wel dat ik beter de boekwaarde kan nemen, maar wat is dan de definitie van stille reserves.

 

Ik dacht dat wanneer je de onderneming staakt gaat kijken wat alles waard is betreft activa en voorraden en dit tegen de economische waarde naar prive gaat boeken.

 

Om deze reden snap ik het niet precies.

 

Zit ik nu verkeerd te denken?

Link naar reactie
  • 0

stille reserves

 

Ik dacht dat wanneer je de onderneming staakt gaat kijken wat alles waard is betreft activa en voorraden en dit tegen de economische waarde naar prive gaat boeken.

 

In principe heb je hier wel gelijk in maar in jouw situatie heeft het weinig zin. De auto staat op de balans voor 9943,00 en de bus is verkocht voor 9950,00. Op het moment van staken vind jij dat de bus 1000 euro meer waard is of de 10500,00 die je ergens noemt. Dan heb je het nog maar over 547,00 tussen boekwaarde en economische waarde. Als je hem op moment van staken had verkocht en winst gemaakt had dan moet je dat meenemen in de boekhouding. maar had je er op dat moment daadwerkelijk meer voor kunnen vangen? Als je iets kwijt moet valt de opbrengst vaak tegen.

 

Ik denk dat je het jezelf erg moeilijk maakt. Staken van het bedrijf gebeurt niet uit luxe. Geld voor een boekhouder is er niet en dan wil jij nog afrekenen over een denkbeeldige stille reserve.

 

Nou ben ik geen fiscalist dus of ik het 100% juist heb is maar de vraag. Ben benieuwd of de professionals op H.L. hier iets zinnigs over kunnen zeggen ;)

Link naar reactie
  • 1

Je zit helemaal goed, Henk.

 

In principe kunnen zich twee situaties hier voordoen (m.b.t. de bus):

 

1.) Nadat het bedrijf op 01-01-2010 gestaakt wordt, heeft de bus (nu dus privébezit) min of meer stilgestaan tot ergens in 2011 en is toen voor 9950,- verkocht.

Dan is de stelling dat marktwaarde=boekwaarde op 01-01-2010 prima (lijkt mij).

 

2.) Na de staking is de bus de halve wereld door geweest (vakanties), er zijn allerlei transporten mee gedaan (verhuizingen van de hele familie naar de andere kant van het land etc) en ondanks dat heeft de bus bijna twee jaar later 9950,- opgebracht.

Tja, dan was de marktwaarde op 01-01-2010 toch eigenlijk wel hoger dan de boekwaarde…

 

Link naar reactie
  • 0
Met boekhouders hebben wij slechte ervaringen, over 2010 hebben we voor mijn man als mijzelf een boete moeten betalen van 224 voor het niet indienen. Vandaar dat ik het zelf doe.

 

Heb je eigenlijk voor 2011 uitstel aangevraagd/gekregen? Bij een 2de verzuim is de boete vaak een stuk hoger. :-\

Link naar reactie
  • 0

Pff. dan heb je niet al te veel tijd meer. :-\ Dan zou ik me maar ook niet al te druk maken over boekwinst en stille reserves. :P

Helaas kan ik je er niet echt bij helpen, Heb wel ervaring met particuliere aangiftes omdat ik dat als vrijwilliger voor ouderenbonden doe maar IB voor ondernemers is toch weer een aparte tak van sport. ;D

 

Misschien dat er toch nog wat tips van de professionals komen. ;)

Link naar reactie
  • 0

? Het is al een paar keer gezegd:

 

Als de marktwaarde (bijna) gelijk aan de boekwaarde was:

Geen boekwinst.

Als de marktwaarde beduidend hoger was:

Wel boekwinst.

 

Je kan hier toch niet op afstand een uitspraak verwachten over de feitelijke situatie van bijna drie jaar geleden.

(tip: ik zou, zonder de casus inhoudelijk te kennen, denken dat je geen boekwinst hoeft op te nemen)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik de aangifte I.B. verstuurd met een ingevulde stakingsbalans.

Ook heb ik netjes afgerekend bij de fiscus betreft de FOR.

 

Via HL ben ik erg goed geholpen en wil dan ook via dit forum iedereen bedanken!

 

Wat mij opviel is dat zowel de belastingdienst als een aantal adviseurs elk een andere opvatting hadden over wat wel en wat niet op de stakingbalans moet staan ( misschien zijn er wel meerdere keuzes voor het maken van de stakingbalans).

 

Op mijn stakingbalans heb ik de activa, banksaldo en leningen naar prive geboekt. Een boekwinst had ik niet, dus moest alleen afrekenen met mijn FOR wat tevens mijn stakingswinst was.

De FOR heb ik naar het Eigen Vermogen geboekt zodat het ondernemersvermogen nog uit een geheel bestaat en op de aangifte heb ik aangegeven dat mijn gehele FOR is afgenomen ( wijziging in toelaatbaar reserves).

 

Omdat de activa aan prive is verkocht moet daar nog BTW over afgedragen worden. Dit moet nog gebeuren, om deze reden staat dit wel op mijn stakingbalans als passiva. Op de activa kant staat zoals gezegd niks waardoor de passiva kant in evenwicht wordt gebracht door een negatief EV.

 

Nogmaals, dit verhaal hierboven had ik nooit kunnen doen zonder behulp van HL.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.