• 0

Adverteerder strikken voor online lifestyle television concept

Hallo allemaal,

 

De afgelopen tijd zijn wij druk bezig geweest met het ontwikkelen van een heel leuk lifestyle concept voor mensen die 'creatief' en 'jong' zijn en gaan binnenkort online videos broadcasten die zijn opgenomen in steden als Parijs, Londen, Berlijn en New York.

 

Recentelijk hebben wij enkele afleveringen opgenomen in Barcelona en de resultaten zijn geweldig (al zeg ik het zelf). Omdat wij een startup zijn kunnen we onze plannen niet eindeloos voortzetten. We hebben gewoon kapitaal nodig, te meer omdat wij het internationaal aanpakken.

 

We hebben wel opties, maar willen de boel liever in eigen handen houden. We willen dus niet te snel ingaan op voorstellen van investeerders. Wij vinden het simpelweg te voorbarig om het bedrijf in stukjes te hakken en eigenlijk moet wat we nu in handen hebben voldoende zijn om wat grote merken geinteresseerd te krijgen. We denken zelf aan merken als Mini, Adidas en Samsung die sterk focussen op 'lifestyle', 'creatief' en 'jong'.

 

Mijn vraag is: hoe pakken we het strikken van een adverteerder nu aan? Wij zijn creatieven en geen sales experts. Ons "netwerk" bestaat uitsluitend uit mensen die creeren. Hebben daarnaast ook nog geen bereikcijfers. We hebben echter wel iets concreets, entertaining en internationaals. Dit is meer dan wat een hoop bedrijven hebben die heel wat orders/kapitaal weten te scoren met slechts wat op papier.

 

We hebben wel eens een concept ontwikkeld voor een bureau dat ons heeft ingeschakeld voor een crossmediale campage en een gigantisch budget had gekregen van een internationaal merk. De tonnen vlogen letterlijk over de tafel. Dat geld ging gek genoeg meer in wat anders zitten, dan in creatie. Heel jammer, want met meer content en minder vergaderen had het groots kunnen worden. Nu is de situatie anders. Een klant benaderd ons niet, sterker nog, de merken die wij in ons hoofd hebben kennen ons wellicht niet eens. Wij moeten ze als nieuwkomer dus geinteresseerd krijgen in iets waar zij geen zeggenschap over hebben.

 

Hoop dat iemand dit leest en iets kan toevoegen vanuit eigen ervaring. Zou leuk zijn om eens van gedachten te wisselen.

 

Groet!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Stel een map/powerpoint en dergelijke samen waarin je propositie staat. Wat doe je, voor wie is dat interessant, wat kun je adverteerders bieden, wat dat kost enz.

- Ga naar evenementen waar je doelgroep komt (adverteerdersbeurzen, netwerkborrels e.d.) en raak met ze in gesprek

- Bekijk wie bij de bedrijven geìnteresseerd is in nieuwe advertentieconcepten

- Bel/mail/bezoek die personen met een heldere en prikkelende propositie

- Benader hun bestaande marketingbureau's, die hebben al bestaande ingangen en zijn vaak op zoek naar concrete concepten om aan hun klanten te pitchen

 

Oftewel, zorg dat je onder de aandacht komt en een helder verhaal hebt!

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Hartelijk dank voor jouw reactie!

 

We zitten dus wel op de goede weg, want bijna alle punten die je opsomt (muv het bezoeken van evenementen en netwerkborrels) hebben we gedaan.

 

Hoewel we hoofdzakelijk rechtstreeks contact hebben opgenomen met een aantal merken, denk ik dat het inderdaad geen kwaad kan om meer te focusssen op mediabureaus. Vaak maken zij de mediakeuze.

 

Groet,

Gee

Link naar reactie
  • 0

 

Met een media-concept kom je minder ver dan met een concreet medium. Beter dan een powerpoint met een propositie is een werkend video-kanaal met het streetprogramma dat je voor ogen hebt. Tegelijk kun je je wat meer verdiepen in de sector waar je op mikt. Ga naar de bieb en lees een paar jaargangen Adformatie door, dan snap je ook waarom al die tonnen (zo veel is dat nou ook weer niet) niet alleen naar creatie gaan.

 

Als je trouwens met een reizend team werkt, besef dan dat je concurrentie gaat krijgen met netwerken die lokale teams inzetten om straattrends in beeld te brengen. Veel goedkoper.

 

PS - heeft het geheel al een naam? Ik heb nog een goeie...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaLevel,

 

Hartelijk dank voor je feedback. Dit is nou precies mijn gedachte!!

 

Nogmaals, omdat ze ons als betrekkelijk nieuw al zien aankomen, moeten wij wel met iets extra's komen. We hebben niet alleen wat op papier, maar ook een sterk format, pilot-afleveringen, naam+logo+domeinnaam en een opzet van de website.

 

Doordat ik in New York heb gewerkt voor een creatief bureau met mensen van over de hele wereld, ken ik heel wat mensen in coole steden. Door hun te betrekken bij het concept kunnen wij de lokale creatieve cultuur perfect filteren.

 

Ik ben trouwens abonnee van Adformatie, Creatie en ReclameWeek. Puur voor research. Ik weet dus dat mijn verhaal over die 'tonnen die over de tafel vlogen' kort door de bocht is. Weet dat er heel wat komt kijken bij campagnes en neem dat dus vooral met een knipoog. Wij hebben alleen het gevoel dat wij met hetzelfde budget iets fenomenaals en internationaals kunnen neerzetten.

 

Groet,

Gee

Link naar reactie
  • 0

 

Ha, zo dringend was het nou ook weer niet.

 

Er lag nog iets op de plank (al een jaar of tien) dat destijds onuitvoerbaar was omdat web 2.0 nog niet bestond, maar wat gedeeltelijk overeenkomt met bovenstaand verhaal. Vaak ontstaat een naam of beeldmerk echter al in een vroeg stadium, om onderdeel te worden van het denkproces en zelfs één van de pilaren van verdere gedachtenvorming.

 

Wat die adverteerders betreft: merken die street credibility zoeken, hebben doorgaans brand activators in dienst die als voorhoede relatief onafhankelijk van bestaand marketing- en reclamestructuren zelf activiteiten ontplooien en allianties aangaan. Dat segment kent zijn eigen experts en adviseurs, bijvoorbeeld Streative Branding in Amsterdam...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Ewout

Haha, had dat al gezien. Helaas, of eigenlijk gelukkig hebben we al een naam+identity.

 

@TwaLevel

Ja, wij zien onszelf ook als een soort brand activators. Echter ontbreekt het ons aan voldoende middelen om de concepten na uitwerking ook echt te lanceren.

 

Wat doe jij eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

 

Het is een vak apart. Menig industrie heeft plek voor gespecialiseerde fantasten. Als je dan eens een ideetje over hebt en zelf gaat uitvoeren, merk je hoeveel haken en ogen daaraan zitten. Maar dat hoeft geen reden te zijn om op te geven.

 

Voor jouw stadskanaal zou je in eerste instantie eens contact op kunnen nemen met Desigual, wat dit voorjaar zijn eerste flagship in Nederland opent...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zijn er hier toevallig ook mensen die een leuk concept kunnen shoppen in ruil voor een percentage? Met een beetje connecties in de lifestyle hoek moet dit zo gebeurt zijn denk ik.

 

Weet dat er in Amerika heel wat agentschappen zijn voor fotografen, webdesigners, regisseurs, motion graphic designers, illustrators etc. In Nederland ontbreekt dit een beetje heb ik het gevoel.

 

@TwaLevel

Desigual is huge in Spanje. Doet me een beetje denken aan het stoere broertje van Hennes & Maurits. Waar gaat de store komen, Amsterdam zeker?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.